" Сіяв гречку, вродив мак — не повинно бути так"

Микола ПЕТРУШЕНКО
15 листопада 2011

Що важливіше: виховати дитину, здатну пристосуватись до сьогоднішнього життя, чи таку, що зможе його змінювати на краще? Думаю, однозначної відповіді не буде. Позицію батьків визначатиме багато факторів. Не одностайні й педагоги, хоча кожен з них в офіційній обстановці стверджуватиме, що виховує творців кращого майбутнього. Але часто виходить, як у прислів’ї: «Сіяв гречку, вродив мак — нехай буде так». Потурають цьому й учителі, а також батьки, у яких слово розходиться з ділом.

Простий приклад. На уроках багато уваги приділяється екологічному вихованню. А чи буде ця робота ефективною, якщо під вікнами однієї з київських шкіл уже багато років копають ями, в які ховають сміття? Чи завжди відповідає реаліям сьогодення твердження про те, що знання відкривають шлях до кращого життя? Цю тезу одразу заперечить син кандидата наук, який не залишив наукову установу і тепер, на відміну від колег, що перейшли торгувати на базар, бідує. Прикладів, які свідчать про відсутність у молоді мотивації вчитись і дотримуватись моральних принципів, — греблю гати. І все ж державі потрібні не пристосуванці до гіршого, а молоді люди, які зможуть зробити життя кращим. Про це мають дбати не лише вчителі, а все суспільство. Заради майбутнього.

Останнім часом саме педагоги наголошують на цьому. Більше того, беруть на себе відповідальність за майбутнє. Зокрема про це йшлося у Києві на зустрічі ректорів провідних європейських педагогічних університетів, на якій вироблялась стратегія і тактика підготовки вчителів. А вже діючі педагоги-новатори (серед них і українці) на зустрічі в Тбілісі ухвалили «Маніфест гуманної педагогіки». Вони стверджують, що не можуть залишатися осторонь дійсності, яка ламає долі підростаючого покоління та руйнує освітній світ, не можуть займатися тільки одним завданням: озброєнням підростаючого покоління знаннями, вміннями і навичками, а точніше підготовкою школярів до здачі екзаменів і пристосуванням їх до життя, прищеплюванням  сумнівної «конкурентоспроможності». Дітей треба захищати від агресії середовища, від посягань сил темряви.

Сили, видимі та приховані, з якими ми зіштовхуємось, здаються нездоланними, наголошують новатори. Але ні: наші можливості більш могутні, ніж міць зовнішніх сил; вони містяться в нашому мистецтві виховання, в мудрості, відданості, терпінні та любові до дитини. Для цього треба перемогти страх у собі, здійснити подвиг — стати героєм духу. Таке вольове рішення залежить, переконані педагоги, тільки від них самих. Особистість народжується в боротьбі з самим собою.

Чи нове щось пропонується? Мабуть, ні. Скільки існує людство, спроможні педагоги завжди несли світло, вчили не пристосовуватись до гіршого, а боротись за краще. В усі часи це вимагало самопожертви. На жаль, не став винятком і наш час. Реалії сьогодення гноблять і педагога, і духовний світ дитини. Піднятись над приниженням особистості, переконати школяра в тому, що він може і повинен зробити світ кращим може лише педагог, у якого слово не розходиться з ділом. Він має бути прикладом, всім своїм життям стверджувати: «Роби, як я!» До цього закликають вчителі-новатори. І це дуже добре. Вони більше не можуть і не хочуть миритись із сірістю, підлаштуванням до особливостей перехідного періоду. Вони прагнуть чесно виконувати свій обов’язок. Держава має цьому сприяти. Тоді бур’ян не забиватиме посіяне.

 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua