"Що диктують вагонні колеса?"

Лариса ДАЦЮК
24 сiчня 2014

На початку нового року прийнято підбивати підсумки зробленого і вибудовувати плани на майбутнє. В Укрзалізниці саме так і зробили: спочатку підсумували роботу за грудень і за весь 2013 рік, а потім окреслили плани на 2014-й.

Торішній спад  не затьмарює перспективи

З’ясувалося, що за останній місяць торік залізниці України  перевезли понад 32 мільйони пасажирів та майже 32 мільйони тонн вантажів. Цифри немалі, однак оптимізму не вселяють. Бо якщо кількість пасажирів не зменшилася, то обсяги експлуатаційного вантажообігу та транзитних перевезень дещо знизилися.

За підсумками року простежується така сама тенденція. Торік залізничний транспорт України перевіз 443,6 мільйона тонн вантажів, що на 3% менше, ніж позаторік. Обсяг вантажообігу становить 224,4 мільярда т/км, що на 5,6% менше, ніж за відповідний період 2012 року. Транзитні перевезення зменшилися на 18,8%  (до 34,03 мільйона тонн). Упав і пасажиропотік, щоправда, лише на 0,4%.

Однак попри це на наступний рік транспортне відомство вибудовує оптимістичні плани. За прогнозами фахівців, 2014 року Укрзалізниця збирається перевезти понад 485 мільйонів пасажирів. У головному фінансово-економічному управлінні підрахували, що в місцевому сполученні  пасажирообіг збільшиться на 2,4% і становитиме 3,955 мільйона пас./км. Зростання передбачають у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні. І лише у приміському прогноз залишається на рівні торішніх показників.

Пасажирів багато, а доходів у перевізника нема. Фото Володимира ЗAЇКИ

Аби виконати поставлені завдання, залізничники продовжать роботи з удосконалення інфраструктури. Зокрема йдеться про реконструкцію пасажирських платформ, вокзалів, постів електричної централізації стрілок та сигналів, станційних будівель, заміну інженерних мереж. І хоча нині фінансові та пооб’єктні плани ще уточнюють та погоджують із залізницями, про деякі з них уже можна говорити з певністю.

Приміром, про модернізацію дільниці швидкісного руху Гребінка — Полтава — Лозова, яка дасть змогу збільшити швидкість руху пасажирських поїздів із Києва у напрямках Харкова та Донецька, «Урядовий кур’єр» уже писав. Окрім того, заплановано побудувати другу колію на одноколійному перегоні Яреськи — Федунка,  виконати електрифікацію з реконструкцією та будівництвом двоколійних вставок дільниці Долинська — Миколаїв, модернізувати колії на майже десяти основних  напрямках вантажних і пасажирських.

Ще одне пріоритетне завдання, яке перейшло з 2013-го на 2014 рік, —оновлення основних фондів. Передусім ідеться про парк рухомого складу. Скажімо, торік придбали 723 вантажних піввагони, дев’ять електровозів постійного струму, щебенеочисну машину, а також машину для виправки та рихтування колій. Усі ці потуги свідчать про поступове виконання Програми оновлення локомотивного парку, розрахованої до 2016 року. Саме задля цього перевізник уклав договори фінансового лізингу щодо придбання 350 вантажних електровозів, зокрема 280 — постійного струму та 70 — змінного. Згідно з цими угодами, заводи-виробники вже випустили 19 локомотивів. У 2014 році підприємства планують побудувати ще 67 вантажних електровозів постійного струму та п’ять вантажних електровозів змінного. Ця техніка має поповнити парк Донецької, Львівської, Придніпровської та Одеської залізниць.

З фінансуванням — проблема

Варто зазначити, що оновлення рухомого складу Укрзалізниця проводить за  рахунок власних та залучених коштів. Щодо бюджетних грошей, то тут суцільні проблеми. Торік Національним планом дій  було передбачено придбати 248 пасажирських вагонів вітчизняного виробництва за кошти державного бюджету. Однак плани залишилися планами: гроші з державної скарбниці на закупівлю нового рухомого складу не надійшли.

За повідомленням прес-служби Укрзалізниці, на 2014 рік відомство знову внесло свої пропозиції до проекту Державного бюджету щодо виділення коштів. На придбання нових пасажирських вагонів та приміських поїздів просили майже шість мільярдів гривень, на оновлення рухомого складу для приміських перевезень — понад чотири мільярди.

Можливо, просити довелося б менше, якби Укрзалізниці відшкодували не третину компенсацій за перевезення пільгових категорій пасажирів, а всю суму. Однак наразі це лише марні сподівання, адже ситуація щодо неповернення заборгованості повторюється з року в рік. За даними  головного фінансово-економічного управління Укрзалізниці, 2013-го перевезено пасажирів пільгових категорій (у дальньому та приміському сполученнях) на суму 628,4 мільйона гривень, а компенсацій отримано лише 33%. Заборгованість із бюджетів різних рівнів становить понад 424 мільйони гривень.

Якщо до цього додати ще той факт, що загалом торік пасажирські перевезення обійшлися залізницям у понад 13,3 мільярда гривень, а доходи від них — 6,6 мільярда, то збитки від них становлять майже стільки само — понад 6,6 мільярда. Серед залізниць України найбільшої суми компенсацій очікує  Південно-Західна. Торік вона перевезла пільговиків на 185 мільйонів гривень, а відшкодувань отримала на значно меншу суму — лише 45,6 мільйона. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua