"Наблизьтеся до безпредметності"

3 квiтня 2015

Триватиме вона до 26 квітня. На цій виставці представлено понад 200 робіт 120 художників. Її куратор заступник голови правління Національної спілки художників Ігор Волощук сподівається, що вона стане явищем у виставковій царині 2015 року.

У центрі залу відвідувачів зустрічає бронзова фігурка вмонтованого в квадрати естетизованого Казимира Малевича — робота 2014 року скульптора Ігоря Гречаника. Експозиція присвячена 80-м роковинам українсько-польського революціонера живопису і сторіччю його супрематичного «Чорного квадрата», який дав нові виміри візуальним видам мистецтва  на століття занурив у суперечки, що є твором мистецтва, а що — його декларацією. Зазначу, супрематизм у перекладі з латини — найвищий, у нашій ситуації — досконалий вияв абстракціонізму.

Спробуйте зазирнути у «Відчинені двері» Олександра Дубовика. Фото Світлани Скрябіної

Художники представили нестримну палітру своїх бачень і відчуттів. Саме відчуттів, бо моя подруга Мелістана попередила, що не розуміє абстрактного мистецтва. Але студент Тарас Бульба порадив їй не розуміти, а відчувати енергію, яка йде від картини. Це допомагає йому осмислити побачене, бо хоч би яким чуттєвим було мистецтво, воно не тільки делікатно або нав’язливо пропонує вникнути в масштаб конфліктів і примирень кольорів, форм, ліній і площин, грубість чи ніжність дотику творця, а й визначитися у проекції картини на своє життя. А це без втручання розуму — ніяк.

Відкриття виставки відбувалося на тлі інтелектуальних картин патріарха живопису Олександра Дубовика. Він став символом відданості мистецтву, яким його відчуває, незалежно від будь-яких директив і кон’юнктурних затребувань сучасного арт-ринку. В його роботах «Фундаментальна мутація» та «Відчинені двері» символи і знаки метафізують світ у площинах буття і абстрагують побутові речі, наприклад, штирі замку. Ключі до зображеного віднаходить сам глядач у міру бажання та естетичного сприйняття.

Майстри продемонстрували різноманіття технік — від тих, які опанували у фахових вишах, до авторських (наклеювання фарбованих серветок на пласке тло) або більш комфортних для сприйняття, як у Іви Павельчук в картині «Жага».

Особливого значення в абстракціях набуває назва. Якщо одні роботи підказують напрям асоціацій (акрилове «Наближення до безпредметності» Володимира Стецула зі Львова або «Холодно» Олексія Будрія від сіро-синього до гаряче-синьо-фіолетового), то Олексій Малих у відтінках зелено-жовтого з блакитними і чорними прожилками змалював своє відчуття «Затемнення місяця». Інші митці пропонували зображене на поталу глядача, називаючи картину просто, як Володимир Лопарьов, — «Композиція». Або Михайло Гапаєв — «Без назви».

Художники поєднували техніки, як Тарас Корж із Ужгорода в роботі «Острів». Особливо безшабашним було таке поєднання у Юрія Гончаренка в барельєфній роботі «Подорож на жовтогарячій кулі в спеку», де він використав на площині картини набір смальти. Були й декоративні роботи, приміром «Перший гріх» Олександра Белозора: на зеленому тлі — реалістичні яблучка і звиви ліній, що нагадують сперматозоїди.

Деякі роботи нагадували зображення каміння з невластивим йому кольором. Багато картин сполучали абстракцію і фігуратив, що спрощувало сприйняття: деревце на тлі вихору абстракції.

Що таке дисторсія, мені наглядно пояснила Марія Лашкевич біля своєї роботи з аналогічною назвою. Виявляється, це параболічна форма квадрата. Тож від «Чорного квадрата» Малевича, що, на думку Дубовика, увібрав у себе все суще, до параболи квадрата — як повернення на круги своя?

Мене зупинила робота Анатолія Фурлета «Спалений вітряк». Зображення було наче зіткане з хрестиків, у центрі домінував темно-кров’яний хрест — наче передчуття духовної руйнації, адже вітряк не лише будівля. Це символ коловороту життя.

Приємні для ока роботи 2010 року метра живопису Івана Марчука — його холодно-гарячий «Погляд у безмежне». Майстер прокоментував мені виставку: «Такий щасливий час, що кожен робить за своїм покликанням, і ніхто не встановлює, що робити художнику». 

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua