Першої п’ятниці жовтня, коли працівники всіх середньоосвітніх навчальних закладів готові із щирими усмішками та відкритими обіймами приймати гостей та їхні привітання напередодні Дня працівників освіти (його ще називають Днем учителя), Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк переступив поріг спеціалізованої школи I—III ступенів №148 ім. Івана Багряного.
Його візит сприймали як інспекцію. Його слова найменше можна було зарахувати до захоплень-компліментів. На столичній вулиці Будівельників, 37 особливо поглиблено вивчають українську мову і літературу. І в цій установі зібралися для зустрічі із главою уряду директори столичних шкіл, які стали переможцями відкритого конкурсу. Один із 22 лідерів добору — директор школи №148 Сергій Горбачов. Такий конкурс буде не лише в Києві. Чернівці вже готуються перейняти досвід столиці.
Нова ланка надання знань
Без зайвих відступів і дискусій Арсеній Яценюк назвав нововведення «безпрецедентним і дуже правильним кроком». Він вважає, що такі конкурси на посади директорів навчальних закладів слід запровадити у всій країні. Допомогти місцевим органам влади у цьому повинно рішення Кабінету Міністрів. У ньому слід прописати чітку формулу процесу з конкретними механізмами конкурсного добору, переліком тестів і ухваленням рішення загалом.
До директорів глава уряду звертався зі словами: «Ваша справа стосується майбутнього країни. З кожної дитини, яку ви виховуєте, може стати Нобелівський лауреат, майбутній командувач українськими військами, майбутній Президент, прем’єр, майбутній найкращий лікар в Україні, найкращий фізик. Тобто у ваших руках — майбутнє країни. Дякую вам за те, що ви взяли таку важку ношу. Ви надзвичайно обдаровані, і я певен, що в кожній із ваших шкіл пануватиме лад».
А ще Прем’єр попросив присутніх взяти активну участь у розробленні законопроекту «Про загальну середню освіту» і вносити до нього свої пропозиції. Саме ця «ланка надання знань», на відміну від вищої освіти, волає-просить реформаторських змін.
Глава уряду окремо розповів про різницю між українською і західною системою навчання в середній загальноосвітній школі. Вона вписується в одне слово: «вчити». «В іноземній системі навчання основне — думати. І допоки ми не переключимося на цю функцію, не зможемо мати реального прогресу. Наших дітей треба навчити думати!» — вивів формулу успіху Арсеній Яценюк.
До речі, новий освітянський закон має передбачати додаткову автономію для директора середньої школи. Ідеться передовсім про адміністративну й організаційну автономію, про ухвалення рішень, про те, з ким і як ці керівники працюють.
Як цитує слова Прем’єра департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату КМУ, потрібно запровадити контрактну форму роботи для працівників школи. «Учитель чи директор, який підписав контракт, повинен чітко розуміти, яких цілей повинен досягнути, — означив суть майбутнього нововведення глава уряду. — Контрактна форма і новий закон повинні забезпечити систему стимулів для найсильнішого вчителя. Система стимулів проста і зрозуміла: що кращі в тебе критерії виконання роботи, то більше грошей ти заробляєш».
Англійської поки що замало
А ще під час зустрічі йшлося про додаткові навчальні години для вивчення англійської мови у школах. Таке питання Арсеній Яценюк назвав серйозним геополітичним рішенням. Саме тому Україні слід звернутися до урядів США та Великої Британії із проханням посприяти у розробленні широкої програми навчання англійської мови.
Окрім цього, потрібно проводити психологічну роботу з учнями навчальних закладів. «Це фактично воєнне покоління дітей. Вони щодня вмикають телевізор і бачать війну. Із дітьми вже зараз треба говорити і думати про програму для того, щоб ця травма не мала потім впливу на їхнє життя», — наголосив він.
Кількома хвилинами пізніше глава уряду поспілкувався з учнями цієї школи і взяв участь в уроці з медійної грамотності. Оцінку йому того дня не ставили. Після «студій» він поклав квіти до пам’ятної дошки колишньому учневі школи №148 Євгенові Зеленському, який загинув у зоні АТО.