"Потрібно забезпечити соціальну справедливість у пенсійних виплатах""

21 сiчня 2011

 

Віце-прем'єр-міністр України -
міністр соціальної політики
Сергій ТІГІПКО

В Україні, як і в усьому світі, тривають процеси старіння населення. Тим часом вік виходу на пенсію у нас один із найнижчих порівняно з іншими країнами. За таких умов уже в 2025 році один працюючий буде утримувати одного пенсіонера, що призведе до різкого зростання дефіциту бюджету Пенсійного фонду. Якщо нічого не змінювати, можуть виникнути затримки з виплатою пенсій, що остаточно розбалансує солідарну пенсійну систему, або навіть зменшаться розміри пенсій, чого, звичайно, не можна допускати.

Є й інший варіант подальшого розвитку ситуації - просити людей працювати довше. Тому уряд розробив законопроект "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи". Основна мета його - забезпечити належний рівень життя громадянам, котрі упродовж трудового життя сплачували пенсійні внески, не приховуючи своїх трудових доходів.

Що ж чекає на пенсіонерів у майбутньому, які пенсії отримуватимуть ті, хто вже на пенсії, та працівники, які виходитимуть на заслужений відпочинок? Чому потрібно підвищувати пенсійний вік для жінок? На ці та інші запитання читачів на прямій лінії в "УК" відповідав віце-прем'єр-міністр України - міністр соціальної політики Сергій ТІГІПКО.

- Шановний Сергію Леонідовичу, пенсійна реформа стартувала в Україні ще 1 січня 2004 року. За цей період ми пережили і зрівнялівку в пенсіях, і затримки з виплатами, та й розмір пенсій був невеликим. Люди, навчені гірким досвідом попередніх років, стривожені й тепер. У них виникає багато запитань: чи не погіршиться їхнє життя, чи не зменшаться у зв'язку з цим виплати? Чому уряд саме зараз виніс на громадське обговорення новий законопроект, коли криза ще не минула? Невже конче треба запровадити нову пенсійну систему? Що отримає країна від реформ?

- По-перше, хочу заспокоїти пенсіонерів, які вже сьогодні вийшли на пенсію. Їх реформа практично не торкнеться. Хіба що тих, у кого пенсія становить понад 9 тисяч гривень на місяць. Їхні пенсії не будуть індексуватися. Це перше. Друга позиція стосується працюючих пенсіонерів, які належать до державної служби, а також прирівняних до них десяти категорій. Проте підкреслю: тільки новопризначених пенсій. Тих пенсіонерів, які вже на пенсії, новий законопроект не зачіпає. Вони отримуватимуть пенсії, які їм були призначені. Крім того, трудові пенсії індексуватимуться у зв'язку зі змінами прожиткового мінімуму, як і передбачається нині, чотири рази на рік.

- А що буде із зарплатами працюючих пенсіонерів?

- Розмови про те, що у працюючих пенсіонерів забиратимуть половину зарплати, безпідставні.

- Тобто усі пенсіонери, які працюють, отримуватимуть і пенсію, і зарплату, і кому належить - індексацію?

- Так. Причому розмір пенсії не буде зменшений. Обмеження максимального розміру пенсій 12-ма прожитковими мінімумами - ті самі 9 тисяч гривень - стосуватиметься лише тих пенсіонерів, які вийдуть на пенсію після запровадження пенсійної реформи. Нове в законі те, що держслужбовці та прирівняні до них 10 категорій отримуватимуть пенсію у розмірі 80% від заробітку, а не 90%, як тепер. Якщо після виходу на пенсію вони працюватимуть, то їм нараховуватиметься звичайна трудова пенсія. Пенсію держслужбовців вони отримуватимуть лише після того, як остаточно залишать трудову діяльність.

- Чи можна було обійтися без підняття пенсійного віку для жінок?

- Це вимушений крок, необхідність якого уряд зараз широко обговорює з громадськістю. В Україні 14,4 млн працюючих, а пенсіонерів - 13,7 млн. Між тим, солідарна пенсійна система базується на принципі: всі працюючі утримують усіх пенсіонерів. Як змінити це співвідношення? Тут варіантів небагато. Перший - розвиток економіки, збільшення кількості працюючих людей, які сплачують страхові внески до Пенсійного та інших фондів. Ми можемо додати внаслідок цього 700-800 тис. платників. Другий - збільшення заробітної плати, яке можливе лише за умови економічного росту. Якщо вдасться це виконати, одразу збільшаться відрахування. Третій спосіб - просити людей працювати довше.

Паралельна реалізація всіх трьох напрямів дасть можливість не лише стабілізувати фінансову ситуацію у Пенсійному фонді, а й перейти до реального підвищення пенсій.

Ростислав ГАРБУЗЮК,
столяр, м. Львів:

- Сергію Леонідовичу, пенсійна реформа передбачає збільшення пенсійного віку. На мою думку, на запропонованих умовах це є порушенням Конституції. Мені здається, щоб правильно вирішити це питання, яке є економічно доцільним у нашій державі, треба звернутися до Конституційного Суду і отримати від нього відповідне тлумачення. А можливо, слід розглянути питання про внесення змін до Конституції?

- Скільки вам років, Ростиславе Олексійовичу?

- 57.

- Якщо говорити про пенсійний вік, то для чоловіків нічого не міняється.

- Я маю на увазі не себе. Я про те, що держава повинна виконувати те, що записано в Конституції.

- Ростиславе Олексійовичу, за висновками юристів Кабінету Міністрів і міністерств, жодних порушень тут немає. Я знаю одне: якщо цього зараз не ініціювати і не проводити змін, то ви будете без пенсії. Може, ви дуже заможна людина і вас це не дуже турбує?

- Де ви бачили в Україні заможного столяра?

- Тоді я і про вас повинен потурбуватися, а для мене найболючіше - це ті пенсіонери, які вийшли на пенсію й отримують менше тисячі гривень. Дефіцит бюджету Пенсійного фонду, якщо нічого не змінювати, цього року становитиме 20 мільярдів гривень. Звідки брати кошти на виплату пенсій? Більшість країн Європи підвищують пенсійний вік. Вони не бачать ніякого звуження прав людини в тому, що підніматиметься пенсійний вік. Наша солідарна система зараз не може забезпечити стабільні виплати пенсій. Ми що, повинні кидати людей напризволяще? А щоб їх підтримати, працюючим людям треба довше працювати. Ось це відверта розмова.

Василь Іванович, Закарпаття:

- Скажіть, будь ласка, чому так сталося, що у нас половина людей не платить внески до Пенсійного фонду? Підприємці працюють без касового апарата... А треба ж піднімати економіку...

- Правильно кажете. Є така проблема, і нам потрібно робити все, аби всі працюючі, всі бізнесмени сплачували кошти до Пенсійного та інших фондів. Зараз ми зробили перший крок. Усі, хто перебуває на спрощеній системі оподаткування, сплачуватимуть внески виходячи з мінімальної заробітної платні, яка із січня становить 941 грн, незалежно від того, який дохід отримуватимуть.

Леонід ОСИПЕНКО,
Вінницька обл.:

- У мене таке запитання. Дайте пораду, як прожити на пенсію 750 гривень? Бо як не рахую, як не економлю...

- Я розумію, що цей розрахунок дуже жорсткий. Для цього ми й пропонуємо реформу, аби покращити насамперед становище пенсіонерів. Сьогодні понад 63% людей отримують пенсію менше тисячі гривень. Щоб це змінити, потрібно передусім змінити ставлення працюючих, які сплачують внески до Пенсійного фонду, до пенсіонерів. На це й спрямована пенсійна реформа. Ми намагаємося змінити нинішню систему, аби поліпшити насамперед пенсійне забезпечення літніх пенсіонерів, які виходили на пенсію 10-20 років тому.

Людмила Володимирівна,
Чернігівська обл.:

- Я так зрозуміла, що законопроект прийматиметься наприкінці лютого - на початку березня. Тож таке до вас запитання: що буде з пенсіонерами, які оформили пенсію в січні-лютому 2011 року? За яким законом вона їм буде нарахована - за старим чи новим? І чи буде їм перерахунок пенсії, якщо приймуть новий закон?

- Усі, кому пенсія була призначена до дня опублікування нового закону, матимуть пенсії за старою системою і ніякого перерахунку за новими правилами для них не передбачено.

Сергій Васильович,
м. Дніпродзержинськ:

- Я вважаю, що зараз пенсійну реформу не можна обговорювати, допоки існують захмарні пенсії. Треба прийняти закон щодо їхнього зменшення. А якщо ці пенсії будуть, а ви приймете закон, люди таке не сприймуть...

- Сергію Васильовичу, якщо ми з вами нічого не змінюватимемо, ситуація залишиться такою, як є. Щодня ми будемо оформляти пенсії по 20-30 тисяч гривень. Щодо пенсій, які вже призначені, то Конституція не дозволяє їх знижувати. Якщо депутати проголосують за проект закону, максимальна пенсія по Україні становитиме 12 прожиткових мінімумів, або не більше 9 тисяч гривень. Зараз таких обмежень немає. У нас є 800 колишніх депутатів, які отримують 16 тисяч гривень пенсії, а 2600 пенсіонерів мають пенсію понад 10 тисяч гривень. Оці високі пенсії не будуть індексуватися, на відміну від трудових.

Віталій ЛУКОВИЧ,
підприємець, м. Київ:

- Днями в "Урядовому кур'єрі" була опублікована стаття економіста Миколи Шаповала. Автор публікації пропонував ліквідувати податок на додану вартість і майже на 50% збільшити зарплати в реальному секторі економіки, а також працівникам бюджетної сфери. Це значно збільшило б надходження до ПФ та інших фондів соціального страхування. Таким чином у 2012 році ПФ став би бездефіцитним. Що ви на це скажете?

- Єдиний реальний шлях розв'язання проблеми сьогодні - провести перший етап реформи. Я вже бачу під час обговорення, що нам потрібно визначити абсолютно конкретний термін введення другого рівня пенсійної системи. Одночасно треба вирішити питання про збільшення кількості нових робочих місць. Ми передбачаємо, що бюджетний сектор отримуватиме в 2011 році середню заробітну платню 2400 грн, а приватний - 1800. Як бізнесмен ви розумієте: якщо лише в приватному секторі підняти рівень заробітної платні до рівня бюджетної сфери, це б дало додатково 19 мільярдів грн тільки на сплату внесків до ПФ і повністю закрило б дефіцит ПФ на наступний рік. Тому забезпечення економічного зростання, зменшення тіньового сектору економіки - одне з головних завдань уряду.

Ви говорите про збільшення кількості працюючих. Один із напрямків реформи - подовжити пенсійний вік, через що автоматично збільшується кількість працюючих. Ще один напрям - перше робоче місце, тобто молоді люди, які тільки-но закінчують виші та інші навчальні заклади, йдуть працювати. Але тут велика проблема з пошуком роботи. Молодь каже, що скрізь вимагають досвід роботи. Тільки де візьметься досвід у молодого спеціаліста, який ніде не працював?

- Думаю, ця проблема для України триватиме рік-півтора. Якщо зараз усі хочуть бути юристами, економістами, далі такого не буде. У нас не було проблеми у 2007 році з працевлаштуванням, хоча рівень безробіття становив приблизно 6%. Може, для нашої країни це нормально. Ми вже почали в 2007 році завозити будівельників з Китаю, це колосальна проблема. Якщо взяти нинішню статистику, то на початку минулого року рівень безробіття становив 9%, а зараз 8,1%. Позитивні зміни на ринку праці відчутні.

Володимир ДОМБАЙ,
Закарпаття:

- Сергію Леонідовичу, щодо другого рівня пенсійної системи ви кажете, що найкраще ввести її в 2012 році. То в чому проблема?

- Справді, другий рівень можемо ввести в 2012 році. Відрахування йтимуть на спеціальний рахунок. А вже після виходу на пенсію кошти, накопичені на такому рахунку, зможе використати людина, яка оформила такий рахунок. Окрім того, ці рахунки можуть бути передані в спадок. Але вводити другий рівень пенсійної системи можливо лише за умови ліквідації дефіциту ПФ. Адже в іншому випадку гроші на накопичувальні рахунки нинішніх працюючих доведеться віднімати у пенсіонерів.

Oдин з головних заходів з ліквідації дефіциту ПФ - відокремити непритаманні фонду виплати і повернути їх до сфери відповідальності держбюджету. Зокрема, це доплати пенсіонерам, які заробили собі дуже маленькі пенсії, до прожиткового мінімуму. Поясню на прикладі. Ви отримали пенсію 500 грн, а закон зобов'язує Пенсійний фонд донарахувати до прожиткового мінімуму 250 гривень. Оця сума й повинна бути проблемою не Пенсійного фонду, а бюджету.

Світлана ФЕДОРЕНКО,
вихователька, Полтавська обл.:

- Якою, за новим законом, буде педагогічна пенсія?

- Все залишається як було. Пропрацювавши 25 років, ви можете достроково оформляти пенсію. Я ще хочу сказати, що за новим проектом закону ті педагоги, які матимуть 30 років стажу, при виході на пенсію отримають одноразову допомогу - 10 пенсій, а це зараз приблизно 13 тисяч гривень. Це стосується всіх працівників охорони здоров'я, культури, педагогів.

Можна уточнити, чому саме працівникам бюджетної сфери надаються 10 мінімальних пенсій?

- Нам дуже важливо простимулювати бюджетну сферу, підняти престижність таких професій, як вчителя, лікаря, працівника культури. Плануємо цю норму поширити й на соціальну сферу.

 

- Сергію Леонідовичу, я киянка, все життя пропрацювала в Києві, сподівалася, що зароблю добру пенсію, але сталося так, що вимушена була піти з роботи. Фактично велика зарплата у мене була до 2000 року, потім я отримувала платню в конвертах, але саме цей період (до 2000 р.) не буде братися для призначення пенсії за новим законом. Як мені бути тепер?

- Це велика проблема - отримувати кошти в конвертах. Чи вам уже нарахована пенсія?

- Ні, мені лише 54 роки. Зараз працюю комерційним директором, отримую мінімальну платню.

- Якщо ви сплачували до Пенсійного фонду невеликі внески, то чому розраховуєте на велику пенсію?

- Тоді я була найманим працівником. Про пенсію не думала. Тепер прошу одне: дайте мені право вибору - взяти зарплату до 2000 року для нарахування пенсії.

- Ми вивчатимемо це питання.

Микола ТИЩЕНКО,
військовий, Київ:

- Зараз мої колеги масово звільняються з роботи. Кажуть, що з уведенням нового закону для них буде погіршення.

- Все буде так, як і було. Ми збільшуємо лише вислугу років. Була 20 років, зараз - 25. А в грошах вони нічого не втрачають, усе залишається, як і тепер.

Людмила КОЛОМІЄЦЬ,
пенсіонерка, Київ:

- Сергію Леонідовичу, ніде в світі немає такого, як у нас. Ви ж подивіться: розрив між максимальною і мінімальною пенсією до ста разів доходить.

- Тому ми і вводимо обмеження - максимальна пенсія не повинна перевищувати 12 прожиткових мінімумів. У 2011 році це складає близько 9 тисяч гривень. Оце й буде максимальна пенсія в Україні.

Ганна СТОРОЖЕНКО,
м. Рівне:

- З гіркотою сприйняла новину, що період перебування жінок по догляду за дитиною до трьох років до стажу не зараховується. Хто ж тоді наважиться народжувати в Україні діточок?

- Звідки пішла така інформація? Навпаки, будуть зараховуватись. Але за бажанням жінка зможе виключити ці роки зі стажу як несприятливі для нарахування пенсії.

- Багатьох людей турбує питання виплат зарплат у конвертах. Треба щось із цим робити. Як можна змінити ситуацію?

- Кардинально щось поміняти буде важко. Але справді, люди починають розуміти: отримуючи зарплату в конвертах, вони позбавляють себе соціального захисту. А також зменшують собі пенсію. Думаю, що на перше місце має виходити економічна зацікавленість у легалізації зарплат як з боку роботодавців, так і з боку найманих працівників. І перші кроки в цьому напрямку наш уряд уже здійснив, запровадивши Податковий кодекс. Ясна річ, нам потрібно створити такі умови, щоб і роботодавцям, і працівникам було вигідно трудитися легально.

Тут інша проблема. Сьогодні в Україні відрахування до всіх соціальних фондів найвищі в Європі - понад 40%. Якщо ми хочемо легалізувати зарплату, повинні зменшувати це навантаження. І уряд має намір ініціювати вирішення і цього питання. Скоротивши соціальні внески на 4-5%, зможемо наблизитись до середньоєвропейського рівня.

Ми бачимо, що підприємства тієї чи іншої галузі відраховують одні соціальні внески, а низка інших сплачують набагато менше. Тож треба вивчати ситуацію на цих підприємствах. Безперечно, збільшення заробітної платні та кількості працюючих можна досягти передовсім за рахунок економічного зростання. Тож нині уряд зацікавлений у тому, аби більше інвесторів приходило в Україну, щоб зростала зайнятість і створювалося більше робочих місць.

Маргарита ПЕТРОВА,
Київ:

- Який стаж потрібен буде для нарахування мінімальної пенсії за новим законом?

- Мінімально необхідний страховий стаж - 15 років. А розмір пенсії залежатиме від заробітної плати та тривалості страхового стажу. Ці основні принципи солідарної системи пенсійного забезпечення залишаються незмінними.

Юрій СКОРОБАГАТЬКО,
Донецька обл.:

- Вважаю, що майбутні пенсіонери поставлені у невигідні умови порівняно з нинішніми. Чому?

- Навпаки, нові пенсії призначаються з більш високого показника середньої заробітної плати і вже на сьогоднішній день перевищують раніше призначені пенсії до 70%. Що стосується нинішніх пенсіонерів, то після прийняття закону раніше призначені пенсії виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижчими від встановлених колись.

Олена ПЕТРУСЕНКО,
м. Одеса:

- Поясніть, будь ласка, якою буде вартість одного року понаднормового стажу при призначенні трудових пенсій у цьому році, якщо буде прийнятий закон? А спеціальних пенсій? Чи буде підвищено вартість одного року стажу для жінок у зв'язку з підвищенням пенсійного віку?

- Доплата за понаднормовий стаж роботи встановлюється у розмірі 1% основного розміру пенсії, але не більше 1% мінімального розміру пенсії за віком. При обчисленні спеціальних пенсій на сьогодні відсутнє таке поняття як "доплата за понаднормовий стаж". Вартість одного року понаднормового стажу, як і раніше, становить 1,35%.

- Сергію Леонідовичу, а як призначатиметься пенсія тим, у кого немає 15 років пенсійного страхового стажу?

- Таким громадянам призначається державна соціальна допомога відповідно до Закону "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам". Крім того, за рішенням уряду їм виплачується щомісячна державна адресна допомога в сумі, якої не вистачає до прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність. Станом на грудень 2010 року -це до 734 гривень. Причому допомога не може бути меншою від вказаного розміру.

"Пряму лінію" провели і підготували
Валентина КОКІНА і Лариса УСЕНКO

ПРЕС-ЦЕНТР "УК"

З питань організації та проведення "прямих ліній" і "круглих столів" "Урядового кур'єра" звертатись до керівника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ за телефоном (067) 442-61-01.
 

 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua