""Поштові служби своїх позицій не здають""

Лариса ДАЦЮК
25 березня 2011

Генеральний директор
Укрпошти
Євген ЗАЯЦЬ


Так само, як у добу розквіту телебачення його шанувальники були переконані в тому, що невдовзі газети відійдуть в небуття, в епоху бурхливого розвитку інформаційних технологій багато хто пророкує зникнення пошти з її звичними для багатьох поколінь послугами. Як сучасна пошта почувається в середовищі засилля Інтернету, розповів генеральний директор УДППЗ "Укрпошта" Євген Заяць.

- Побутує думка, що поштовим зв'язком сьогодні користуються ретрогради.

- Справді, інформаційно-комунікаційні технології завойовують світ, але поштові служби своїх позицій не здають. Вони впевнено адаптуються до нових умов, удосконалюють свої традиційні послуги, трансформують їх і пропонують споживачам нові. У наш час поштовий зв'язок потрібний людям, адже він покликаний підтримувати дуже важливу й одвічну потребу людини - бажання спілкуватися. Саме поштові відправлення в нашу високотехнологічну добу не втратили здатності нести на далекі відстані почуття, переживання та емоції. До того ж, фізично пошта не може зникнути за мить, навіть якщо простежуються тенденції до зменшення її потоків. Щороку в світі пересилається понад 438 млрд листів, переважна більшість із них - це бізнесова кореспонденція. Водночас завдяки електронній комерції постійно зростають обсяги пересилання посилок - на 20% щороку.

- Мабуть, без модернізації вам не втриматися на ринку зв'язку?

- Нині в усьому світі у сфері поштового зв'язку широко застосовуються нові інформаційно-комунікаційні технології, завдяки чому спектр його діяльності значно розширився. Не стоїть осторонь глобальних процесів і національний оператор. Нині ми активно розвиваємо й оновлюємо корпоративну інформаційну систему підприємства та впроваджуємо в поштових відділеннях автоматизовані робочі місця, щоб дати змогу населенню повною мірою скористатися послугами на базі інформаційних технологій. Приміром, переслати чи отримати електронні повідомлення, електронні перекази (зокрема, й термінові), отримати кошти, переказані за міжнародними платіжними системами, поповнити рахунки або придбати електронні ваучери для оплати послуг операторів мобільного зв'язку.

- І все це доступно пересічному українцю?

- Мережа поштового зв'язку забезпечує доступність 88% жителів до відділень, розташованих від них на відстані до 3 км. Тож 99% фізичних осіб мають можливість одержувати пошту за місцем проживання. Фактично майже всі громадяни нашої країни можуть користуватися електронними послугами. Тобто ми забезпечуємо доступність до цих послуг по всій території України.

- Які сучасні послуги пропонуєте?

- Як національний оператор забезпечуємо надання універсальних послуг поштового зв'язку на всій території. Окрім суто поштових, це фінансові, рекламні, логістичні та кур'єрські послуги, передплата періодичних видань, розповсюдження лотерей, карток попередньої оплати за послуги мобільного зв'язку та доступу до Інтернету, доставка замовлених за каталогами товарів масового попиту - загалом надається майже 50 видів. А Укрпошта надає майже 5 відсотків послуг, ще здійснюємо доставку державних пенсій та соціальної допомоги безпосередньо додому приблизно 9,5 млн громадянам. І це при тому, що Укрпошта жодних дотацій від держави не отримує і забезпечує свою беззбиткову діяльність за рахунок власних коштів.

- Інтернет-послугам також приділяєте увагу?

- Зважаючи на те, що в Україні, як і в усьому світі, стрімко зростає кількість користувачів мережею Інтернет, серед пріоритетів - розвиток послуг на базі інформаційних технологій. Нині на корпоративному порталі підприємства можна зробити переказ через Інтернет, не виходячи з дому чи офісу. За допомогою платіжної смарт-картки Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП) - переказати в межах України гроші на домашню адресу фізичних осіб чи до запитання. Перекази приймаються цілодобово, а термін пересилання електронного поштового переказу залежить від режиму роботи об'єкта поштового зв'язку, місця призначення і становить до двох робочих днів. Нині цей сервіс розширено - споживачі мають змогу отримати смс-повідомлення про вручення переказу. Причому плата за пересилання не відрізняється від плати у відділенні поштового зв'язку.

Ще одна послуга - електронні повідомлення через Інтернет, які доставляються адресатові відтвореними на паперовому носії. Вони поділяються на звичайні та термінові й можуть доставлятися на художньому бланку, а також із замовленим відправником терміном доставки. Оплата електронних повідомлень здійснюється картками НСМЕП та міжнародних платіжних систем.

На порталі Укрпошти є й "калькулятор послуг", який дає змогу споживачу самостійно розрахувати вартість пересилання поштових відправлень, переказів, електронних повідомлень, доставки поштових відправлень кур'єрами. А також "он-лайн -передплата" (оформлення замовлень на будь-яке видання через Інтернет) та "он-лайн доступ до бази поштових індексів України", яким, окрім пересічних громадян, можуть скористатися власники окремих автоматизованих систем, великих комерційних структур, які часто розсилають значну кількість письмової кореспонденції.

- Гості Євро-2012 почуватимуться комфортно?

- Укрпошта розробила план заходів, якими передбачено створення належних умов для обслуговування учасників і гостей чемпіонату. У Київській міській, Донецькій, Львівській та Харківській дирекціях запланували поточні чи капітальні ремонти у понад 30 об'єктах поштового зв'язку. Плануємо оновити обладнання, провести благоустрій прилеглих територій. У готелях, на стадіонах, інших публічних місцях організуємо 70 робочих місць, укомплектувавши їх необхідним обладнанням для надання універсальних поштових, фінансових послуг, а також доступу до мережі Інтернет.

- Мабуть, і персонал готуєте?

- Особливу увагу приділяємо підготовці працівників, які безпосередньо надаватимуть послуги гостям Євро-2012. Запланували навчання з англійської мови для 230 працівників дирекцій, а для операторів поштового зв'язку розроблено курс дистанційного навчання "Обслуговування іноземних клієнтів Укрпошти в рамках підготовки до Євро-2012. Удосконалюємо й таку послугу, як замовлення перевезень пасажирів (єдиний електронний квиток). До Євро-2012 у всіх відділеннях поштового зв'язку можна буде замовити квитки на будь-який вид транспорту міжміського сполучення.

- Такі послуги, як пересилання пріоритетних відправлень та кур'єрська доставка також мають попит?

- Оскільки вони обробляються в першу чергу, попит досить великий. З часу впровадження послуги "пересилання пріоритетних відправлень" доставлено майже 1 млн. Задля їх вдосконалення послуги з лютого 2011 року відкрили 10 магістральних автомобільних маршрутів. Нині 48,8% поштових відправлень доставляється до обласних центрів у пріоритетному порядку, тобто на другий день.

Щодо кур'єрської доставки, то ця послуга стає дедалі популярнішою. Особливо серед бізнес-клієнтів, відправляють великі обсяги документів чи великогабаритні товари, та серед фізичних осіб - якщо треба вручити подарунок до свята. Між обласними центрами кур'єрська доставка здійснюється протягом 2-4 днів (залежно від відстані), до районних центрів -збільшується на добу. Незабаром часом заплановано запровадження сервісу "он-лайн-замовлення кур'єрської доставки", що дасть змогу скоротити час обробки інформації.

- Знаю, що можна скористатися і "Власною маркою".

- "Власна марка" - це нанесення зображення на купон до художньої поштової марки відповідної тематики на замовлення споживачів. Нині існує 7 сюжетів марок з чистими купонами: "Бажаємо щастя!", "Весільна", "Квіти", "З Новим роком! З Різдвом Христовим!", "Укрфілексп'08. Чернівці", "Києво-Печерська лавра", "Петриківський розпис".

"Власну марку" можна використовувати не тільки як чудовий та оригінальний сувенір чи подарунок, а й для пересилання письмової кореспонденції. Наразі відпрацьовується реалізація нового сервісу - он-лайн-замовлення "Власної марки", а також немаркованих конвертів з нанесеним зображенням.

- "Гібридну пошту" також розвиваєте?

- Споживачі можуть електронною поштою надіслати документи до нашого Центру друкування та конвертування. Їх роздрукують на паперових носіях, покладуть у конверти (або сфальцюють) та розішлють поштою за наданою замовником адресою. Незабаром ця послуга надаватиметься в режимі он-лайн. Та й загалом весь 2011 рік стане визначальним для нашого підприємства, адже від успішного виконання запланованих завдань значною мірою залежатиме, які враження залишаться в учасників та гостей чемпіонату Євро-2012 не тільки від роботи Укрпошти, а й від перебування в нашій країні.

ДOСЬЄ "УК"

Євген ЗАЯЦЬ. Народився в Дніпропетровську. Інженер-будівельник за освітою, має ступінь магістра державного управління, кандидат технічних наук. Обіймав керівні посади в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування на Дніпропетровщині. Донедавна очолював "Державний інформаційний геологічний фонд України", з квітня 2010 року - генеральний директор Укрпошти.
 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua