"Що гальмує пільговий проїзд?"

Микола ТЕРТИШНИЙ
1 листопада 2017

Для мене слово «пільги» неодмінно асоціюється з пасажирами, які мають на них право і належать до певних соціальних груп. У цьому є закономірність, адже все моє життя пов’язане з пасажирським транспортом, а відповідно й пільгами для тих, хто ним користується.

Не для похвальби, але стосовно згаданого соціального аспекту Сумська область демонструє добротну і якісну роботу: якщо вже краянин заслужив на пільгу, то вона має працювати чітко і прозоро. Як відповідна обласна програма, одна з перших в Україні, про яку нещодавно розповідав «Урядовий кур’єр». Завдяки спільним зусиллям вдалося мобілізувати ресурси й організаційні зусилля, щоб кожен пасажир-пільговик без особливих проблем одержував те, на що має законне право під час поїздок на міжміських, приміських, міжрайонних і міжобласних маршрутах.

Але як справедливо мовиться, досконалості немає меж. Так, нинішня програма виконує свої соціальні функції, хоч уже бачимо: її можна і потрібно поліпшувати. Маю на увазі форму компенсаційних виплат, а саме їхню монетизацію. Тут не потрібно винаходити велосипед: у сусідній з нами Полтавській області вже успішно практикують таку новацію і мають від цього очевидні зручності. І насамперед пільговики, які стовідсотково захищені від будь-яких непорозумінь чи збоїв.

Якось, перебуваючи у полтавських колег, з приємністю дізнався, що там за підтримки органів місцевого самоврядування значно спростили схему компенсаційних виплат. Її сутність така. Пільговики купують у касах автовокзалів чи автостанцій так звані іменні квитки, які подають до органів соціального захисту населення за місцем проживання, а вже потім на їхні особисті рахунки чи банківські картки надходять відповідні кошти.

Просто? Авжеж. Процес напрацьовано до автоматизму, це не потребує додаткових затрат часу, організаційних чи інших зусиль. До того ж програму розраховано до 2022 року, тобто в області обрахували соціальний вектор на тривалу перспективу.

Наша сумська схема ґрунтується на іншому принципі: компенсаційні кошти одержує перевізник на підставі обліку перевезень пільгових категорій громадян з участю водія, хоч його основна функція — безпечні перевезення. З одного боку, є значний плюс порівняно з іншими регіонами країни, з іншого — він має одержати логічне продовження. По-перше, така схема доволі громіздка; по-друге, дедалі більше перевізників опиняються у глухому куті, оскільки стикаються з проблемою, коли компенсаційні кошти доводиться тривалий час чекати або вибивати; по-третє, між ними і пасажирами часто виникають конфлікти; по-четверте, обмежуються пільгові права жителів тих громад, які невчасно перераховують кошти або ж зовсім їх не передбачають (проблемні деякі сільські ради Путивльського і Сумського районів, інші). Тобто пасажири, які живуть на таких територіях, по суті, позбавлені можливості купувати квитки за пільговою ціною чи користуватися правом безкоштовного проїзду. А органи місцевого самоврядування Конотопа, Глухівського району монетизацію пільг провели по-своєму: всім пільговикам надали допомогу, якою вони оплачують поїздки.

Щоб усунути ці перекоси, потрібно взяти до уваги таке: пунктом 8 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 1774 від 06.12.2016 року визначено пільги, зокрема на проїзд усіма видами транспорту, за які компенсаційні виплати можуть здійснювати у готівковій формі (монетизація). Її порядок має встановити Кабінет Міністрів України. Проте відповідно до пункту 9 положень закону, до завершення підготовки документа пропонують органам виконавчої влади та місцевого самоврядування відшкодовувати пільговикам вартість проїзду автомобільним транспортом у готівковій формі. Тобто на основі досвіду Полтавської області. На державному рівні необхідно внести відповідні зміни до законодавчих і нормативних актів, якими встановлено пільговий проїзд й визначено порядок їх реалізації.Переконаний: такі зміни матимуть важливе соціальне значення, адже допоможуть численним пасажирам сповна користуватися наданим їм правом, а перевізники возитимуть пільговиків, тобто виконуватимуть свою основну роботу, не ламаючи голову, чи відшкодують їм кошти. 

Микола ТЕРТИШНИЙ,
генеральний директор ТОВ «Сумиоблавтотранс»,
для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua