"Рош-га-Шана в Умані святкували майже 40 тисяч хасидів з усього світу"

Роман КИРЕЙ
5 жовтня 2016

Розпочавши святкування недільного вечора, юдеї, які з’їхалися до Умані, продовжили їх уночі та впродовж наступного дня. Саме цього дня, за юдейськими віруваннями, Всевишній вписує ім’я та подальше майбутнє до Книги життя. Хасиди ж палко вірять: якщо зустріти Рош-га-Шана на могилі цадика (праведника) Нахмана, якого поховано в Умані, весь рік буде щасливим.

Безпека понад усе

Для невеликого міста на Черкащині, в якому менш як сто тисяч жителів, така кількість приїжджих  — неабиякий стрес. Розмірений ритм його життя раптом порушили темпераментні гості інших культурних традицій. Вони заполонили центральні вулиці й сквери, додали місту особливого осіннього галасливого колориту, і це тепер відбувається регулярно щороку. Нинішній початок жовтня для корінних уманців особливий ще й тим, що місцева громада саме цими днями відзначає День міста. Нині минає 400-та річниця з дня першої писемної згадки про Умань. Отож свята переплелися у своєрідному вінку яскравих подій.

Місто добре підготувалося до них — причепурилося, замайоріло квітами, засяяло чистотою, яку традиційно порушують приїжджі. Порадувало городян новим асфальтом і чистими сміттєвими баками. Тутешніх безхатьків навіть устигли прибрати з центру міста.

Правоохоронців чергує набагато більше, ніж звичайно. Порядок у місті охороняють 450 поліцейських. Тутешню поліцію посилили ще й патрульними з інших міст, крім цього, до Умані прибули 15 копів з Ізраїлю. Щоб святкування відбулося без надзвичайних пригод, під час релігійних обрядів пожежну і техногенну безпеку прочан забезпечував зведений загін управління ДСНС у Черкаській області. Під час святкування безпеку прочан пильнують 90 рятувальників, на озброєнні яких 17 одиниць пожежно-рятувальної техніки. Крім цього, у місцях відправлення релігійних обрядів та масового перебування прочан встановлено 4 спеціальних стаціонарних пости, а також розроблено два спеціальні піші маршрути, на яких постійно чергують рятувальники і правоохоронці. Організовано цілодобове чергування із залученням водолазної групи.

Посилено комунальні, санітарну, медичну служби. Щодня з «хасидського» кварталу вивозили кілька вантажівок сміття. Крім того, в місті працює додаткова електропідстанція, адже значно збільшилося навантаження на мережу. Одне слово, як і завжди в такі дні, працює цілий комплекс заходів, спрямований на посилення порядку й забезпечення добробуту гостей та місцевих жителів.

Радість переповнює серця прочан. Фото УНIAН

Прибутки без збитків

Проте, як розповіли в міській раді, попри велике навантаження на комунальне господарство й інші служби, від прощі є певна вигода. Із представниками прочан є домовленості: щороку вони вносять кошти на устаткування  для медичних закладів, облаштування міста. Цього року уманці також сподіваються на певну суму.

За словами працівників громадського харчування, кожна їдальня поблизу могили Нахмана прийняла майже 12,5 тисячі прочан. Якщо минулими роками хасиди з’їдали до 150 корів, то цього — майже 200. В Умані багато супермаркетів, чимало хасидів роблять покупки там, упаковками купують напої.

Стосовно ж продовольчих товарів, то є таке поняття, як кошерність. Їжа, згідно з юдейським віро вченням, поділяється на дозволену (кошерну) та недозволену (трефну). Можна, приміром, харчуватися м’ясом жуйних тварин, свійської птиці. Частина магазинів зорієнтувалася і виставляє такі продукти. Їхню рекламу івритом розклеєно в усьому місті.

Крім того, на приїзді прочан традиційно заробляють і місцеві. Як розповіла жителька Умані Ірина Самсонова, ці дні багатьох годують весь рік. Якщо не розженуть стихійних ринків, то прибутків очікують чималих. Вона, приміром, планує одержати чималий виторг від картоплі, вартість якої цими днями підскочила більш як удесятеро, й іншої городини. Купують за зелені й багато іншого.

Та чи не найприбутковіший бізнес  — здавання квартир і будинків в оренду. Найвищі вони —  на вулиці Пушкіна, адже звідси видно могилу Нахмана. За хасидськими традиціями, що ближче живеш до місця поховання, то вдалішим  буде новий рік. Тут розташований окремий квартал для єврейських прочан. На його території — майже десяток готелів, які належать єврейським бізнесменам. Вони відкривають їх на період прощі. А це приблизно два тижні. Усі готелі, зрозуміло, переповнені. А українцям квартиру знайти в цей період украй важко, майже неможливо, адже з хасида беруть у рази більше. Традиційно у дні прощі сюди з’їжджаються й валютні міняйла. Поблизу могили Нахмана вони скуповують валюту, а потім продають за завищеним курсом.

Народ здолає всі незгоди

Але головне дійство, яке почалася  ще звечора, — обряд поклоніння, під час якого хасиди молилися з ранку до появи першої зірки на небі: здійснилося.  У синагозі просурмили в шофар (баранячий ріг), звуки якого мають пробудити розкаяння в серцях присутніх. У вірян ще є десять днів, щоб обдумати свої вчинки, виправити помилки, покаятися. Лише після Йом-Кіпур (дня всепрощення, спокутування) Божественне рішення остаточно затверджується і визначається доля людини на найближчий рік.

Свято в Умані відгомоніло, відспівало, відмолилося. Щоправда, чимало прочан і після традиційного свята не поспішають додому. Багатьом хочеться подихати святим повітрям України, де поховано праведника Нахмана. Цікаво, що прочани з різних країн дедалі більше оволодівають нашою мовою. Один із них, приїхавши зі США, чистою українською привітав Умань із 400-ю річницею і побажав Україні успіхів, висловив сподівання, що український народ здолає всі незгоди.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua