"Ми даємо друге життя авіаційній техніці"

23 березня 2012

ДОСЯГНЕННЯ

Колектив авторів прогресивних технологій для відновлення та модернізації авіатехніки висувають на здобуття Державної премії України 2012 року  в галузі науки і техніки

С.М. ПОДРЄЗА,
генеральний  директор,
доктор економічних наук,
заслужений працівник
транспорту України

О.В. КІПРОВ,
головний технолог                                                                   

Потужна виробнича база, сучасне устаткування, передові авіаційні технології, професіоналізм і високий інтелектуальний потенціал працівників, висока якість послуг, що їх надають, дали змогу Державному підприємству «Завод 410 цивільної авіації» зарекомендувати себе як ремонтне авіапідприємство, яке ефективно працює і заслужено займає провідні позиції у сфері ремонту авіатехніки.

У перспективі — нові замовлення

Завод розташований на площі 236000 м2 і займає 170000 м2виробничих приміщень. Уже багато років підприємство виконує повний технологічний цикл капітального ремонту літаків Ан-24, 26, 30, 32 і авіаційних двигунів Д-36 серії 1, 1А, 2А для літаків Як-42, Ан-72, 74, ремонт агрегатів авіатехніки, а також роботи, пов’язані з відновленням авіадеталей. Завод здійснює комплекс робіт із продовження ресурсів літаків типу «Ан», потенціал яких, попри «солідний» вік, далеко не вичерпаний. На базі льотно-випробувального експлуатаційного комплексу проводять усі види технічного обслуговування ремонтованої на заводі авіатехніки, а також контрольно-відновлювальні роботи (КВР-1, 2,3) на літаку Ан-74 і  контрольно-відновлювальне обслуговування (КВО)  Ан-72.

Капітальний ремонт кожного з типів повітряних суден не можна класифікувати як щось одноманітне. Хоча у них є й спільні ознаки. Кожен літак неповторний, кожен має свою «душу». Літак, який потребує ремонту, проходить діагностування, на підставі якого виконують відповідні роботи і оцінюють технічний стан силових елементів. Зношені деталі, агрегати і вузли заміняють, а ті, що можна відремонтувати, — ремонтують. Проводять необхідну доукомплектацію, після чого літак збирають знову в єдине ціле. Далі спільно з фахівцями Державного підприємства «Антонов» визначають можливість його подальшої експлуатації у рамках терміну міжремонтного ресурсу.

На виконання робіт із капітального ремонту, модернізації, переобладнання і технічного обслуговування літаків типу «Антонов» завод має сертифікати міждержавного авіаційного комітету, українських національних авіаційних властей, сертифікат відповідності російських авіаційних властей. Крім цього, система якості заводу сертифікована за міжнародними стандартами серії ISO і аерокосмічного комплексу AS/EN. З огляду на те, що на заводі ремонтують і військові літаки, підприємство має сертифікат стандарту НАТО — AQAP 2120 і ліцензію Мінпромполітики на ремонт військової авіатехніки.

У 2009 році було підписано найбільший за всю історію відносин між Україною та Індією контракт, на умовах якого українським фахівцям доручено відремонтувати і модернізувати 105 літаків Ан-32 ВПС Індії. ДП «Завод 410 ЦА» — один із провідних співвиконавців контракту. Літак Ан-32 пристосований і адаптований до особливостей індійського клімату та високогір’я. За його надійність пілоти прозвали машину «срібним конем». Модернізація літаків, що перебувають в експлуатації, замість придбання нових — доцільне заощадження для індійської сторони, а для української — гарантована робота на кілька років. Одночасно з капітальним ремонтом виконують глибоку модернізацію літака, що набуває нової якості. Фактично йдеться про новий літак — Ан-32RE. Модернізацію всього радіоелектронного обладнання проводять шляхом його заміни на сучасне, що відповідає іноземним стандартам.

Контракт цей знаковий, бо авіація України має певні проблеми із завантаженням авіапрому. Модернізація та продовження ресурсу подібних літаків — яскравий показник надійності та якості продукції  вітчизняної  авіапромисловості, а за суттю — іміджева програма, що підтверджує розвиток взаємовигідного співробітництва. Є впевненість, що на новий Ан-32, тепер уже з індексом RE, завод отримає багато нових замовлень.

На заводі заміняють зношене і ремонтують зламане. Фото надане ДП «Завод 410 ЦА» 

Антикризовий сценарій  розвитку

Із плином часу техніка зношується і морально старіє, кількість літаків в експлуатації зменшується. Для збереження корпоративного духу  колективу і самого підприємства розглянуто кілька варіантів антикризового сценарію розвитку.

Колектив заводу зробив величезні зусилля з підготовки до сертифікації за нормами і правилами європейської організації з безпеки в авіації EASA (PART-145, PART-147, PART-66, PART-M). Це дасть змогу диверсифікувати роботу:  проводити технічне обслуговування літаків не лише типу «Антонов», а й закордонного виробництва. Завод уже має таких замовників. Це вітчизняні авіакомпанії «Хорс», «Аеросвіт», «МАУ» та інші. Уже проведено технічне обслуговування понад 15 літаків Боїнг-737. На площах заводу обслуговують літаки МД-80, 82, 83. Також завод плідно працює з бізнес-авіацією.

Одним з напрямків розвитку є реалізація програми «Український вертоліт». Вона дасть змогу відновити після капітального ремонту, ремоторизації та модернізації вертоліт  Мі-8Т для подальшого використання його в народному господарстві. Реалізуватимуть проект спільно з АТ «Мотор Січ».

На заводі працюють над глибокою модернізацією Ан-32 і Ан-26, що експлуатуються в РФ, країнах СНД і Євросоюзу. Це робота з використання сучасного аеронавігаційного обладнання, установки систем небезпечного зближення із землею і небезпечного зближення повітряних суден, а також аварійних радіомаяків.

З появою нових тенденцій в авіапромі, а також із вимогами та потребами, що дедалі зростають, актуальним питанням, що потребує вирішення, є подолання дефіциту літаків так званого «сучасного регіонального класу». Зокрема йдеться про розробку і реалізацію спільно з розробниками — ДП «Антонов» і ВАТ «Мотор Січ» проекту, спрямованого на переобладнання літака Ан-26 у Ан-26М. Унаслідок  цього  легкий транспортний літак регіонального класу Ан-26М із двигуном ТВ3-117ВМА-СБМ1 буде модернізовано на військово-транспортний літак Ан-26 із двома турбогвинтовими двигунами АІ-24ВТ. Уже зараз багато авіакомпаній і експлуатантів повітряних суден типу Ан-26 готові виконати цю модернізацію, бо такий крок потребує значно менших витрат порівняно з придбанням нового ближньо- або середньомагістрального літака. З огляду на техніко-економічне об∂рунтування проекту також очевидна ефективність експлуатації модернізованої версії літака, що забезпечить відповідність вимогам ICAO щодо шумів та емісії шкідливих речовин, відкривши для Ан-26М небо Євросоюзу.

Зважаючи на багатий досвід з відновлення авіадвигуна Д-36, завод може освоювати техніку західного виробництва. Це стосується двигуна СФМ-56, який після виконання ремонту фактично за всіма параметрами може проходити випробування на базі моторно-випробувальної станції заводу. Також можливе освоєння двигуна Pratt & Whitney 100, 120 серії, який використовують на літаках ATR-42, 72, і  Dash-8 виробництва Bombardier.

На початковій стадії процесу освоєння технічного обслуговування авіаційної техніки нового зразка завжди виникають очікувані й непередбачувані труднощі. Потрібна відповідна сертифікація, додаткове навчання персоналу. Великі витрати лягають на організацію виробництва, закупівлю обладнання та комплектуючих виробів, нових технологій, а також на відповідність виробничих ангарів.

 

Оновлені літаки готові до зльоту

Тут дбають  про працівників

Відповідна стратегія дає можливість повного забезпечення роботою всіх працівників підприємства. Гостро стоїть питання підбору кадрів із різних спеціальностей. Показово, що серед працівників значно збільшився відсоток молоді. Тільки за останній рік на роботу прийнято майже 200 молодих фахівців. На підприємстві відроджуються традиції наставництва. Молодь потрапляє «під крило» зрілих, заслужених фахівців. Відбувається вже третя зміна поколінь: це люди з одним прізвищем, так звані трудові династії — від діда до внука. У результаті кваліфіковані кадри отримують нові знання, завод — замовлення, літаки — оновлене серце. Стратегія керівництва дала змогу колективу заводу відчувати себе впевнено і комфортно, а керівництву — виявляти турботу про двохтисячний колектив.

У загальному плані розвитку підприємства значну увагу приділено соціальній сфері. Відновлено заводську амбулаторію, яка є самостійним медичним підрозділом. Вона вже прийняла перших відвідувачів. Крім профілактичних заходів, передбачено надання першої і швидкої допомоги, а також послуги реабілітаційного центру та тренажерного залу.

Працює комплекс із надання послуг харчування для працівників заводу. На підприємстві відроджено молодіжний союз, а також союз жіночих організацій. На балансі заводу — база відпочинку «Десна».

Підприємство має досвід роботи більш ніж із 60 країнами світу, з якими підтримує ділові, дружні, партнерські відносини, воно відкрите для плідних ділових контактів.

Завдяки створенню і впровадженню прогресивних технологій для  відновлення та модернізації авіаційної техніки, розробленої фахівцями підприємства у співпраці з ученими НАУ й інших організацій, колектив ав?торів висувають на здобуття Державної премії України 2012 року в галузі науки і техніки.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua