"Письменник Володимир Калиниченко: «Про наші дружні стосунки із Сергієм Параджановим свідчить те, що він став хрещеним батьком моєї доньки»"

25 лютого 2017

Слухаючи його спогади про дитинство чи юність, мимоволі ловиш себе на думці, що йдеться про сюжет для захопливої повісті чи роману. Бо здавна вважають: справжній письменник все життя пише одну-єдину книжку. Саме так складається творчість мого співрозмовника, який, попри поважний вік і багато виданих книжок поезії й прози, щодня (точніше, щоночі) працює над новими творами. Вони переважно про наше сьогодення, яке знову випробовує автора на міць: підла війна вже вдруге виштовхала його з Донбасу. Вперше це сталося у 1942-му, коли малим потрапив до концтабору, вдруге — 2014-го, коли на порозі 80-річчя змушений був залишати рідне Єнакієве. З цього й почалася наша розмова із земляком, старшим колегою по творчості та по нещастю (ми, як і тисячі жителів Донбасу, нині безхатченки) Володимиром КАЛИНИЧЕНКОМ.

Письменник Володимир Калиниченко

 — Володимире Григоровичу, розкажіть трохи про роботу над новою книжкою.

— Збірка поезій має назву «Росток на випаленій стерні», куди увійдуть вірші, написані за останні три роки. Річ ще й у тому, що нині дуже багато працюю — це єдиний порятунок і спосіб забути про болячки, зокрема слабкий зір чи те, що не з власної волі перебуваю далеко від рідної домівки. Я навіть підрахував: колись у мене була приблизна творча норма 13—15 віршів на рік. А нині так, даруй, прорвало! За минулий рік і перші дні 2017-го написав майже 60 поезій. Зрозуміло, щось відсіється, але все одно багато. Раніше готував збірки за тематичними розділами, а тепер вирішив їх розташувати на сторінках у тій послідовності, як писав. Це буде своєрідний зріз думок, образів, настрою, емоцій. Запропоную читачам такий собі поетичний пульс часу. А ще хочу ввести у книжку повість, яку дописую і переписую. Почав над нею працювати ще в 1960-х. Пізніше перечитував — не сподобалося. Мабуть, досвіду тоді не вистачало. Тому якщо вдасться, зроблю її такою, як колись задумував.

 — А з чого колись почалася ваша творча діяльність? Цікавий у цьому плані епізод з повісті «OST № 9340», де малий в’язень концтабору Мишко Мітяєв, у якому вгадується автор, складає частівку про баланду та брукву, від якої «в пузі пусто!»

— Хтозна. Хоч тоді в таборі австрійського міста Санкт-Пельтен — філії «Маутгаузена» було не до складання віршів. Восьмирічним я став робочою конячкою: розвозив табором різні вантажі. І все-таки творчість була! Нам забороняли розмовляти рідною мовою, але мама пошепки читала мені вірші, яких вона багато знала: «Цього в нас ніхто не відніме. Запам’ятовуй, синку, кожен рядок». І я запам’ятовував. А перші власні поезії почав писати, коли навчався на факультеті журналістики у Львівському університеті: їх друкували у студентській багатотиражці, обласних газетах та колективних збірниках. Тоді взявся писати й першу повість, але так її й не дописав.

 — Це не той твір, «рецензію» на який підготували компетентні органи?

— Той самий. Мені вліпили 10 років позбавлення волі за антирадянщину. Тоді наша сім’я жила у Львові поблизу в’язниці. Тобто я надивився на сумнівну публіку, яка тут вешталася: наркомани, спекулянти, повії. Вони й фігурували у моїй невеличкій повісті, уривки якої читав друзям і знайомим. Дочитався: рукопис під час обшуку вилучили, а автора звинуватили в тому, що ганьбить радянську молодь. Тоді мене навіть згадали у фейлетоні «Амбарні миші», надрукованому в дуже популярному журналі «Огонек». Суд відбувся за зачиненими дверима. Окремим судовим визначенням мені заборонили займатися журналістикою та літературною діяльністю.

 — І справді нічого не писали в ув’язненні?

— Навпаки, бо це була одна з можливостей не зламатися в тих важких умовах. Писав у напівтемряві при свічці і, мабуть, там зіпсував зір. Здебільшого вірші, спромігся й на кілька невеликих повістей. Саме тоді, в березні 1963-го, послав з півдесятка віршів Костянтинові Симонову, творчість якого дуже поважав. Адресу дістав через знайомих москвичів, хоч не сподівався на відповідь. Але вже через два тижні мене викликав наш цензор і пошепки здивовано повідомив: «Лист від товариша Симонова!» Він написав, що вірші йому сподобалися, мені потрібно писати й надалі. А ще порадив: якщо потягне на прозу, також варто спробувати, бо це тільки сприятиме поетичній творчості. Звичайно, я прислухався до поради. Як і до тієї, яку почув від Симонова під час нашої зустрічі в Москві вже після мого звільнення. «Ви поет, а тому все тепер залежить від вас». Тому відтоді покладаюся виключно на власні сили і здібності.

 — У вашій багатющій творчій спадщині є вірші й проза про шахтарів, адже тривалий час жили на Донбасі. Але читачів не обдуриш — так писати про нелегку гірницьку працю може тільки той, хто має підземний стаж роботи і знає ціну шахтарського хліба.

— Мабуть, ні для кого не секрет, що в нашому шахтарському краї про гірників не писав тільки безнадійний творчий ледацюга. Інша річ, як вони це часто робили: «Прометеї, що дарують тепло і вогонь», «гвардія праці», «чорне золото» тощо. Я ж побачив реалії роботи під землею, бо понад рік працював вибійником на шахті й під цими враженнями написав цикл віршів. Відчуйте різницю! Тому деякі донецькі поети, коли ми виступали перед гірниками, нервувалися і навіть прохали: «Калина, може, ти не поїдеш з нами?» Адже їхні поезії тут сприймали, м’яко кажучи, трохи стриманіше. Чому? Бо колеги ігнорували чи не головне правило творчої людини — писати тільки про те, що пройшло крізь твої руки, серце, мозок, душу. Впевнений: писати вірші, сидячи у вежі зі слонової кістки, неможливо. Треба добре знати життя, про окремі моменти якого берешся творити.

 — Як загалом складалася ваша літературна діяльність після звільнення з місць ув’язнення?

— Коли Микиту Хрущова усунули від влади, в СРСР почалися зміни керівництва на місцях. А згодом Верховний суд України переглянув мою справу, і я вийшов на волю достроково у 1967 році. На той час у мене були готові рукописи кількох книжок, але з подачі відділу пропаганди Донецького обкому компартії потрапив у списки «не наших» авторів і тому мрії про першу книжку на якийсь час довелося відкласти.

Зате друкували всесоюзні дуже популярні тоді журнали «Юность», «Новый мир», «Смена», «Сельская молодежь», «Аврора». Також у 1979-му та 1990-му вийшли книжки в найпрестижнішому тоді видавництві «Радянський письменник», про яке мріяв кожен автор СРСР. Певна річ, активно друкувався й у виданнях Донбасу. А ще наприкінці 1960-х створив у нашому регіоні перший самодіяльний літературний театр, який потім назвали іменем Миколи Анциферова, справжнього шахтарського поета. Спільними зусиллями ми ставили спектаклі та поетичні композиції і мали великий успіх у глядачів. А після переїзду до Єнакієвого на початку 1980-х започаткував у місцевому Палаці культури металургів поетичний клуб «У Арины Родионовны». А ще дуже часто виступав перед читачами не тільки на Донбасі, а й далеко за його межами. І звичайно, писав, писав, писав…

 — Володимире Григоровичу, ви водночас ще й відомий фотохудожник.

— Змалку дуже хотів малювати, але не маю такого таланту. Тому вирішив зайнятися фотосправою. У 1954 році батько подарував мені фотоапарат «ФЕД», і я почав його освоювати. А невдовзі трапилася нагода продемонструвати своє вміння. У 1957 році газета «Правда» проводила спеціальний конкурс, і я зробив такий сюжетний знімок: у Львівській обсерваторії уважно стежать за переміщенням першого космічного супутника. Цю роботу відзначили, на мене звернули увагу і відтоді друкували мої фото у вітчизняних виданнях і навіть за кордоном. А в 1959-му в Будинку архітектора у Львові я провів першу персональну виставку. Звичайно, йшов до цього поступово й наполегливо: дуже ретельно вивчав досвід кращих майстрів цієї справи, знімав різні сюжети, багато експериментував. Як підсумок маю понад 30 персональних виставок в Україні та багатьох містах колишнього СРСР.

 — А що найцінніше з домашнього фото- та літературного архіву не вдалося вивезти з окупованого Єнакієвого?

— На жаль, досі там залишаються листи від Сергія Параджанова. З ним познайомився, ще коли жив і працював у Львові, а він знімав тут один із перших фільмів. Про наші дружні стосунки свідчить те, що Параджанов у 1960 році став хрещеним батьком моєї доньки Ірени. Отож його листи для мене дуже дорогі, їх обов’язково потрібно вивезти з нашої колишньої домівки.

 — Колишньої? Ви не вірите, що ми повернемося на Донбас?

— Хтозна… Скажу так: вірив. Це все дуже складно. Адже можна визволити тільки територію. Та найголовніше — люди, які там залишились. Як знову спілкуватися з тими, з ким ми багато років нормально жили поруч, розмовляли однією мовою? Ось дружина, коли їздила туди, три дні не виходила з дому, аби нікого не бачити. Ось це найстрашніше.

В одному з есе я колись написав слова, під якими підпишуся й нині. Війни — хочемо ми цього чи ні — і ковальське горно, і точильний камінь для людства. І навіть моє покоління помітно розділилося на тих, хто зіткнувся з війною, — бомби з неба, окупація чи рабство в концтаборах, і тих, хто пережив в евакуації або дізнався про неї з книжок і фільмів. Не кажу, добре це чи погано. Так склалося — ми різні. І не однакові в нас спогади не тільки про загиблих, а й про живих. І шкала інстинктивних цінностей — ковток води, кусень хліба — різна.

Павло КУЩ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Володимир КАЛИНИЧЕНКО. Народився 1935 року в місті Красний Сулін Ростовської області РФ. З осені 1941-го жив на Донбасі, звідки його  вивезли до концтабору «Маутгаузен» в Австрії. Закінчив Львівський державний університет ім. І. Франка. У 1961 році заарештували, за звинуваченнями в антирадянській діяльності засудили до 10 років позбавлення волі. Після звільнення працював шахтарем, кореспондентом у редакціях газет та на телебаченні Донеччини. Член Національних спілок журналістів, письменників і фотохудожників України. Автор багатьох книжок поезії, прози та публіцистики, а також персональних фотовиставок. Лауреат обласних літературних премій імені Б. Горбатова та ім. В. Шутова, міжнародних ім. В. Винниченка та ім. Г. Сковороди. У 2014 році виїхав із тимчасово окупованого Єнакієвого на територію, контрольовану українською владою. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua