"Олексій ДУШКА: «Де ви бачили, щоб на ринку працювали закони?»"

Наталя ДОЛИНА
30 листопада 2013

Споживчий ринок можна порівняти з полем бою: продавці проти покупців. Але нам, покупцям, воювати набагато складніше. Проти нас працює ціла система — продавці, охоронці, адміністрація. У будь-якій війні перемагає той, хто краще підготовлений. Саме цій меті — підвищити обізнаність людей і підняти культуру споживання — присвячена програма «Територія обману», яка протягом року виходить на каналі 1+1.

Почалося все зі звичайної курки-гриль, якою у відрядженні отруїлися колеги телеведучого Олексія Душки. Тоді він і вирішив зробити передачу про товари, які ми купуємо в супермаркетах. Після першого випуску з’ясувалося, що проблем, про які варто поговорити, — безліч.

— На жаль, люди мало цікавляться тим, що купують, — впевнений він. Журналісти перевіряють якість продуктів або послуг і розповідають про небезпеки, які ховаються за яскравими обгортками і рекламою. «Територія обману» залучає до своїх розслідувань експертів і звичайних споживачів. Недавно до групи підставних качок вдалося потрапити і кореспонденту «УК».

Завдання нам поставили нескладне: пройтися відомим столичним ринком і купити продукти. «Потім ми розповімо, які помилки ви зробили при цьому», — пообіцяв ведучий. Забігаючи наперед, зізнаюсь: помилок не зумів уникнути жоден з нас.

Щоб зберегти презентабельний вигляд, м’ясо вимочують в різних розчинах. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

За сертифікатом ідіть «туди,  не знаю куди»

На прилавках розкладено м’ясо: продавець запевняє, що свіже, але документи, які це підтверджують, показати відмовляється. Мовляв, вони у бригадира, а бригадир «десь там» (невизначений жест за спину). Пішли шукати бригадира. В адміністративному лабіринті за віконцем сидить молодий чоловік. Назвати своє прізвище та посаду категорично відмовляється. Просимо його показати документи на м’ясо.

— Вони у продавця. — А він каже, що у вас. — У нас немає, повинні бути у продавця.— Він відмовляється показувати.

— Запитайте ще раз.

Відчуваючи, що цей змістовний діалог може затягтися до безкінечності, показую редакційне посвідчення. Співрозмовник починає проявляти певний інтерес. Зрештою, дізнаємося, що продавець повинен мати документ під назвою «форма № 2» та експертний висновок, який видає лабораторія. Вирушаємо до лабораторії. Процедура спілкування повторюється, тільки після пред’явлення посвідчення нам показують пачку експертних висновків, щоправда, який з них на «наше м’ясо», не зрозуміло. На запитання, що робити, якщо продавець відмовляється показувати документи, працівники лабораторії радять звертатися до адміністрації ринку. «Але за законом про захист прав споживачів ми маємо право отримати документи відразу», — наївно зауважуємо ми. «А де ви бачили, щоб на ринку працювали закони?» — відрізає чоловік за віконцем.

Усі тари з молочними продуктами  повинні бути щільно закриті

Розбір польоту

Наступний етап — молочні продукти. Жваві жіночки активно пропонують масло, сир, сметану. Я вже зібралася купити вершкове масло (100 гривень за кілограм), яке продавець позиціонує як домашнє, але дівчина з нашої групи встигла його спробувати і обурюється: «Це ж дешевий спред на основі рослинних жирів». Після нетривалої паузи продавець зізнається: «Так це мене попросили продати. А ось тут у мене своє, домашнє».

Під час розбору польоту з ведучим програми Олексієм Душкою з’ясувалося, що кожен з нас наробив помилок.

— Навіщо ви купили це м’ясо? Воно явно довго лежало на прилавку. А ці помідори? Вони недостиглі, їх зірвали ще зеленими, до речі, як і виноград. Навіщо купувати китайський часник, коли можна купити кращий вітчизняний? А ця зелень вже зів’яла, — відчитує нас експерт.

Дівчина, що знається на вершковому маслі, прокололася на сметані. Пильне око експерта помітило, що в бідоні, з якого продавець її наливала, плавав якийсь чужорідний предмет. І це ми, люди, які мали одну мету на ринку: не дати себе ошукати. Що вже казати про тих, хто похапцем робить покупки? Автори програми «Територія обману» на простому прикладі показали, як це відбувається. Від такого споживчого невігластва ми втрачаємо не тільки гроші, а й завдаємо шкоди здоров’ю.

ВАЖЛИВО ЗНАТИ

Поради від Олексія Душки

♦ Придивіться до продавця. Мова суржиком і загрубілі руки — ознаки сільського жителя, який привіз на продаж свої продукти. Не купуйте відразу всі продукти в одному наметі. Так продавцям буде складніше вас ошукати.

♦ Психологи вважають, що людина запам’ятовує перші два — три числа і останнє. З огляду на це, продавець може завантажувати покупця додатковою інформацією про властивості продукту, про вартість, про те, що він робив учора ввечері. Це буде відволікати увагу покупця від кінцевої суми на калькуляторі.

♦ Зазвичай ваги на ринках стоять високо і заставлені товаром до самого верху. Чим покупець далі від них, тим простіше його обдурити. Запобігти обважуванню, на жаль, способів немає. Але на кожному ринку є контрольні ваги — перевірте товар на них.

♦ Уникайте бездоганних овочів і фруктів, особливо імпортних. Глянець на поверхні говорить про те, що їх обробляли хімією, щоб довше зберігалися. Їх, звичайно,  треба ретельно помити. Але краще купити непоказні, з незначними ушкодженнями. Це свідчить про те, що вони не оброблялися хімією.

♦ У молочних рядах зверніть увагу на те, щоб усі тари, в яких зберігається товар, були щільно закриті. Що довше бідон відкритий, то ймовірніше потрапляння в продукт мікробів.

♦ Вибираючи домашнє вершкове масло, понюхайте його — воно має пахнути вершками. Колір у хорошого масла світло-жовтий або жовтий. Після холодильника якісне масло буде тріскатися і кришитися. Якщо воно легко намазується на хліб, в ньому є рослинні жири.

♦ Чим більше води в овочах, тим більше в них нітратів. Розламайте огірок і стисніть його — багато соку говорить про те, що огірок «годували» хімією. Те ж саме стосується кабачків. Натисніть на кабачок нігтем — він не повинен виділяти багато соку.

♦ Помідор підкидайте на долоні, як м’ячик. Той, що легко стрибає, — незрілий. Стиглий так само складно підкидати, як і каміння. Часник треба нюхати: якщо немає характерного різкого запаху — часник китайський чи турецький. Отже, їхав довго, а для цього його обробили хімією

♦ Вибираючи виноград, зверніть увагу на колір ягід. У кишмишу вони світло-бурштинові, в темних сортів винограду — глибоко-темні. Зелений відтінок говорить про те, що виноград не стиглий. Добре, якщо гілочки злегка підсохлі, — він уже зовсім дозрів.

♦ Обов’язково вимагайте висновок експертизи, який видають усім продавцям м’яса лабораторії на кожному ринку. Якщо продавець відмовляється надати документ, значить експертного висновку немає і м’ясо може бути від хворої тварини.

♦ Зверніть увагу на кісточки і прожилки. Якщо вони білі — м’ясо свіже. Легко натисніть на нього пальцем — свіже відновлюється швидко. Під м’ясом не повинно бути багато соку і рідини. Найчастіше його вимочують у різних розчинах, щоб зберегти презентабельний вигляд. А щоб набрало вагу, поміщають у розчин каррагінану — при смаженні воно виділятиме надто багато рідини.

♦ У кролика на лапці має залишитися шкурка — це свідчення того, що ви не купите кота. А ось тушка домашньої курки має характерний жовтуватий відтінок. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua