"Шлагбаум - не перешкода"

Лариса ДАЦЮК
10 березня 2011

НЕБЕЗПЕКА

Торік на залізничних переходах сталося понад 90 ДТП

Що робити, аби водії дотримувалися елементарних правил дорожнього руху і не ризикували не тільки своїм, а й чужим життям? На це запитання намагалися знайти відповіді учасники прес-конференції, яка зібрала за одним столом представників Укрзалізниці, ДАІ, рекламістів і журналістів. Одні виступили організаторами всеукраїнського місячника безпеки на залізничних переїздах, інші погодилися висвітлювати його у ЗМІ й разом спробувати змінити ситуацію на краще.

Йдеться не лише про вплив на недисциплінованих водіїв, а й про виховання в суспільстві нетерпимого ставлення до тих, хто спричиняє транспортні аварії, в яких гинуть люди. Лише торік на залізницях сталася 91 дорожньо-транспортна пригода, де було травмовано 108 осіб, з яких 66 загинули. Однак шибайголів за кермом нічому не навчила навіть минулорічна трагедія в Марганці, під час якої загинули люди. Лише за два місяці нинішнього року вже сталося 10 аварій за участю автомобільного і залізничного транспорту.

Зафіксовані камерами спостереження порушення, які продемонстрували учасникам прес-конференції, вражають своєю дикістю. Водії об'їжджають опущені шлагбауми, а то й просто трощать їх на очах у чергових, мчать на червоне світло перед самим потягом, перетинають колії там, де немає ніякого переїзду. Тож і не дивно, що майже всі аварії відбуваються саме з їхньої вини.

За словами головного інженера Головного управління колійного господарства Укрзалізниці Василя Яковлєва, в Україні діє 1441 переїзд з охороною, 4242 - обладнані автоматикою. З року в рік кількість ДТП на них зменшується: якщо у 2007-му їх було зафіксовано 189, то у 2010-му - 101. Це сталося як завдяки тій роботі, яку проводять залізничники і працівники ДАІ, так і через технічні засоби, що стримують порушників. Йдеться про обладнання переїздів чотирма шлагбаумами, які повністю перекривають усю проїжджу частину, запровадження автоматичних систем сигналізації, загороджувальних бар'єрних установок. Однак найбезпечніший захід - розв'язка в різних рівнях, яка передбачає будівництво шляхопроводів. Це передусім стосується тих гілок, де запроваджуватиметься швидкісний рух поїздів. Щоправда, такі об'єкти досить вартісні, тому ведеться пошук альтернативних шляхів. Приміром, застосування металевих труб, через які може рухатися автомобільний транспорт.

- Чинна система гарантування безпеки на наших залізничних переїздах, - каже перший заступник начальника головного управління безпеки руху та екології Укрзалізниці Володимир Крот, - повністю відповідає сучасним європейським нормам. Якби не низький рівень водійської дисципліни і недосконалість законодавства щодо відповідальності за порушення, проблем з гарантуванням безпеки не було б.

Щорічно на впровадження додаткових технічних засобів безпеки Укрзалізниця витрачає понад 40 млн грн власних коштів. А ще ж понад 300 млн власних коштів йде на утримання існуючих залізничних переїздів. Саме завдяки цьому й зменшується загальна кількість ДТП.

Аби поліпшити ситуацію, розробили концепцію "Державної цільової програми підвищення безпеки на залізничних переїздах з інтенсивним рухом поїздів і автотранспортних заходів шляхом ліквідації переїздів автомобільних доріг і залізничних колій в одному рівні на 2011 - 2012 роки". За попередніми підрахунками, для впровадження її в життя знадобиться понад 9 млрд грн, з яких 5 млрд - бюджетні кошти, 4 млрд має вкласти Укрзалізниця.

Першими кроками на шляху реалізації програми стануть будівництво транспортних розв'язок на різних рівнях замість залізничних переїздів, підвищення технічної оснащеності самих залізничних переїздів, спорудження загороджувальних пристроїв, встановлення світлової сигналізації. Окрім того, будуть прокладати об'їзні шляхи, а ті переходи, що мало використовуються, закриватимуть.

- Усі заходи Укрзалізниці, спрямовані на посилення безпеки руху, ми вітаємо, - заявив начальник відділу організації дорожнього руху та контролю за станом доріг Департаменту ДАІ МВС Євген Кравченко. - Однак поки не ліквідуємо вплив людського чинника на переїзд автотранспорту через залізницю, викоренити ДТП не вдасться.

І хоча держінспекція вважає основним фактором, який реально може вплинути на безпеку руху, недопущення автотранспорту на залізничну колію під час наближення поїзда, та про посилення відповідальності водіїв автотранспорту за порушення правил перетину залізничних переїздів тут також не забувають. Нині таке свавілля обійдеться водієві від 340 до 425 грн. Згідно із змінами до Кодексу про адміністративні правопорушення, які вже направлено до Мін'юсту, пропонується збільшити штрафи залежно від водійських категорій. Приміром, якщо водій легковика за порушення правил може сплатити щонайбільше 595 грн, то той, хто перевозить пасажирів чи небезпечні вантажі, розкошелиться на 850 грн. Якщо ж автівка виїде на залізничний переїзд на червоне світло чи при закритому шлагбаумі, штрафні санкції сягнуть 1360 грн або ж водія позбавлять прав управляти транспортним засобом від 6 до 12 місяців з оплатним вилученням автомобіля чи без вилучення.

Спонукати водіїв дотримуватися правил дорожнього руху має й місячник безпеки на залізничних переїздах, який розпочнеться з середини березня. Він приверне увагу громадськості до проблем безпеки на залізничних переїздах і посприяє формуванню в якомога ширшого кола громадян негативного ставлення до порушників правил дорожнього руху. Причому профілактичні заходи стосуватимуться не лише водіїв (спільний рейд залізничників і представників ДАІ), а й дорослих та дітей, які живуть близько від залізниці й часто перетинають колії. У регіонах організують серію "круглих столів", а в школах і дитсадках проведуть відкриті уроки, в тому числі й за участю школярів, які займаються на дитячих залізницях. Усі бажаючі зможуть взяти участь у конкурсах: дорослі - виявляти порушників і направляти зафільмовані ситуації на спеціальний сайт, а діти - позмагатися за звання найкращого художника, який добре знає правила дорожнього руху.

Водночас проводитиметься соціальна рекламна кампанія з популяризації правил безпечної поведінки на залізничному транспорті та формування негативного ставлення до порушників правил дорожнього руху. Буде створено й сайт "Всеукраїнського місячника безпеки на залізничних переїздах", який стане не тільки головним джерелом інформації про хід місячника, а й місцем для обговорення питань безпеки на залізничному транспорті.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua