" Реформа, яку не зупинити"

Оксана ГОЛОВКО
12 червня 2015

З ухвалення Концепції реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади навесні 2014-го в Україні фактично стартував демонтаж існуючої системи управління на місцях і було започатковано впровадження європейських стандартів місцевої демократії. Законодавче під∂рунтя реформаторським процесам надало прийняття Верховною Радою законів «Про співпрацю територіальних громад» і «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Нині напрацювання реформаторів, експертного середовища й громадянського суспільства перейшло в практичну площину.

Майже у всіх областях створено перспективні плани об’єднання територіальних громад, низка обласних рад, зокрема Дніпропетровська, Житомирська, Хмельницька, вже їх затвердили. За підтримки міжнародних партнерів України в обласних центрах створено 23 офіси реформ. Отже, можна говорити про перший рік справжньої децентралізації.

Про це йшлося вчора в Києві на конференції «Децентралізація влади: рік реформ, зміст, ризики, можливості та роль громадянського суспільства».

Напрацювання реформаторів, експертного середовища й громадянського суспільства вже відчутні. Фото з сайту mskobr.com

Зволікання у питанні децентралізації влади може призвести до гальмування розвитку держави, наголосив Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман. «Важливо не дати зупинити реформу з децентралізації. Її зупинка призведе до зупинки розвитку територій», — заявив він, відкриваючи зібрання.

Голова Верховної Ради зауважив, що багато експертів працювали над питаннями децентралізації і раніше, однак їхні напрацювання лишалися нереалізованими. Саме ця ситуація, на його думку, стала однією з причин Революції гідності. «Це була реакція суспільства на узурпацію влади», — наголосив спікер парламенту. І тепер є розуміння, що для зміни системи влади треба провести її деузурпацію.

Найголовнішими завданням нині В. Гройсман назвав законодавче забезпечення реформи з децентралізації, дієвих фінансових інструментів для здійснення функцій місцевого самоврядування й контролю за реалізацією змін і перетворень, бо саме контроль убезпечить від можливих зловживань.

Володимир Гройсман наголосив на необхідності забезпечити незворотність змін, для чого готуються відповідні зміни до Конституції України у частині децентралізації влади і реформування місцевого самоврядування, які базуються на принципах повсюдності, субсидіарності й фінансової самостійності.

Головна оптимістична заувага спікера, яку почули присутні: законопроект про внесення змін до Конституції у частині децентралізації може бути внесений на розгляд Конституційної комісії на наступному тижні. Члени відповідної робочої групи шукають компромісний варіант, який дозволить об’єднати народних депутатів для голосування в сесійній залі.

Водночас штабом реформи залишається Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, яке координує роботу обласних офісів реформ. Як зазначив заступник міністра В’ячеслав Негода, однією з «цукерок» є звернення до Мінфіну щодо передбачення субвенції (приблизно 3,5 мільярда гривень для підтримки об’єднання територіальних громад) у бюджеті 2016 року. Сподіваємось, це підсолодить наміри тих, хто ще не вирішив, що гуртом і батька легше бити.

«Важливо, що уряд, зокрема Мінрегіонбуд, залучив до процесу широку громадськість, а діяльність експертів була організаційно оформлена поважною громадською організацією «Інститут громадянського суспільства», — зазначив провідний експерт з питань децентралізації і реформи місцевого самоврядування Анатолій Ткачук. — За рік, що минув, зроблено багато, проте не все заплановане. Зауважу: окремі рішення були справді революційними, як-от зміни у бюджетному та податковому законодавствах, інші стали продуктами компромісів і не є однозначно ефективними», — сказав він.

Учасники зібрання зусібіч обговорили досягнення першого року децентралізації, зокрема те, наскільки логіка законодавчого забезпечення встигає за суспільними потребами, оцінили цілі й наслідки компромісів.

Як зазначали учасники конференції, проблемними залишаються інституційне забезпечення та інформаційна поінформованість про цілі й методи реформи. Залагодити це і має на меті проект «Експертна та інформаційна підтримка процесу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні».

Докладно з Методикою формування спроможних територіальних громад можна ознайомитися на Урядовому порталі (www.kmu.gov.ua у розділі «Інфографіка») або скориставшись нашим посиланням. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua