Дорожній рух з кожним роком стає все більш інтенсивним, а наші дороги не розраховані на таку велику кількість транспорту. Окрім того, однією із гострих проблем українських містян стає паркування транспортних засобів. Що не кажіть, а стихійні стоянки та паркування автомобілів на зелених зонах та тротуарах набули масового характеру.
Натомість експерти наполягають, що справжній безлад відбувається у самій сфері паркування та оплаті за нього.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів», в Україні не можна стягувати плату за паркування автомобілів лише у випадку, якщо стоянки не обладнані паркувальними автоматами та в’їзними/виїзними терміналами.
Відповідно до Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо паркування транспортних засобів» несплата водієм транспортного засобу вартості послуг з використанням майданчика для платного паркування, обладнаного паркувальними автоматами або автоматичними в'їзними та виїзними терміналами, тягне за собою накладення штрафу. Проте механізму відповідальності за несплату парковки не передбачено. Хоча, у Києві до 2009 року такий механізм був: усі автомобілісти пам’ятають історії щодо блокування коліс та евакуацій на штрафні майданчики.
Тож у будь-якому випадку пошук компромісу між двома сторонами цього процесу – автомобілістом, як споживачем послуги паркування, та містом або власником паркінгу, як її надавачем, – триває. Хоча в інших державах люди все більше переходять на громадський транспорт і велосипеди.
Як повідомили «Урядовому кур’єру» в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, з початку року на урядову «гарячу лінію» надійшло понад 170 звернень щодо паркування автотранспорту.
Заявники переважно скаржилися на паркування автотранспорту в невстановлених для цього місцях, на зростання кількості нелегальних стоянок, на встановлення обмежувачів паркування (стовпчиків, шлагбаумів, бетонних обмежувачів) тощо.
Так, житель Києва звернувся на урядову «гарячу лінію» щодо паркування автотранспорту в непередбаченому для цього місці – біля Хрестовоздвиженської церкви на Подолі. Заявник повідомив, що для відгородження проїжджої частини від храму була встановлена номінальна загорожа із стовпчиків, один з яких нещодавно зігнули в процесі паркування автомобілісти. Активний громадянин прохає відновити й укріпити загорожу від неналежного паркування. Комунальною корпорацією «Київавтодор» заявника повідомили, що зламану частину огорожі демонтовано, а натомість встановлено бетонну клумбу для запобігання паркування автотранспорту.
Заявник із Полтави поскаржився на урядову «гарячу лінію» через порушення правил паркування водіями, які залишають свої авто прямо перед входом у одну із шкіл міста. Громадянин занепокоєний, щоб не сталося якогось лиха, адже на території школи граються діти і немає в’їзду для автомобілів. Полтавчанин пропонує встановити шлагбаум, який би перешкоджав в’їзду транспортних засобів на територію пішохідної зони школи. Управлінням освіти виконавчого комітету Полтавської міської ради громадянина повідомлено щодо проведення підготовчих робіт по встановленню шлагбауму.
Громадянин зі Львівської області зателефонував на урядову «гарячу лінію» з тим, щоб йому надали роз’яснення щодо облаштування автостоянок для тимчасового паркування легкового автотранспорту в Червонограді, де він мешкає. Виконавчим комітетом Червоноградської міської ради заявнику повідомлено, що облаштування таких автостоянок проводиться відповідно до рішення міжвідомчої узгоджувальної комісії по плануванню і забудові населених пунктів за зверненням землекористувача прибудинкових територій – КП «Червонограджитлокомунсервіс», до якого на цю тему звертаються мешканці багатоквартирних будинків. Заявника запевнили, що розміщення автостоянки на прибудинковій території, відповідає діючим нормам і правилам. Відтак облаштування автостоянки сприятиме благоустрою цієї території, бо тепер автомобілісти не будуть паркуватися на зелених газонах і не перешкоджатимуть руху спецтранспорту при виникненні критичних ситуацій.
Наведені приклади свідчать, що порушені у зверненнях на урядову «гарячу лінію» питання паркування автотранспорту потребують не лише відповідних організаційних заходів та фінансових вкладень, але й активності самих громадян, бо це дозволяє їх виявляти та інформувати про них виконавчі органи влади.
Загалом за період з 27 червня по 3 липня на урядову «гарячу лінію» надійшло 35 716 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 576 звернень.
0-800-507-309 – урядова «гаряча лінія» – працює цілодобово.
0-800-503-045 – «гаряча лінія» для підприємців.
0-800-505-607 – спеціалізована «гаряча лінія» для постраждалих під час Революції Гідності.
044-284-19-15 – для жителів м. Києва.
+380-44-284-19-15 – для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua.