"Щоб дороги не були полем бою"

Олександр БІТТНЕР
25 квiтня 2012

БЕЗПЕКА РУХУ

Підвищення штрафів кардинально не вплине на зменшення ДТП, заявляють міжнародні експерти і пропонують скористатися європейським досвідом
 

Наведена нижче статистика, мабуть,  вразить небагатьох, але, за  даними МВС, торік на автошляхах країни майже кожні 17 хвилин траплялося ДТП з потерпілими, через кожні 107 хвилин в автопригодах гинула людина. В середньому за добу дороги забирали 13 життів, а  приблизно 105 учасників руху діставали тілесні ушкодження різної важкості. Загалом загинуло 4870 осіб і понад 40 тисяч травмовано —  переважно тих, хто становить активну працездатну частину населення. За підрахунками міжнародних організацій, економічні збитки України від аварійності на дорогах сягають приблизно 5 млрд доларів США щороку. Наші дороги і автотранспорт, замість поліпшувати якість життя, насправді нагадують поле бою, де втрачаються тисячі людських життів, а десятки тисяч громадян стають інвалідами. Більше того, Всесвітня організація охорони здоров’я застерігає: якщо не вжити термінових заходів,  до 2020 року аварії на дорогах спричинятимуть більше смертей, ніж серцево-судинні захворювання та СНІД.

На вулиці мають комфортно почуватися і водій, і пішохід. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Хабарі можуть «підскочити»

Днями  в Україні побували експерти ЄС з питань безпеки дорожнього руху: керівник підрозділу наземного транспорту ТРАСЕКА  (Транспортний коридор Європа—Азія), директор Парламентської консультативної ради щодо гарантування безпеки на транспорті Джон Філд (Великобританія)  і представник ТРАСЕКА, голова Секретаріату Національної ради з безпеки дорожнього руху Вірменії Погос Шагінян. Вони цікавилися виконанням Україною Глобального плану ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011—2020 роки).

Експерти зазначили, що у нас активізувалася робота у сфері безпеки дорожнього руху.  Є урядова Стратегія до 2015 року, напрацьовано нові законопроекти. Зокрема і проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення безпеки дорожнього руху та регулювання дозвільної системи здійснення міжнародних перевезень пасажирів і вантажів». Законопроект передовсім передбачає підвищення штрафних санкцій за вчинення правопорушень у сфері БДР. Так, пропонується значно підвищити штрафи за перевищення швидкості руху, за керування автомобілем у нетверезому стані, за порушення правил проїзду залізничних переїздів тощо.

Водночас експерти ЄС висловили сумнів, що в Україні, де ще не подолана корупція у сфері дорожнього руху, різке підвищення штрафів дасть добрий ефект. Швидше навпаки: високі штрафи можуть спровокувати підвищення розмірів хабарів автоінспекторам. Тому на зустрічі в Комітеті ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності вони запропонували розв’язувати проблему комплексно, так, як це роблять у країнах, де досягли помітного скорочення смертності й травматизму на дорогах.

Безпеку руху — на рівень закону

Як відомо, глобальна ініціатива ООН про Десятиліття дій з безпеки руху рекомендує зосередити зусилля на п’яти складових: управлінні безпекою дорожнього руху, безпечних дорогах і мобільності,  безпечних транспортних засобах, безпечній поведінці користувачів доріг та наданні медичної допомоги постраждалим у ДТП, так званій службі порятунку на дорогах. Світова практика підтверджує ефективність прийняття не розрізнених законодавчих актів у цій сфері, а комплексного закону чи навіть Кодексу законів з питань безпеки дорожнього руху.  Тож експерти підтримали концепцію комплексного законопроекту, розробленого фахівцями Всеукраїнської громадської організація «Асоціація безпеки дорожнього руху» і науковцями,  яку вже передано у профільний комітет Верховної Ради.

На думку Джона Філда, його ухвалення надасть цьому питанню державної ваги і статусу одного з основних напрямів державної політики у сфері національної безпеки. А це забезпечить комплексний, системний підхід до розв’язання проблеми аварійності та смертності на українських автошляхах.

— Для координації зусиль усіх зацікавлених сторін Україні слід налагодити на постійній основі роботу Ради з безпеки дорожнього руху як незалежного від міністерств органу з гарантованим фінансуванням, — наголосив Джон Філд. — Важливо, щоб до її складу увійшли представники громадських організацій, академічних та дослідницьких установ, комерційних структур та місцевих органів влади. Тобто всього суспільства.

За прикладами далеко ходити не треба. Як повідомив Погос Шагінян, у Вірменії після прийняття Стратегії дорожньої безпеки і Плану дій на кілька років у 2010-му було створено Раду з безпеки дорожнього руху і Секретаріат, відповідальний за виконання Плану та його координацію. Такі організаційні заходи одразу далися взнаки: за рік смертність від ДТП знизилася на 20%. Протягом трьох років вірмени сподіваються знизити цей показник до 50%.

— Якщо головна функція держави — народозбереження, то проблема зниження рівня ДТП має стати першочерговим соціально-економічним завданням країни, — наголошує президент Всеукраїнської громадської організації  «Асоціація безпеки дорожнього руху» Михайло Берлін. — Насамперед його треба розв’язувати законодавчо, оскільки саме нормативне вдосконалення дало змогу багатьом країнам світу  досягнути реального  зниження аварійності на автошляхах. Асоціація безпеки дорожнього руху  грунтовно вивчила цей досвід і пропонує скористатися ним під час напрацювання нового вітчизняного закону з безпеки дорожнього руху,  концептуальна основа якого розроблена нашими експертами і грунтується на принципах, закладених у Глобальному плані ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху. За умови зацікавленого (а інакше й бути не може) підходу всього суспільства проблема безпеки руху набуде справді державної ваги, переконаний  Михайло Берлін.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua