"Прозоре місто — електронне місто"

Ірина НАГРЕБЕЦЬКА
30 березня 2012

ТРАНСФОРМАЦІЯ

Столиця кинула виклик технологічній відсталості в управлінні
 

В одному з численних храмів італійської столиці є старовинний годинник, на якому латиною написана донині актуальна теза: «Зараз навіть більше, ніж ти думаєш!». Справді, прогрес загалом і технічний зокрема розвивається такими стрімкими  темпами, що придумане вчора сьогодні вже заледве не анахронізм. Фахівці з комп’ютерних технологій кажуть: сучасна людина щотижня на своєму робочому місці обробляє стільки інформації, скільки наші попередники в ХVІІ столітті отримували за все життя.  

Останніми роками автоматизація трудових процесів, зокрема в сфері державного управління та місцевого самоврядування в розвинених країнах світу зробила істотні кроки вперед. Водночас упровадження  новітніх інформаційних комп’ютерних технологій не применшило ролі держави, уряду, місцевих органів, а спонукало  до їхнього кардинального реформування, позитивно позначилося на якості та ефективності роботи і спричинило до вищого рівня відкритості та прозорості влади.

Прощавайте, кур’єри!

Україна трохи запізнилася з цими процесами, тож маємо надолужувати прогаяне, щоб не блукати манівцями технічного поступу. Нині приємною новиною є те, що столична влада першою в країні серйозно повертається лицем до впровадження інформаційних технологій у щоденне життя міської громади.

На недавній зустрічі з учнями та викладачами ліцею інформаційних технологій голова міськдержадміністрації Олександр Попов зазначив, що напрямок ІТ-технологій є одним з найперспективніших у світі. І країни, які зробили ставку на нього, нині  демонструють надвисокі показники розвитку економіки.

Презентований очільником міста проект інноваційного парку BIONIC HiII, реалізація якого розпочнеться вже цього року, дасть можливість столичним фахівцям у сфері інформаційних технологій отримати високооплачувану роботу, а місту — розвиток економіки та інфраструктури. Отже, столична влада розпочинає адміністративну реформу не з механічного скорочення посадовців чи злиття дрібних підрозділів у більші, а з модернізації нормативного та організаційного підходів до впровадження сучасних технологій  у сферу держуправління та налагодження електронної взаємодії киян і бізнесу на основі технологій електронного урядування.

Що це не лише обіцянки та добрі наміри,  свідчить те, що побудова єдиної інформаційної інфраструктури під назвою «Електронний уряд» вже включена в Стратегію розвитку столиці до 2025 року і на перший етап її проведення передбачене відповідне фінансування — 80 млн грн.

Заступник голови міськдержадміністрації, куратор напрямку  Олександр Пузанов висловив упевненість, що міська влада швидко зможе організувати програму і в своїх управлінських структурах, і в комунальних закладах. Передусім  треба створити дата-центр, придбати сучасну техніку, а також новітні програмні рішення. Завершується аудит, а в квітні-травні відбудеться тендер.

Хоч би як складно було, зазначив посадовець, до кінця цього року місто завершить перший етап програми — перехід на електронний  документообіг у системі міської та районних державних адміністрацій. Наступним кроком буде приєднання до єдиної електронної системи  столичного урядування  освітніх  закладів, лікарень та комунальних підприємств. Загалом  уся робота розрахована до кінця 2014 року.

Колаж Ірини НАЗІМОВОЙ

Аудитора замовляли?

Про твердість намірів очільників виконавчої влади свідчить і те, що в Києві вже розпочався повний аудит комунальних інформаційно-телекомунікаційних систем, створених у минулі роки. Автор побував на одному із семінарів, які проводила для його учасників  авторитетна в галузі інформаційних технологій вітчизняна компанія «Захищені автоматизовані системи» у Святошинському районі столиці, і поспілкувався з аудиторами.

За словами організатора заходу Анатолія Дробахи, київська влада поставила перед товариством завдання зібрати достовірну інформацію про стан IT-інфраструктури, яка існує, та виробити фахові рекомендації щодо підвищення ефективності її використання. Чотири етапи  аудиту передбачають глибокий аналіз стану справ на всіх рівнях управління містом: від школи та ЖЕКу до секретаріату Київради.

Зокрема обстежуються процеси надання адмінпослуг, зберігання електронних баз персональних даних, оцінюється вартість наявної комп’ютерної і мережевої техніки та обсяг щорічних витрат на підтримку засобів, кількість користувачів, перевіряється ефективність використання комп’ютерної техніки та інвентаризуються комплексні системи захисту інформації. Водночас аудитори з’ясовують, чи мають громадяни доступ до публічної інформації, контролюють наявність неліцензійних програм тощо.

 — Сьогодні вже всі зрозуміли, що кіберзлочинність — це не вигадка фантастів, — каже Анатолій Іванович. — Тож від неї треба надійно захищати вітчизняні електронні системи, передусім такі, як «Електронний  уряд». Тому наші фахівці, які мають великий досвід щодо цього, під час  аудиту багато уваги приділяють  питанням інформаційної безпеки, а саме захисту державної та публічної інформації, внутрішніх фінансів, персональних даних.

Коли ми  достеменно вивчимо  нинішню ситуацію і передамо її результати замовникам, — підсумовує Анатолій Дробаха, — можна буде швидко й ефективно впровадити електронний документообіг, який зв’яже  всі структурні підрозділи міськдержадміністрації, установи соціальної і комунальної сфер міста в єдину інформаційну систему.

Столична влада очікує, що в результаті  запровадження єдиної  інформаційної системи  істотно спроститься та прискориться взаємодія між громадянами, управлінськими структурами та бізнесом, а процеси ці стануть прозорими.

Преференції, схоже, матимемо і ми, городяни. Автоматизація істотно мінімізує наші контакти з чиновниками: не треба буде наперед займати чергу,  годинами, а то і днями товктися під дверима кабінетів, щоб отримати документ чи довідку, вирішити якесь інше питання,  вочевидь менше стане корупції та здирництва.

Якщо ж електронні термінали встановлять не лише в адміністративних будівлях, як обіцяють організатори, а й у місцях великих скупчень людей — лікарнях, офісних центрах, —  з’явиться можливість оперативно з’ясувати ту чи ту інформацію, написати запит на отримання необхідних від міської влади документів чи інших адмінпослуг.

Сподіватимемося, що згаданий вище столичний проект, який, до речі, передбачає будівництво понад 225 тис. кв. м офісних площ, де розташуються штаб-квартири провідних українських та світових ІТ-компаній, наукових центрів і лабораторій  спеціалізованого університету, поверне  Київ з хуторянських манівців на шлях технічного прогресу, додасть владі прозорості та полегшить щоденне життя громадянам.

А ЯК У НИХ

У Франції електронна взаємодія сформована в межах реалізації стратегії розвитку електронної адміністрації ADELE і має на меті: спрощення адмінпроцедур; гарантію безпеки і конфіденційності даних; надання послуг з реєстрації населення через веб-сайт; запровадження електронних ідентифікаційних карток держслужбовців і громадян; переведення в електронну форму процедури держзакупівель; електронізацію системи фінансового менеджменту та бухобліку.

В Іспанії нормою для державного органу є здійснення 80% транзакцій в електронному форматі. Впроваджено ID-картку громадянина, яка є його електронним паспортом та особистим електронним підписом.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua