ІНСТРУМЕНТИ
Цей цінний папір випускатиметься не тільки в документарній, а й електронній формі, що сприятиме відродженню довіри до нього
Останніми роками на фондовому ринку України з’являються нові фінансові інструменти. Так, 2011-й ознаменувався появою індексованих облігацій у гривнях та валюті, кінець 2012 року — «виходом» казначейських зобов’язань для населення. А 18 квітня цього року парламент ухвалив у першому читанні проект закону «Про удосконалення процедури щодо фінансових векселів». Вексельної теми стосуються і законопроект № 2846 від 14 травня щодо застосування фінансових векселів для відшкодування ПДВ, який парламент не підтримав, а також прийнятий за основу законопроект №2847 (щодо внесення у Податковий кодекс України у частині вдосконалення процедури обігу фінансових векселів). Про те, що може дати ринку їх поява і які «пастки» найбільш вірогідні для економіки країни, «УК» розповіли експерти.
Фінансові векселі можна буде купити і продати на фондовій біржі. Фото Володимира ЗAЇКИ
Знахідка для банків
Фінансовий банківський вексель — це цінний папір, що посвідчує зобов’язання банківської установи сплатити після настання строку платежу визначену суму власникові векселя. Він не пов’язаний із погашенням заборгованості держбюджету України.
Емітентами банківських фінансових векселів будуть виключно банки. Оскільки облігаційний банківський ринок переживає не найкращі часи, то цей інструмент стане хорошою альтернативою. Вексель — свого роду депозит, який можна закласти в іншому банку для кредитів, можна продати, використати як заставу на біржах. Цим платіжним інструментом можна розрахуватися за товари та послуги.
За словами директора департаменту управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку НБУ Олександра Дубихвіста, Нацбанк України вводитиме кількісні обмеження на випуск фінансових банківських векселів (спочатку буде встановлено ліміт для всієї банківської системи, а потім — для кожного банку окремо). Також визначать і відсоток: наприклад, не більше 10% якогось показника (активи, зобов’язання або капітал). Крім того, банки-порушники будуть позбавлені можливості випускати векселі.
Засіб казначейського обслуговування
«Поява фінансових казначейських векселів поліпшить ліквідність на фінансовому ринку і дасть змогу активізувати кредитування економіки. Вони будуть цікавими для розрахунків між підприємствами і під час деяких банківських операцій», — каже голова правління банку «Хрещатик» Дмитро Гриджук. За його словами, банкам казначейський вексель також буде цікавий, оскільки допоможе знизити ризики під час деяких операцій.
Із ним не згоден керівник аналітичного департаменту однієї з інвестиційних груп Ігор Путілін, який в інтерв’ю «УК» зазначив, що новий фінансовий інструмент вводиться для можливості погашення ПДВ юрособам. Попри те, що Міндоходів заявило про зростання відшкодування ПДВ на 20,4% за 1 квартал цього року, заборгованість усе ще обчислюється десятками мільярдів гривень. «Погашення ПДВ не грошовими коштами, а іншими інструментами передбачає погіршення ліквідності підприємств. Підприємствам доведеться продавати ці векселі з дисконтом. Знизиться оборотний капітал компаній. З огляду на недоступність кредитних ресурсів через їхню дорожнечу підприємствам ніде більше буде поповнювати оборотний капітал, не кажучи вже про довгострокові капітальні інвестиції», — застерігає експерт.
Утекти з нерегульованого ринку
Останні податкові новації фактично виключили традиційні векселі, які справді іноді використовували в не з найкращою з точки зору оподаткування метою, з переліку інструментів, які могли б мати активний обіг. На біржах вони обертатися не можуть і, як наслідок, на кожному етапі передачі векселя (під час кожної трансакції) виникає 1,5%-й особливий (акцизний) податок на відчуження цінних паперів.
«Використання казначейських і банківських фінансових векселів за умови більш лояльного оподаткування дало б змогу збільшити інструментарій фінансового ринку, що існує», — каже експерт Андрій Некрилов. Так, обговорювані депутатами новації, на його думку, можуть перетворити векселі з інструменту податкової оптимізації на інструмент насичення економіки грошима, розширення можливостей для кредитування, розрахунків, а також завдань, пов'язаних з ефективним функціонуванням Держказначейства і скороченням заборгованості з ПДВ.
Як повідомили «УК» у Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку, вона надала свої пропозиції щодо доопрацювання законопроекту під час підготовки до другого читання. Зокрема, стосовно необхідності недопущення норм щодо емісійної природи фінансового банківського векселя та фінансового казначейського векселя, яка їм не властива. Крім того, надано пропозиції щодо технічного виправлення термінології законопроекту для передбачення можливості існування у формі електронного документа у порядку, встановленому Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг», фінансових векселів, які видаються у документарній формі.
В асоціації «Фондове Партнерство» підкреслюють, що внесення змін для другого читання, безумовно, слід готувати за участю експертів. А оскільки передбачається можливість повернення ПДВ шляхом видачі казначейських векселів, хотілося б, щоб парламент дотримувався законів про стабільність податкового законодавства і не вводив податкових новацій в середині бюджетного року.
ПРЯМА МОВА
Андрій КОЛОМІЄЦЬ,
начальник Центру операцій
на ринку цінних паперів
ПУАТ «ФІДОБАНК»:
— Позитивним моментом для компаній і для економіки країни загалом буде можливість отримати за допомогою казначейських векселів заборгованості з ПДВ. Як і в разі з ПДВ-облігаціями, за потреби підприємства зможуть продати вексель достроково, поповнивши так свої обігові кошти. Цей інструмент держава також може використати для розрахунків з інших бюджетних платежів.
На відміну від звичайного векселя, планується, що фінансові казначейські векселі буде випущено як в документарній, так і в бездокументарній формах. Це відкриє можливість для біржової торгівлі ними і підвищить їхню ліквідність, а також зменшить розмір дисконту, з яким торгуватиметься цей інструмент. Попит на вторинному ринку на казначейські векселі залежатиме від поточної ліквідності фінансової системи.
Стосовно банківських векселів, то у разі їх запровадження банківська система отримає додатковий фінансовий інструмент. Емісію векселів контролюватиме НБУ шляхом введення кількісних обмежень на їх випуск як для банківської системи загалом, так і для кожного банку конкретно. Це дасть можливість запобігти неконтрольованій емісії векселів. Крім того, запровадження банківського векселя дасть змогу збільшити кредитування економіки, а також подовжити строк пасивів.
Ірина ЗАРЯ,
президент асоціації
«Фондове Партнерство»:
— Чим більше у країні фінансових інструментів та цінних паперів у вільному обігу, то багатша країна. Вексель — специфічний інструмент, який не дуже зручний для вільного обігу. Коли банки хочуть випускати боргові інструменти, вони емітують облігації. Держава в 2006—2007 рр. для закриття своїх боргів з ПДВ також випускала облігації. Вони торгувались на біржі та мали прозоре ціноутворення. У законопроектах №2845 та 2847 передбачено, що фінансові, банківські та казначейські векселі є електронними. Але ці законопроекти не містять порядку випуску та обігу фінансових інструментів навіть для державних цінних паперів. Це буде передбачено різними рішеннями Кабіну, Нацбанку та НКЦПФР, і в цих документах можуть бути суперечності. Причому постанови Кабміну повинні грунтуватися на змінах у держбюджет, які вже відхилені та зняті з розгляду ВРУ. Закон №2846 містить норму, яка передбачає, що розрахунки з векселями (купівля-продаж, індосамент, авалювання) не йдуть через торговця цінними паперами.
Одним словом, питань багато, і поки що про умови для вільного обігу та прозорого ціноутворення говорити не доводиться.