"Літнім людям бігати поверхами нелегко"

Наталка ЩЕРБАНЬ
22 червня 2013

ЯКІСТЬ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Міністр соціальної політики Наталія Королевська розповіла, яким має бути Пенсійний фонд майбутнього

Коли людина йде на заслужений відпочинок після тривалої трудової діяльності або ж за станом здоров’я отримує групу з інвалідності, наш Пенсійний фонд подекуди стає для неї справжнім випробуванням.

Похід до нього в Україні завжди був справою не з легких. Потрібно нерви зібрати в кулак, запастися терпінням і, звичайно, купою часу, бо тут можна проводити в чергах у задушливому коридорі цілісінькі дні. Та непогано б ще й мати здорові ноги, бо здебільшого «привітні» інспектори посилають побігати крутими, вузькими сходами з поверху на поверх за довідками чи якимись дуже важливими папірцями. А коли, приміром, оформлюється пенсія, то однією установою вже не обійдеться: ноги в руки і гайда по всьому місту збирати документи...

Якщо враховувати, що такі установи відвідують переважно люди вже далеко не молоді й з багатьма проблемами здоров’я, їм точно не позаздриш.

У Бучі працюють без черг

Хай там як, а ці установи скасувати не можна, без них не обійтися. А ось змінити їх роботу й поліпшити умови обслуговування для відвідувачів цілком реально, принаймні так запевняє Міністерство соціальної політики. Хороший приклад турботи про літніх людей яскраво демонструє Пенсійний фонд у містечку Бучі Київської області. Саме сюди навідалася міністр соціальної політики Наталія Королевська.

Бучанський пенсійний фонд працює з 2009 року, до того часу місцевим жителям пенсію нараховували в Ірпені. Коли містечко набуло обласного значення, вирішили побудувати й у себе цю потрібну установу, але не за старими стандартами, а вже по-новому, по-сучасному.

— Мені дуже подобається обслуговування нашого пенсійного фонду, — каже бучанець Петро Васильович Кузьменко, який нині оформлює пенсію. — Влаштовує щоденний графік прийому. Немає черг. Будь-якого часу ввічливі спеціалісти все розкажуть, пояснять, вимагають обмаль документів і не треба постійно приносити якісь довідки. Маю лише одне побажання — збільшити пенсію.

Справді, тут тепер не потрібно бігати кабінетами, всі операції з документами відбуваються в одному просторому приміщенні з віконцями, біля кожного з яких — стілець. Людина приходить, сідає й оформлює все, що їй потрібно.

— Сьогодні в нас на обліку перебувають майже дев’ять тисяч пенсіонерів (при населенні 27391 чоловік), — розповів під час візиту Наталії Королевської начальник управління Пенсійного фонду м. Бучі Сергій Скрипник. — Середній розмір пенсії в нашому місті становить 1565,3 гривні, що на 102,68 гривні більше, ніж в області. Наша установа має три поверхи, на першому обслуговуємо відвідувачів (вдень їх буває в середньому 50 чоловік), а на верхніх поверхах працюють спеціалісти з нарахування і виплати пенсій та з іншою необхідною документацією. Всі дані клієнтів внесені до комп’ютерної системи, ми ретельно слідкуємо за ними й поновлюємо їх. Звісно, і в нас бувають помилки: щось недорахуємо або перерахуємо, але ми намагаємося їх оперативно виправляти.

Поспілкувавшись з відвідувачами й працівниками бучанського пенсійного фонду, міністр соціальної політики залишилася задоволеною роботою установи, вона позитивно оцінила тутешні умови й доброзичливе ставлення до пенсіонерів.

— Отаким має бути сьогодні Пенсійний фонд: сучасним, автоматизованим, доступним… Єдине, що тут можна додати, — це створення електронного пенсійного калькулятора. Щоб, сидячи вдома, людина за допомогою Інтернету могла відкрити цей калькулятор і побачити всю картину своїх нарахувань і виплат, — зазначила міністр соцполітики України.

Щоб звернення у Пенсійний фонд не було випробуванням. Фото УНIAН

У столиці — старі стандарти

Ось тільки такий хороший рівень обслуговування, який ми побачили в Бучі, — лише поодинокий приклад у пенсійній системі нашої держави. Столичні управління пенсійних фондів досі працюють за старими стандартами. Вони майже нічого не роблять для покращення умов обслуговування своїх клієнтів, незважаючи на їхній літній вік та стан здоров’я. Приміром, пенсійне відділення Печерського району м. Києва, яке після Бучі відвідала Наталія Королевська, вже своїм незручним розташуванням і високим входом свідчить про те, як важко дістатися сюди пенсіонерам. А їх тут перебуває на обліку понад 32000 чоловік, і серед них чимало інвалідів Великої Вітчизняної війни, учасників бойових дій та ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС. І навіть якщо середній розмір пенсії в районі становить 2487,27 гривні, що на 322,99 гривні більше, ніж у Києві, все одно цей показник не змінює негативного ставлення пенсіонерів до роботи установи. До Міністерства соціальної політики постійно надходять письмові скарги про тутешні великі черги, про помилки в нарахуваннях та виплатах пенсій, інші незручності…

— Ми побачили роботу двох пенсійних фондів України, — підбила підсумки своїх візитів Наталія Королевська. — В Бучі — пенсійне відділення, де надається повний комплекс послуг, хороша електронна база. А ось пенсійний фонд у самому центрі столиці — приклад, які проблеми в цій системі існують. Відвідувачам таких установ не приділяють належної уваги, недостатньо проводять роз’яснювальну роботу щодо прав пенсіонерів, що призводить до повторних звернень, скарг, втрати часу і нервів. Приміщення пенсійних відділень погано пристосовані для відвідування людей похилого віку й людей з обмеженими можливостями, яким важко пересуватися. В деяких регіонах країни, наприклад у Криму, немає жодного пенсійного фонду, облаштованого для інвалідів.

Як зауважила очільник міністерства, завдання працівників Пенсійного фонду — не тільки надати вичерпну інформацію за запитом громадянина, а й забезпечити якісний сервіс та доброзичливе ставлення до пенсіонерів.

— Зокрема сьогодні понад 30% усіх звернень громадян з регіонів до міністерства — з питань пенсій. Причому левову частку цих питань можна було вирішити на місці. Підрозділи на місцях недостатньо працюють з людьми, роз’яснюючи їхні права, що провокує повторні звернення, втрати часу тощо, — уточнила вона.

За словами Наталії Юріївни, нині Міністерство соціальної політики має вирішити три важливі завдання: вчасне і стабільне надходження коштів до Пенсійного фонду, боротьба з боргами перед Пенсійним фондом і якісне обслуговування громадян у пенсійних установах. Адже розмір пенсій і рівень обслуговування в пенсійних фондах мають бути справжніми ознаками заслуженого відпочинку й поваги до людей.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua