" На ринку пасажирських перевезень 40% зловживань припадає на нелегальних підприємців"

Лариса ДАЦЮК
8 жовтня 2013

Кількість аварій за участю пасажирського автотранспорту щоразу зростає і скоро, мабуть, дійде до загрозливих масштабів. Воно й не дивно, адже ринок пасажирських перевезень досить тінізований і аж кишить нелегалами. За офіційними даними, 40% порушень автотранспортного законодавства вчиняють саме нелегальні перевізники.

Хто із перевізників «тіньовик»? Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

І батогом…

За словами голови Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті Євгена Пронченка, його відомство з початку року перевірило майже 140 тисяч транспортних засобів щодо дотримання автотранспортного законодавства. Контролери зафіксували майже 16 тисяч порушень, вчинених нелегальними перевізниками. За результатами розгляду матеріалів до порушників застосували штрафних санкцій на загальну суму понад 6,3 мільйона гривень. Окрім того, заборонено експлуатувати 545 транспортних засобів, що належали перевізникам, які працювали поза правовим полем. Їм скасовано й державну реєстрацію.

 Однак і з тими перевізниками, що мають офіційні дозволи, також не все гаразд. Річ у тім, що отримати ліцензію в Україні дуже просто. Скажімо, лише за вісім місяців нинішнього року Держтрансінспекція видала понад 4 тисячі ліцензій на надання послуг із перевезення пасажирів та небезпечних вантажів автомобільним транспортом.  Щоправда, й вилучено за цей час 1,8 тисячі дозволів у тих, хто ігнорує чинні норми перевезень. Проте кардинально на поліпшення ситуації це мало вплинуло.

— Нині ліцензію може отримати будь-який суб’єкт господарювання при наданні певного пакета документів. Жодної перевірки інформації, зазначеної у документах, законодавчо не передбачено, поскаржився на ІІ Всеукраїнському автотранспортному форумі голова Укртрансінспекції Євген Пронченко. — Тобто ліцензія видається за заявочним принципом. І навіть  після її анулювання на підставі грубих порушень законодавства перевізник, змінивши реєстраційні дані, може отримати нову ліцензію.

Звісно, далі так тривати не може, визнав очільник контрольного відомства. Тому вже розроблено нові ліцензійні умови на автомобільному транспорті, які грунтуються на принципах надання переваги на конкурсах добросовісним та фінансовоспроможним перевізникам. Їх напрацьовували спільно з громадськими організаціями з урахуванням європейської практики.

Аби перевізники змогли купити нові транспортні засоби, оскільки через застарілий автопарк трапляється більшість аварій, у Мінінфраструктури розробляють механізм компенсації відсотків за кредитами на оновлення автопарку. Це передбачено Держпрограмою активізації розвитку економіки на 2013—2014 роки. 

                    

… і пряником

Щоб отримати часткову компенсацію державою відсотків за банківським кредитом, підприємство має надати визначений пакет документів до Мінінфраструктури. Після їх розгляду робоча група формуватиме перелік майбутніх учасників програми і надішле до Мінфіну, яке укладатиме договори про здешевлення кредитів.

До перевізників, які захочуть брати участь в оновленні парку під державні гарантії, будуть певні вимоги. Серед основних: наявність не менш ніж 10 автобусів, власної виробничої бази та своїх маршрутів. Причому перевізникам пропонують купувати автобуси великої пасажиромісткості з довжиною кузова не менш як 8,8 метра, а також з урахуванням перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями.

Тож, за словами директора департаменту автомобільного транспорту Мінінфраструктури Дмитра Петухова, у програмі оновлення рухомого складу братимуть участь доволі потужні автотранспортні підприємства. Тобто відбуватиметься об’єднання дрібних у значно потужніші. І це не чиясь забаганка, а потреба дня. За підрахунками ДП «ДержавтотрансНІІпроект», оптимальна структура ринку така: 12 тисяч (15%) автобусів дуже малого класу, 31,5 тисячі  (39%) малого, 12,8 тисячі (16%) середнього,  та по 12 тисяч (по 15%) великого і  дуже великого класу. Нині ж на ринку маємо надлишок малих автобусів і нестачу великих. Потреба останніх становить 8,2 тисячі штук та ще  10,8 тисячі дуже великих.

Однак поки що це лише перспектива. Реальні зрушення відбуваються у міському транспорті. Кілька виконавчих комітетів міських рад готують відповідну документацію для отримання кредиту під держгарантії для закупівлі автобусів, трамваїв і тролейбусів для комунальних підприємств. Уряд уже схвалив проект оновлення рухомого складу автобусного і тролейбусного парку Вінниці. Вирішено у вітчизняних виробників придбати 40 тролейбусів та 30 автобусів. Загалом згідно з поданими проектами планується закупити 250 автобусів, 466 тролейбусів і 59 трамваїв.

 Що ж до рухомого складу приватного сектору, то тут потрібен  нормативний документ, яким регулюватиметься процес кредитування. Звісно, навіть  за успішного вирішення цих питань збільшити обсяги перевезень пасажирів одразу не вдасться. Однак це дасть змогу підвищити якість та рівень безпеки перевезень, знизить шкідливий вплив на довкілля. Окрім того, через завантаженість замовленнями вітчизняної автопромисловості створюватимуться нові робочі місця. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua