Цього року внесено чимало змін до пенсійного законодавства України. Зокрема, 2 березня Верховна Рада проголосував за Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення».
Так, з 1 квітня пенсія для працюючих пенсіонерів виплачується у розмірі 85 відсотків призначеного розміру, але не менш як 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Окрім того, Кабінет Міністрів України дозволив одержувачам пенсій та грошової допомоги самостійно обирати банк для отримання пенсій. Відповідна постанова №788 від 30 вересня 2015 року «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1 596 і від 5 листопада 2014 № 637» опублікована на сайті уряду.
Свої корективи внесла і війна на сході. Починаючи з 1 грудня минулого року уряд змушений був зупинити будь-яку фінансову діяльність на тимчасово окупованій терористами території. Нині ж чимало пенсіонерів, які переїхали з тимчасово окупованої території на територію, підконтрольну українській владі, отримують пенсії на території України. Для цього жителі окупованого Донбасу мають виїхати на контрольовану Україною територію, зареєструватися в службі соціального захисту населення як переселенці і жити там. У такому разі громадяни отримуватимуть усі соціальні виплати. Якщо цього не зробити, соцвиплати нараховуватимуть, але виплачуватимуть тільки після визволення території від терористів. Щодо можливості відновлення виплати пенсій і соціальних допомог на тимчасово окупованих територіях в інтерв’ю інтернет-виданню «Цензор» від 16 жовтня 2015 року міністр соціальної політики України Павло Розенко зазначив: «Позиція України така: щойно на цій території відновиться чинність українського законодавства і діяльність органів влади, банків, Казначейства тощо, ми, безумовно, зробимо все, щоб виплачувати відповідні суми своєчасно і в повному обсязі». Він підкреслив: «На сьогодні такої можливості немає. Все залежить від ефективності мінського процесу».
Від початку року на урядову «гарячу лінію» з питань пенсійного забезпечення надійшло понад 42 000 звернень, серед яких 52% становлять скарги пенсіонерів з Донбасу.
Громадяни порушують кілька основних питань, пов’язаних, зокрема, з отриманням пенсії, її переоформленням та виплатою у зв’язку зі зміною місця проживання.
Так, заявниця з м. Донецька (яка тимчасово переїхала до Харківської області) звернулася на урядову «гарячу лінію» з проханням посприяти у призначенні пенсії у зв’язку з втратою годувальника її дитини. Сама вона навчається на денній формі у вищому навчальному закладі. Клопотання заявниці було розглянуто у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області. Молодій жінці повідомили, що її питання позитивно вирішене, їй також надано рекомендації, як отримати пенсійне забезпечення у зв’язку з втратою годувальника. Про це й повідомила молода мати під час зворотного зв’язку.
Заявниця з м. Лисичанська Луганської області звернулася із клопотанням до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області посприяти в отриманні недоотриманої пенсії матері у зв’язку з її смертю. Вирішення питання затягувалося у часі, тому жінка звернулася на урядову «гарячу лінію». Після цьго розгляд її заяви було прискорено, а заявницю повідомлено, що питання вирішено на її користь. Жінка під час зворотного зв’язку повідомила, що недоотриману пенсію їй виплачено у повному обсязі.
Пенсіонерка (дитина війни) з м. Попасної Луганської області звернулася на урядову «гарячу лінію» із проханням посприяти у виплаті пенсії за 5 місяців минулого року, оскільки через поганий стан здоров’я не змогла виїхати з території АТО. За результатами розгляду цього клопотання через представників Пенсійного фонду України було повідомлено, що питання літньої жінки вирішено позитивно. Після отримання коштів пенсіонерка зателефонувала на урядову «гарячу лінію» зі словами щирої подяки.
Позитивно було вирішено і питання інваліда ІІІ групи з м. Горлівки Донецької області, який у листопаді 2014 року переїхав до м. Ізюм Харківської області. Після переведення туди пенсійної справи він отримував пенсію включно по лютий цього року, але після того виплати з не відомих йому причин припинилися. Тоді інвалід звернувся із проханням посприяти у поновленні виплати пенсії на урядову «гарячу лінію». Реакція на звернення не забарилася. Після розгляду клопотання в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області пенсіонера-інваліда було повідомлено, що виплату пенсії йому надалі здійснюватимуть за місцем тимчасового проживання, а невдовзі надійшли і заборговані кошти, про що й повідомив пенсіонер під час зворотного зв’язку.
Житель м. Антрацита Луганської області, пенсіонер (інвалід ІІІ групи), який у липні 2015 році переїхав до Миколаївської області, був пригнічений тим, що у зв’язку зі зміною місця проживання не отримує пенсію. Він своєчасно подав документи на переоформлення пенсійного забезпечення до районного управління Пенсійного фонду, проте виплати так і не надійшли. Після звернення пенсіонера на урядову «гарячу лінію» розгляд його клопотання в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Миколаївській області було поновлено, а питання вирішено на його користь. Документи заявника взято на електронний облік (вони не загубляться), а всі затримані кошти виплачено у повному обсязі.
Загалом за період з 9 по 15 листопада на урядову «гарячу лінію» надійшло 65 814 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 690 звернень.
0-800-507-309 – урядова «гаряча лінія» працює цілодобово.
044-284-19-15 – для жителів м. Києва.
+380-44-284-19-15 – для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua