ЗЛОБОДЕННО
У Чернігові місцева влада оприлюднила наміри збільшити вартість проїзду на міському транспорті
Інвестори нині — нарозхват. І не лише в Україні. Навіть, здавалося б, у значно заможнішій Німеччині, де наприкінці травня відбувся Міжнародний транспортний форум (м. Лейпциг), — йшлося про залучення коштів приватного капіталу. Адже попри світову фінансову кризу пасажири бажають їздити. Тож розвиток транспортних систем — не остання справа.
У Чернігові теж зараз, як мовиться, на слуху питання реформування застарілої мережі громадського транспорту обласного центру. Особливої уваги потребує Чернігівське тролейбусне управління, сізіфова праця якого полягає у перевезенні майже 72 тисяч громадян пільгових категорій, що не може не відображатися на й без того неблагополучному фінансовому стані підприємства. Тим більше, що його «рогаті» транспортні одиниці давно й капітально зношені.
Тролейбуси хоч і старі, але незамінні для пільговиків. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ
«Місто готове взяти участь у державній програмі щодо оновлення електротранспорту і придбати на умовах кредитування за пільговими відсотками 10 нових тролейбусів», — пообіцяв Чернігівський міський голова Олександр Соколов. Чи підсолодила ця інформація гірку пілюлю виконкому міськради, котрий оприлюднив рішення підняти вартість проїзду в тролейбусах з 1,25 до 1,50 грн, а в автобусах типу «ПАЗ», «Еталон» — з 1,75 до 2,25 грн? Аж ніяк! — вважають чернігівці. Адже у 2011 році ціни на проїзд у міському транспорті вже піднімали. Що з того часу змінилося? Практично нічого. Доки у великих містах ламають списи навколо питання: кондиціонер у автобусі — атрибут комфорту чи розкошів? — чернігівці від цієї теми безмірно далеко, їздячи у тісних, переповнених, часом розхристаних і неохайних салонах, подекуди без додержання графіка та з, м’яко кажучи, непривітними водіями. То з якого дива членам громади знову ставати благодійниками?
А ніхто, до речі, й не хоче. «Спочатку якість — потім підвищення», «Чернігівець — не дійна корова», «Владо, ти забула, що у місті є громада?», «Ні — тарифному свавіллю!» — з цими та іншими гаслами жителі міста вийшли на акцію протесту у тінистий скверик навпроти міськради. Нікого не влаштовує ситуація у стилі Ільфа й Петрова: спершу, мовляв, гроші, потім — стільці, чи то пак — зручні сидіння у транспортних засобах. Багатьох пасажирів зовсім не втішають аргументи на кшталт: «Скрізь уже ціни підскочили — лише ми тримаємося за старі». Та й економічне обгрунтування вартості проїзду, на думку деяких фахівців, далеко не найкраще.
ПРЯМА МОВА
Віталій ФЕДОТОВ,
член комісії міської ради
з питань тарифів на транспорті в системі ЖКГ:
— Сума підвищення ніби й невелика, але це 29—30 % до попередніх цін. Питання підняття вартості проїзду на сьогодні є економічно необгрунтованим. Тому що на засідання комісії замість розрахунків стосовно всіх 44 маршрутів міського транспорту були подані обчислення лише щодо одного автобусного маршруту і розрахунки щодо тролейбусних маршрутів. Чернігівське тролейбусне управління нині в тяжкому фінансовому стані. На сьогоднішній день це найскладніша проблема, потрібен комплексний підхід для її розв’язання. Також слід переглянути логістику маршрутів міста, сітку автобусних і тролейбусних маршрутів, порахувати пасажиропотік. Варто подивитися на те, як переплітаються тролейбусні маршрути з автобусними. Якщо через одну зупинку проїде 40 автобусів і 1 тролейбус — чи можна говорити про виживання комунального підприємства? Потрібно проаналізувати, в якому стані машини, по скільки годин на добу працюють водії на маршруті, адже це — безпека пасажирів. Комфорт при перевезеннях має бути такий, аби люди знали, за що платять.