"Ринок потребує балансу інтересів"

Євдокія ТЮТЮННИК
21 травня 2014

Приказка про те, що краще погано їхати, ніж добре йти, нині не актуальна. Сучасники хочуть, щоб проїзд був комфортним. Що для цього може зробити влада і самі перевізники?

Хто першим під’їхав — того й пасажири

На Чернігівщині нині налічується 270 суб’єктів господарювання, які забезпечують рух громадського транспорту на майже 500 маршрутах. Приблизно 90% сіл області мають зв’язок з іншими населеними пунктами. Лише торік було відкрито 7 нових автобусних маршрутів. Загалом перевезено майже 70 мільйонів пасажирів.

Нарікання на роботу перевізників, звісно, є. Торік в односторонньому порядку було розірвано 28 договорів з недобросовісними  водіями. Цього року розірвано уже три договори на пасажирські перевезення.

«У нас трапляється недоброякісна, недоброчесна конкуренція, коли один перевізник виграє конкурс, а інший, хоч і має ліцензію, але участю в конкурсі не переймається», — зауважує директор департаменту ЖКГ, регіонального розвитку та інфраструктури Чернігівської облдержадміністрації Петро Головач.

Звичайна ситуація, коли жителі якогось села стоять на зупинці, очікуючи автобуса за графіком. А за 5—10 хвилин до його приїзду під’їжджає і гостинно відчиняє двері інша маршрутка. Люди зазвичай поспішають. Крім того, якщо зібрався великий натовп, це добра нагода нормально розміститися у двох транспортних засобах і уникнути ефекту оселедців у бляшанці. І пасажири не заморочуються питанням стосовно того, хто з двох водіїв має ліцензію на перевезення. І даремно:  саме цей чинник найчастіше відіграє вирішальну роль на дорозі, адже законний перевізник, на відміну від конкурента, щодня проходить медичний огляд, а його транспортний засіб — технічну перевірку. І ще одне: через таких недобросовісних конкурентів легальні перевізники, які є платниками податків, зазнають великих збитків.

Для виявлення неправомірних маршрутів створено спеціальну комісію, яка перевірила Коропський і Ріпкинський райони. У першому виявлено перевізника, що без жодних дозвільних документів маломірними автобусами перевозив людей у напрямку Києва. А в Ріпкинському районі упродовж тижня виявлено 30 рейсів, на здійснення яких перевізники не мали законного права. Порушників покарано, але сума штрафу така, що вони можуть її собі дозволити хоч і щодня.

Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Нерентабельний маршрут у навантаження

Та найбільш проблемне питання рік у рік — підвищення тарифів на перевезення пасажирів. Навколо цього точаться затяті суперечки: власники транспортних засобів потрясають циферією, яка доводить, що вони працюють собі у збиток. Громадськість ставиться до заявок щодо нерентабельності рейсів скептично: мовляв, розцінки свідомо завищені.

Істина ж, як завжди, має бути десь посередині. А знайти її покликаний створений при облдержадміністрації комітет з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області. Нині з часу останнього формування тарифів справді зріс розмір мінімальної заробітної плати, а також підвищилися ціни на газ, дизельне паливо, запчастини. «Позавчора вартість одного найдешевшого білоруського колеса становила 1300 гривень, учора вона вже підскочила до 2100 гривень», — навів промовистий приклад Чернігівський міський голова Олександр Соколов.

В області налаштовані розв’язувати проблеми пасажироперевезень  комплексно, враховуючи інтереси і перевізників, і пасажирів. Приміром, для сполучення із малонаселеними пунктами формуються пакети «рентабельний маршрут + нерентабельний маршрут».

Пасажири ж налаштовані не надто оптимістично, побоюючись,  що розв’язання проблеми автоперевезень проляже через їхні гаманці.

ПРЯМА МОВА

Петро ГОЛОВАЧ,
директор департаменту ЖКГ,
регіонального розвитку
та інфраструктури Чернігівської
облдержадміністрації:

— Зростання вартості проїзного квитка неминуче. Інакше перевізник, щоб не збанкрутувати, відмовиться від здійснення рейсів. Оскільки послугами автопідприємств користується чимало пільговиків, а відповідна субвенція на відшкодування цих витрат з державного бюджету надходить далеко не повністю (цього року її ще не було), перевізники відмовляються від таких маршрутів, щоб не працювати собі в збиток. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua