"Люстрація для високопосадовців"

Тетяна БОДНЯ
25 березня 2016

Конституційний Суд України завершив відкритий розгляд закону про очищення влади в нашій країні. Далі справу слухатимуть у закритому форматі. А поки триває цей процес, депутати підготували новації до закону й пропонують удосконалити процес люстрації.

Тест на чесність

Законопроект розширює і уточнює коло посад, щодо яких здійснюють заходи з очищення влади. Так, люстрація має охоплювати, на думку авторів документа, у тому числі суддів Конституційного Суду, кандидатів на пост Президента України, народних депутатів України, кандидатів у депутати Верховної Ради АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських та селищних рад, а також кандидатів на посади селищних, сільських та міських голів. Норми законопроекту не застосовують до осіб, які народилися після 1 січня 1996 року.

Підкреслюється, що експерти Венеціанської комісії висловили зауваження щодо органу, відповідального за проведення заходів з очищення влади (люстрації) в Україні. «Було зауважено, що такий орган має бути наділений ширшим колом повноважень і мати більше незалежності у своїй діяльності. З метою приведення процесу очищення влади (люстрації) у відповідність із міжнародними стандартами законопроектом пропонується створити, виходячи із кола повноважень, центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом. Незалежність такого органу гарантує спеціальний статус, особливий порядок призначення голови такого органу — Кабінету Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра за погодженням комітету Верховної Ради України, до відання якого належать питання боротьби з корупцією», — сказано в пояснювальній записці.

Крім того, законопроект пропонує вдосконалити механізм проведення перевірок, щоб заощадити кошти державного бюджету й зменшити навантаження на державні органи, зокрема щодо завершеності у часі перевірки декларацій, яку здійснюватимуть до січня 2017 року. Також документ передбачає узгодити положення законів «Про очищення влади» і «Про протидію корупції» в частині проведення відповідних перевірок. До того ж додати положення, які зобов’язують кандидатів у народні депутати та на посаду Президента заявити про застосування до них заборон, передбачених Законом «Про очищення влади» з метою інформування виборців.

Наскільки швидко депутати розглянуть цей законопроект і чи загалом захочуть його підтримати в умовах нинішньої політичної кризи, незрозуміло. Багато хто з них очікує рішення Конституційного Суду, перш ніж робити власні висновки. Очікують його й ті, хто потрапив під процес люстрації. Уже сьогодні в судах понад 500 позовів від люстрованих чиновників, які оскаржують своє звільнення. На думку юристів, це загрожує тим, що Венеціанська комісія може визнати системними порушення прав людини в Україні. І якщо КС визнає положення закону про очищення влади неконституційними, кількість позовів зросте в рази.

Перешкодити цьому намагаються самі автори закону. Ще до початку засідання, яке відбулося у вівторок, вони влаштували під стінами суду акцію протесту. Вимагали поміняти склад суду, звинувативши суддів в упередженості, й подали клопотання про відвід служителів Феміди. Однак їх відхилили. «Відмовити в задоволенні письмових клопотань представників Верховної Ради — народних депутатів Соболєва, Ємця і залученого в справу представника Кабінету Міністрів Козаченко про відвід суддів Конституційного Суду України», — оголосив голова КС України Юрій Баулін.

Після цього автори закону разом із представником Мін’юсту Тетяною Козаченко залишили зал під час засідання. Уже в кулуарах розповіли пресі, що суду не довіряють. «Ми заявили шести суддям чітко об∂рунтований відвід на тій підставі, що вони давали Януковичу диктаторські повноваження, — заявив народний депутат Єгор Соболєв. — Є документальне підтвердження від ГПУ, яка підозрює цих суддів у тяжких злочинах. Це унеможливлює розгляд конституційності закону про люстрацію таким складом суду через явний конфлікт інтересів. Після того, як вони це проігнорували, говорити з ними далі немає сенсу. Ми не беремо участі в суді, тому що засідання суду немає. Це черговий фарс».

Як повернути презумпцію невинуватості

Згідно з даними Громадського люстраційного комітету, торік під дію Закону «Про очищення влади» потрапили 860 чиновників і суддів, ще 2557 осіб внесено до Реєстру осіб, що підлягають люстрації в найближчі 9 місяців. І, як випливає з реєстру, топ-чиновників у списку небагато. Серед них колишній перший заступник Генпрокурора Микола Голомша та екс-керівник агентства з проведення Євро-2012 Володимир Ковалевський, екс-прокурор Києва Сергій Юлдашев, заступник голови НБУ Борис Приходько, який, щоправда, оскаржив своє звільнення в суді й виграв суд першої інстанції.

Є серед люстрованих і керівники райдержадміністрацій, які зокрема позбулися посад через недостовірні дані в декларації про прибутки.

Наголошуючи на необхідності люстрації, член Комітету з питань правосуддя та правової політики Олександр Грановський зазначає, що в тому вигляді, який вона має нині, багато в чому порушено основні права і свободи громадян. «Наприклад, Резолюція 1096 Парламентської асамблеї Ради Європи «Про заходи щодо подолання наслідків минулих комуністичних тоталітарних систем» містить принципи, у строгій відповідності до яких має відбуватися процес люстрації. Передусім йдеться про принцип індивідуальної вини, яку має бути доведено в кожній окремій ситуації, забезпечення права на захист і права на оскарження в суді, а також про дотримання презумпції невинуватості. Закон «Про очищення влади» ігнорує вказані стандарти. Так, принцип індивідуальної відповідальності в Україні підмінюють колективною відповідальністю за розмитим критерієм приналежності до певної категорії чиновників і суддів — обіймання посад у період президентства Януковича. Однак такий спосіб ідентифікації осіб, які підлягають очищенню, жодним чином не вказує на вчинення ними конкретних протиправних діянь. До того ж здійснення люстрації без рішення суду позбавляє службовців права на захист і порушує презумпцію невинуватості», — вважає народний депутат.

Так чи інакше першим має дати оцінку чинному закону КСУ. Адже немає сенсу вдосконалювати документ, якщо його основні положення визнають такими, що порушують права громадян. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua