"Рік децентралізації. З чого розпочнемо?"

Оксана ГОЛОВКО
24 сiчня 2015

На засіданні робочої групи, створеної парламентським Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, днями розгорнулася гостра дискусія довкола законопроекту «Про об’єднання громад», ухваленого Верховною Радою попереднього скликання в першому читанні. Цей законодавчий акт входить до документів реформаторського пакета Кабінету Міністрів, які мають забезпечити безвідкладне проведення децентралізації влади в Україні.

Йдеться про зміну системи державного управління, зокрема об’єднання дрібних населених пунктів і формування самодостатніх громад, спроможних взяти на себе значну частину повноважень та фінансів від центральної влади.

Щоб остаточно розділити повноваження між територіями і центром у межах реформи, слід внести зміни до понад 100 законів, зауважує віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко. І законопроект «Про об’єднання громад» потрібно ухвалити найближчим часом, оскільки відповідно до нього дороблятиметься Бюджетний кодекс.

Каменем спотикання на шляху ухвалення документа є певні суперечності між принципом добровільного об’єднання громад, яке ∂рунтується на договорі, і тим положенням, що процедура об’єднання може розпочатися лише в рамках перспективного плану формування громад, який готують органи виконавчої влади. Тобто певною мірою примусово, передбачивши фінансову допомогу держави лише тим новоутвореним територіальним громадам, які діятимуть у межах таких планів, що вже підготовлені в областях. Члени комітету навіть запропонували вилучити статтю 12 із законопроекту.

Вітчизняне експертне товариство вбачає в цій пропозиції спробу вкотре заговорити реформування. Доопрацювати окремі положення законопроекту перед другим читанням треба, і його автори відкриті для конструктивних компромісів. Зокрема урядовці посилаються на зауваження, що містяться у висновку до згаданого законопроекту, який свого часу підготував Центр експертизи реформ місцевого самоврядування Ради Європи.

Порядок ухвалення рішень щодо об’єднання громад, зазначається в ньому, має обов’язково передбачати можливість відкритого обговорення питань формування об’єднаних територіальних громад.

КОМПЕТЕНТНО

Геннадій ЗУБКО,
віце-прем’єр-міністр —  міністр регіонального розвитку,  будівництва та ЖКГ:

Наступна виборча кампанія до місцевих рад має відбутися на новій законодавчій основі, яка дасть органам місцевого самоврядування більше повноважень і більше ресурсів, щоб громади могли спрямовувати їх на розвиток своїх територій. Одним із ефективних механізмів може стати добровільне об’єднання громад. Таким чином вони зможуть розв’язати проблеми, які накопичувалися роками.

Щодо дискусії про перспективні плани формування територій громад, то без них неможливо здійснювати реформу. Неможливо уявити, як можна формувати адміністративно-територіальні одиниці, якими є громади, райони, області, без наявності чіткого плану дій, в результаті яких має сформуватися адміністративно-територіальний устрій держави. Інше питання полягає в тому, що на стадії формування проектів таких планів кожного із 490 районів слід задіяти всі механізми публічного обговорення, фахову експертизу з участю органів місцевого самоврядування і громадськості відповідного району. І тільки після схвалення планів кожного з районів буде складено обласний план. Саме цей механізм міститиме Методика формування спроможних територіальних громад, над якою працює Мінрегіон, як це передбачено частиною другою статті 12 законопроекту. Цю норму чомусь деякі критики не помічають.

І зрештою цей план дій затверджує не уряд, не міністерство, а орган самоврядування — відповідна обласна рада. Сподіваюся на розуміння та підтримку в цьому питанні і профільного комітету, і парламенту. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua