"«Податковий кабінет»: як у Європі?"

Лариса ДАЦЮК
6 липня 2011

ПОСЛУГИ

Сервісні центри, віртуальні кабінети та автоматичне
відшкодування ПДВ чекають на платників податків

Згідно з програмою модернізації та реформування податкової служби в Донецьку та Івано-Франківську відкрито сервісні центри з обслуговування платників податків. За словами голови ДПС України Віталія Захарченка, в подальшому по всій країні запрацює ціла мережа таких установ. Всі вони будуть націлені на найширше задоволення потреб платників. Сервіс там буде на високому рівні, послуги надаватимуться протягом подовженого робочого часу низкою підрозділів податкової служби. 

Без черг і тяганини

Основні завдання, які стоять перед такими центрами, це створення комфортних умов для платників з метою забезпечення ними повноти і своєчасності розрахунків з бюджетом, надання їм комплексу послуг з отримання дозвільних документів, довідок та податкових консультацій, удосконалення процесу приймання податкової звітності від суб’єктів господарювання і забезпечення швидкого доступу платника до інформації.

Якщо раніше значну кількість послуг платникам надавали різні підрозділи, відділи, сектори і їм доводилося контактувати з великою кількістю співробітників, ходити по кабінетах, відстоювати черги, то з відкриттям сервісних центрів ці проблеми зійдуть нанівець.

«В одному із залів сервісного центру в Івано-Франківську, — сказав на його відкритті В. Захарченко, — обладнано понад два десятки робочих місць. Тут працівники різних підрозділів зможуть в оперативному режимі відпрацювати подану платником декларацію, звернути увагу на помилки або свідомі порушення, надати консультацію щодо її заповнення і, навіть, провести камеральну перевірку. І все це в одному приміщенні при повній прозорості, що унеможливлює будь-які корупційні діяння.»

Готується податкова служба і до запровадження ще однієї електронної новації — так званого «податкового кабінету». За словами заступника голови ДПС Олександра Климента, це стосуватиметься усіх категорій платників, тобто і юридичних, і фізичних осіб.

— Нововведення дасть змогу кожному спростити перевірку свого податкового рахунку, сплату податків, подання звітності тощо. Через Інтернет, через власний «віртуальний кабінет» на офіційному сайті ДПС можна побачити, скільки та яких податків нараховано, відразу заповнити готові форми платіжних документів і так само легко відзвітувати про сплату, — пояснив О. Клименко.

Заступник голови ДПС впевнений, що така послуга від податкової служби матиме великий попит серед платників. Адже коли почали запроваджувати сервіси електронної звітності для юридичних осіб, також були скептики. Однак нині вже дві третини платників користуються електронним документообігом, і ця цифра зростає. А тим часом податкова вже працює над відповідними інформаційно-технічними продуктами. Причому не тільки над вдосконаленням звітності, а й над розробкою спеціального софту, який дасть змогу працювати без паперових документів.

І це не вітчизняний винахід. На сьогодні «податкові кабінети» з різноманітним набором послуг є на офіційних веб-сайтах кількох країн світу. Зокрема їх мають Росія, Велика Британія, Ірландія. Скажімо, російський кабінет платника податків надає користувачам можливість здійснювати пошук інформації про майнову заборгованість щодо транспортного, земельного податків, податку на доходи фізичних осіб, скласти та роздрукувати платіжний документ.

ПДВ «на автоматі»

Суцільна автоматизація чекає й на процес відшкодування ПДВ. На переконання голови ДПС, до кінця 2011 року його відомство зможе максимально перевести цей процес в автоматичний режим. Проблема не надто складна, оскільки вже нині автоматично відшкодовується 73% всіх компенсацій ПДВ. Процес просувається досить динамічно: за чотири періоди кількість платників, що отримали право на автоматичне відшкодування, збільшилась у п’ять разів.

Очільник ДПС нагадав, що у січні цього року, відразу після запровадження автоматичного відшкодування, право на це отримали тільки 24 платники, яким повернули 457 млн грн. А вже у квітні за деклараціями, поданими у травні, таких підприємств було 122, а загальна сума компенсацій сягнула 2,2 млрд грн.

На сьогодні отримувачі автоматичного відшкодування представляють 25 з 27 регіонів України. До переліку увійшли підприємства гірничо-металургійного комплексу, машинобудування, суднобудування, електротехнічної, легкої та хімічної промисловості, будівництва, сільського господарства, торгівлі, зернотрейдери. За останні два місяці зросли й суми відшкодувань: замість запланованих 3,2 млрд грн повернено 4,4 млрд. Та й загалом обсяги відшкодування ПДВ у цьому році збільшилися у 2,6 раза порівняно з минулим, а кількість платників, які користуються правом автоматичного отримання компенсації, вп’ятеро. Так, лише за п’ять місяців платникам компенсовано 16,7 млрд грн.

— Ці показники свідчать, що нам вдалося навести лад у найскладнішому питанні роботи податкового відомства, — наголосив заступник голови ДПС Олександр Клименко. — Ми припинили накопичувати борги, зуміли запровадити ефективний контроль і тим самим запобігли  безпідставним відшкодуванням, а також розробили прозорі та ефективні процедури сплати компенсацій сумлінним платникам.

Причому ПДВ повертається як вітчизняним, так і іноземним підприємствам. Останнім за п’ять місяців відшкодовано 7,6 млрд грн, і ці виплати мають стійку тенденцію до зростання. Приміром, у травні порівняно з квітнем вони збільшилися з 1,3 млрд грн до 1,5 млрд.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua