ЗАСІДАННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ
Уряд поставив завдання до травня завершити невідкладну частину ремонтів на автошляхах
Сучасний стан автомагістралей загальнодержавного значення й комунальної власності цього року не критикував хіба що ледачий. Зростаючи разом зі сніговим покривом і надто тривалим очікуванням бодай якогось натяку на весну, проблема досягла апогею. Далі затягувати її розв’язання означає неповагу до сотень тисяч громадян, які регулярно сплачують відповідний збір, що може спричинити хвилю недовіри до влади. А саме на припиненні штучної ескалації негативних настроїв, що стримують розвиток як держави, так і особистості, неодноразово наголошує Прем’єр-міністр Микола Азаров.
Утім, навіть він визнає, що хороших доріг в Україні фактично не було. А ті, що колись вважалися мало не еталоном якості, нині мають жалюгідний вигляд. Збудовані вони переважно у повоєнний час, нині їх латають — не перелатають. І кінця-краю цьому не видно. «Тому я абсолютно впевнено можу сказати, що сучасні автомагістралі європейського класу в Україні ми почали будувати лише в останні три роки», — вкотре повторив свою думку глава уряду.
Вибоїни з’їдають кошти
Статистика, наведена Миколою Азаровим, справді вражає. Через негоду цього сезону пошкоджено 43 тисячі кілометрів доріг загального користування на площі понад 2,7 мільйона квадратних кілометрів. Це чверть усього господарства. Але ж зима ще не попрощалася, і руйнування триває. Як, власне, і ремонтні роботи, ефективність яких за таких погодних умов, зрозуміло, далека від ідеальної.
«Ремонт за поганої погоди — це вимушене рішення, щоб забезпечити безпеку руху, — розповів Прем’єр. — І він не замінить планового капітального ремонту. На нього тепер потрібно шукати додаткові кошти».
Уже відремонтовано 540 тисяч квадратних метрів на 12 тисячах кілометрів доріг загального користування. Щодня на них виходить від 300 до 500 бригад, чию роботу забезпечують до 40 асфальтобетонних заводів.
Не менше потребують ремонту комунальні шляхи, вулиці в містах і селах. Хоч і відповідає за них місцева влада, від того їхній стан не поліпшується. Для цього потрібно до 700 тисяч тонн асфальтобетону й 35 тисяч тонн бітуму, не кажучи про пісок, щебінь, техніку, фахівців.
Та й оприлюднена кількість ремонтних бригад викликає у Прем’єра істотний скептицизм: 500 на 170 тисяч проблемних кілометрів. За його підрахунками, на 340 кілометрів припадає лише один загін. Зусилля зосереджують на найгірших напрямках, але ж іншими ділянками також їздять люди і справедливо обурюються їх станом. Виходить якесь замкнене коло.
Через незадовільний стан доріг Україна втрачає щорічно до 4% ВВП, а це майже 50 мільярдів гривень. І цьому глава уряду прагне покласти край: «Нам потрібні дороги, які гарантовано експлуатують десятиріччями, а не від сезону до сезону. Ми не настільки багаті, щоб будувати тимчасові шляхи». Не можна не погодитися і з тим, що якісні дороги, взагалі розвинена інфраструктура — абсолютно необхідні опори для програми активізації економічного розвитку, яка сьогодні є пріоритетом політики уряду.
Через незадовільний стан доріг Україна втрачає щорічно майже 50 мільярдів гривень. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ
Бізнес сприятиме державі
Микола Азаров закликав сконцентрувати державні й місцеві ресурси, техніку, людей, кошти, щоб до травня завершити принаймні невідкладну частину ремонтів. З іншого боку, це позитивно вплине на зайнятість і завантаженість внутрішнього виробництва. Не купувати будматеріали у Росії, Казахстані, Білорусі, а взятися за проблему комплексно і системно. У цьому контексті Прем’єр-міністр доручив своєму заступникові Олександрові Вілкулу прискорити створення довгострокової програми будівництва автодоріг із чітко визначеними пріоритетами, етапами, сучасними вимогами до класу і якості, з розрахунками ресурсного забезпечення такого будівництва.
У документі має бути враховано: збереження мережі, яка існує, за рахунок планових ремонтів; підвищення нормативів якості ремонту і гарантійні умови для будівельників, будівництво нових магістралей для ефективного використання транзитного потенціалу країни; реформування державного управління галуззю. Йдеться про необхідність розділити функції проектування, будівництва і приймання в експлуатацію автодоріг. «Монополія самого Укравтодору в цій галузі недоречна», — підкреслив глава уряду.
Не залишився без завдання ще один віце-прем’єр — Юрій Бойко, якого разом із міністром промполітики Михайлом Короленком і міністром інфраструктури Володимиром Козаком зобов’язано розробити довготермінову програму вітчизняного виробництва якісного бітуму, високотехнологічних зміцнювальних матеріалів, дренажних і мостових конструкцій, шляхобудівної техніки тощо.
Не слід скидати з шальок терезів і давно відомий та ефективний механізм концесії. Масштабна модернізація дорожнього господарства потребує залучення щонайменше 500 мільярдів гривень, що перевищує річний бюджет України. Де їх узяти? Микола Азаров пропонує створити нову модель фінансування, завдяки якій у будівництво й ремонт автомагістралей можна буде вкладати по 50 мільярдів гривень щороку протягом десятиліття.
Ідеться про державно-приватне партнерство, на яке уряд покладає чималі надії. «Доручаю міністрові фінансів Юрієві Колобову разом із міністром економічного розвитку і торгівлі Ігорем Прасоловим і міністром інфраструктури Володимиром Козаком почати розробку практичних механізмів використання державно-приватного партнерства і концесії в будівництві автомагістралей, — резюмував Прем’єр-міністр. — А також підготувати пропозиції для апробації такого механізму на пілотних проектах уже найближчим часом».
Водночас глава уряду категорично наполягає, що напрацювання в цій сфері державної політики слід неодмінно починати з урахування позицій громадськості й бізнесу. Аби зменшити до мінімуму вірогідний ризик прорахунків.
ЩО РОЗГЛЯНУТО НА ЗАСIДАННI УРЯДУ
♦ Про внесення зміни до статті 18 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» (проект Закону);
♦ Про запобігання та протидію домашньому насильству (проект Закону);
♦ Про затвердження Основних напрямів запобігання бездомності до 2017 року (постанова Кабінету Міністрів);
♦ Про затвердження Порядку компенсації роботодавцям частини фактичних витрат, пов’язаних із сплатою єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (постанова Кабінету Міністрів);
♦ Про затвердження плану заходів на 2013—2016 роки щодо реалізації Стратегії реформування системи надання соціальних послуг (розпорядження уряду);
♦ Про схвалення Концепції розвитку ядерної медицини на період до 2017 року (розпорядження уряду).