"Олександр ГАЛУНЕНКО: «Заходячи у студентську аудиторію, упевнююсь: в української авіації є майбутнє»"

5 березня 2016

Льотчик-випробувач Олександр Галуненко встановив 263 світових авіаційних рекорди, з них 110 в одному польоті на надвеликому вантажомісткому літаку Ан-225 «Мрія». Його ім’я занесено до Книги рекордів Гіннесса.

«Під час польотів уся людська сутність як на долоні. Я порівняв би Олександра Галуненка з легендарним Іваном Кожедубом. Вони схожі між собою льотною майстерністю, ставленням до справи, манерою поведінки і особистими характеристиками», — говорив про нього однокурсник льотчик-космонавт, двічі Герой СРСР Леонід Попов.

«Це особливо надійна людина не тільки як льотний та інструкторський фахівець, а й як лідер, член команди, багатогранна особистість», — такої думки про нього заслужений льотчик-випробувач, Герой СРСР Валерій Мігунов.

Генеральний конструктор АНТК ім. Антонова Дмитро Ківа пригадує: якось в Ан-70 відмовили чотири незалежні електродистанційні системи управління літаком. Тоді Олександр Галуненко примудрився на єдиній гідравлічній системі успішно посадити літак! «Тільки за один цей випадок він заслуговує, щоб дати йому зірку Героя», — вважає Дмитро Ківа.

«Я за свою льотну біографію такої стійкості нервів ні в кого не зустрічав. Залізо. У будь-якій ситуації він поводився спокійно», — характеризує товариша заслужений льотчик-випробувач Герой СРСР Юрій Курлін.

У небі Олександра Васильовича завжди охороняла молитва дружини Валентини. У їхньому будинку в Бучі, який він побудував за власним проектом, багато ікон і фотографій з літаками.

Олександр народжений літати. Коли ще не вмів говорити, своїй бабусі показував на літаки над їхнім селом і радісно плескав у долоні. У сьомому класі, щоб полегшити життя бабусі та дідусю, які за опіку над ним від держави отримували допомогу 11 рублів 50 копійок, сам влаштувався в інтернат у Запоріжжі. Там записався в місцевий аероклуб. Таємно відвідувала парашутну секцію разом з ним і однокласниця Валя — майбутня дружина.

До речі, першою з парашутом стрибнула саме вона, оскільки останньою зайшла в літак і опинилася ближче до виходу. В родині Галуненків над цим жартували довгі роки… Напередодні 70-річного ювілею Олександр ГАЛУНЕНКО поспілкувався з «УК».

Льотчик-випробувач Герой України  Олександр ГАЛУНЕНКО.


—  Олександре Васильовичу, коли ви усвідомили, що авіація — сенс життя?

— У дитинстві. Воно було дуже непростим. Батько трагічно загинув під час ДТП незадовго до дня мого народження, а мати померла, коли мені виповнилося два з половиною роки. Неподалік від інтернату був військовий аеродром, і ми задивлялися на літаки, спостерігали за виконанням фігур складного пілотажу. Згодом почав ходити до бібліотеки, читав журнали про авіацію, сам майстрував авіамоделі.

—  Найбільше досягнення у вашому житті і втрата?

— Мені пощастило працювати на київському авіаційному підприємстві. Під час розподілу зі Школи льотчиків-випробувачів Міністерства авіаційної промисловості СРСР мені сказали: «Тільки в тебе прізвище на -ко закінчується, тож саме тобі й на Батьківщину вирушати». Виявилося, що за назвою «Київський механічний завод» було зашифровано Конструкторське бюро (КБ), тоді ще під керівництвом Олега Костянтиновича Антонова.

Найтяжчі втрати — це смерть найближчих людей. Торік передчасно пішла з життя моя дружина Валентина Миколаївна. Ми з нею прожили десятки років разом. Скільки вона пережила за ті часи, коли я був у повітрі! Завдяки її підтримці я став тим, ким є. На пам’ять про неї написав спогади, які увійшли до книжки «Залишайте по собі світло», що днями вийшла з друку. У момент прощання навіки з тим, кого любиш, рятівною буде думка про те, що за життя цієї людини ти не завдав їй неприємностей, зробив для її щастя абсолютно все, що було в твоїх силах. Навчіться своєчасно і щиро любити людей.

—  Кажуть, що завдяки вашій дружині нові літаки стали освячувати…

— Коли в квiтнi 1997 року готували перший виліт другого літака Ан-70, призначили день випробувань, на який запросили чимало поважних гостей. Однак напередодні погода була нельотна. І метеослужба не обіцяла її поліпшення. Генеральний конструктор Петро Васильович Балабуєв був не в гуморі, адже урочистий захід опинився під загрозою. Пізно ввечері він, атеїст, який жодного разу не був у церкві, приїхав на місце стоянки літака і під дощем звернувся до Всевишнього з проханням зробити завтрашній день сонячним! Натомість пообіцяв поставити в храмі свічку.

Наступного дня ранок був погожим, без жодної хмаринки на небі! Потім моя дружина кілька разів нагадувала Петрові Васильовичу про його обіцянку. І він таки її дотримався. За радянських часів майже всі ми були атеїстами. Не мали свободи віросповідання. Тепер льотчики та їхні рідні відвідують православний храм неподалік від ДП «Антонов».

—  Ваш син Євген також став льотчиком-випробувачем. Хотіли б, щоб ваші онуки продовжили сімейну традицію?

— Нехай самі приймають рішення. В авіацію насильно затягувати не потрібно. Професію льотчика-випробувача треба любити. Жодними матеріальними благами чи перспективами високих нагород неможливо спонукати людину до виконання випробувальних польотів, адже правила безпеки пишуться кров’ю. Я втратив багато колег і товаришів через катастрофи. Не втручався, коли син обирав професію. Для мене стало несподіванкою, коли дізнався, що він вступив до аероклубу на льотне відділення в експериментальний набір 16-річних юнаків (тоді приймали молодь з 18 років). Не втручався, і коли він вступив до Чернігівського військового училища. Це його вибір.

—  Що відчували, коли ризикували життям?

— Головне — виконати завдання, а роздуми — це вже потім, інакше ти не готовий до польоту. За час випробування літаків основне завдання для льотчика-випробувача — якісне й точне виконання заданих режимів випробувань. А щодо хвилювання, то це було на землі, коли мій син виконував перший випробувальний політ на літаку Ан-148.

—  Ви берете участь у підготовці нового транспортного літака Ан-132.

— Цей проект розпочинає міжнародну співпрацю в авіабудівництві між Україною та Саудівською Аравією. Наша країна постачатиме військово-транспортні літаки й допоможе розгорнути власне виробництво машин серії «Антонов». Це новітній варіант «32-го». У літака буде нова сучасна цифрова кабіна, а екіпаж зменшиться до двох осіб. Ан-132 спочатку випускатимуть у Києві, а за два-три роки виробництво розгорнуть у Саудівській Аравії.

—  Авіаційна галузь — стратегічно важливий сектор економіки, а Україна — одна з дев’яти країн світу, що мають весь цикл виготовлення пасажирських, військово-транспортних і транспортних літаків. Як втриматися в цій десятці країн-лідерів?

— На жаль, державна підтримка державному підприємству завжди була мінімальна. У 2006—2011 роках з держбюджету ми отримували 25—30% суми сплачених податків. А за останні п’ять років нам не надали жодної копійки на розроблення нових літаків. Наприклад, для випуску аналога нашому Ан-70 Євросоюз розробив літак А-400М. На це запланували 8,2 мільярда євро, а на серійний випуск ще 18 мільярдів євро. Нам би хоч невеличку частину цієї суми — могли б створити що завгодно.

Олександр Галуненко познайомився з дружиною Валентиною ще в шкільні роки. З її втратою змиритися не може. Фото з особистого архiву Олександра Галуненка

—  Ви викладаєте у Кіровоградській льотній академії Національного авіаційного університету. Чи є майбутнє в української авіації?

— Держава, хоч і формує державне замовлення на спеціальність «комерційний пілот» (здобути яку сьогодні можна лише в Кіровоградській льотній академії НАУ), але повноцінного фінансування, зокрема на льотну підготовку, не надає. Отже, мають сьогодні батьки та їхні закохані в небо діти міркувати, де взяти значні кошти на польоти (щоб отримати посвідчення комерційного пілота, потрібно налітати щонайменше 150 годин). Але, і це я бачу на власні очі під час кожного візиту до кіровоградців, в української авіації є майбутнє. Ці хлопці та дівчата, які там навчаються, без перебільшення, — гордість нації. Вони наполегливо намагаються втілити в життя свої мрії, долаючи перешкоди, загартовуючись як сталь на цьому шляху. На щастя, в Україні є багато людей, які прагнуть зберегти для українського юнацтва можливість здобувати престижну і відповідальну професію пілота. Це і керівництво навчального закладу, яке крок за кроком відновлює матеріально-технічну базу льотної академії, прагне досягти її відповідності міжнародним вимогам та європейським стандартам. І небайдужі громадяни — фанати авіації. Так, нещодавно я познайомився з бізнесменом із Одеси Вадимом Громовим, який, маючи власний приватний літак, воліє підтримати курсантів-пілотів, мотивувати їх на професійне зростання та відмінне навчання. Заснував навіть відповідні конкурси професійної майстерності, переможці яких отримають змогу літати на літаку мецената, інші привабливі призи. Більше б таких відданих авіації та щирих серцем людей, і справи у майбутніх авіаторів значно покращилися б!

ДОСЬЄ «УК» 

Олександр ГАЛУНЕНКО. Народився 1946 року у селі Троїцьке Запорізької області. Закінчив Чернігівське вище військове авіаційне училище льотчиків за спеціальністю льотчик-інженер, Ленінградський інститут авіаційного приладобудування, Школу льотчиків-випробувачів Міністерства авіаційної промисловості СРСР за спеціальністю льотчик-випробувач. З 1975 року працював в АНТК ім. Антонова  льотчиком-випробувачем. Нині радник президента ДП «Антонов». Заслужений льотчик-випробувач СРСР, заслужений працівник транспорту України, заслужений майстер спорту України, президент Федерації авіаційного спорту України.

Вікторія КОВАЛЬОВА,
«Урядовий кур’єр», 
Володимир ЕННАНОВ
для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua