ДУМАЙТЕ
Не купуйте того, що пов'язане зі здоров'ям. Довіряйте фахівцям
По сто разів на день з блакитного екрана лунають рекламні заклики купувати. Не лише пральні порошки чи ковбаси, а й лікарські препарати. Актори не шкодують сил, нахвалюючи таблетки та сиропи, але про можливі побічні дії на організм не говорять ані слова.
Саме тому в домашніх аптечках багатьох із нас опинився широко розрекламований препарат компанії "Берлін Хемі" "Мезим". Бо виробник переконував, що "шлунку добре з ним". Але він не допомагає шлунку! Це ферментний препарат, який розчиняється в кишечнику.
- Діюча речовина "Мезиму" - панкреатин, - говорить терапевт Олександр Ляшенко. - Це екстракт вмісту підшлункової залози, суміш ферментів, необхідних для травлення, розщеплення жирів, білків, вуглеводів у кишечнику. Панкреатин не має жодного відношення до лікування гастриту, виразки чи інших захворювань шлунка, він працює "за підшлункову" в кишечнику.
Ліки з активною речовиною панкреатин (це не один "Мезим", а ще зо два десятки препаратів, зокрема й вітчизняного виробника) може прописувати лише спеціаліст, і то після комплексного обстеження. Цей препарат рекомендують, якщо підшлункова залоза хворого не виробляє ферменти в належній кількості. У жодному разі не можна регулярно вживати ці ліки здоровим людям. Бо це їм лише зашкодить, порушивши саморегуляцію організму.
За словами кандидата медичних наук, професора психології Олексія Шевцова, абсолютно в будь-якій рекламі застосовуються спеціальні прийоми впливу на психіку. "Це обробка масової свідомості - технології, що прийшли до нас із Заходу. Вони прекрасно відомі всім рекламістам, - пояснює професор. - Реклама ліків не виняток. Узяти, наприклад, відеоролик "Простамолу". Співзвучні слова "просте лікування простати" - це прийом НЛП (нейролінгвістичного програмування). Використання певних дієслів, іменників у текстах, кольорів, звуків, типажу акторів - ціла наука. Усе спрямовано на те, щоб оминути логіку, інтелект і проманіпулювати підсвідомістю, зробити так, аби людина, сама не розуміючи чому, купила саме цей продукт".
Небезпека полягає в тому, що реклама навіює людині відчуття, ніби захворювання передміхурової залози - це щось несерйозне, легко виліковне за допомогою конкретного препарату. А це неправда! "Простатит - переважно психо-соматичне захворювання, яке треба лікувати комплексно, а не одним лише препаратом рослинного походження", - пояснює професор Шевцов.
На те, що реклама "чоловічого" препарату вводить в оману споживачів та порушує українські закони, звернули увагу і в Антимонопольному комітеті. "У нас багато питань до таких іноземних компаній, як "Бітнер" і "Берлін Хемі", - розповідає начальник відділу з недобросовісної конкуренції Антимонопольного комітету України Оксана Кондратьєва. - Наприклад, реклама "Простамолу" обіцяє лікування простати. А сам виробник в інструкції зазначає, що препарат може тільки усувати симптоми. Є питання щодо "Еспумізану" компанії "Берлін Хемі" - у відеоролику говорять, що це унікальний препарат, а насправді активна речовина цього лікарського засобу не унікальна, а входить до складу щонайменше дев'яти аналогічних препаратів, які продаються в наших аптеках. Тому люди часто надсилають скарги на цей препарат і в АМК, і до МОЗу, і парламентаріям. У комітеті ВР із питань охорони здоров'я є лист від жительки міста Рівне: "У мене великі проблеми зі шлунком. Перепробувала всі відомі мені методи для усунення цієї проблеми. Нічого не допомогло. А тут усюди ця реклама. Вирішила спробувати "Еспумізан". Після лікування відчула себе ще гірше, ніж було. А випила цих таблеток немало. Думала, що ефект, про який говорили в рекламі, скоро настане, але нічого не вийшло, крім витрачених грошей. Чому рекламують одне, а насправді цього немає? Будь ласка, розберіться із цим препаратом і поверніть мені гроші".
Під час проведення "круглого столу" на цю тематику представники AМК зазначили, що вже незабаром буде прийнято рішення: зобов'язати компанії "Бітнер" і "Берлін Хемі" зняти з ефіру рекламні ролики, які вводять в оману споживачів.
Георгій ШВИДЕЦЬ
для "Урядового кур'єра"