"Скраплений газ сповільненої дії"

24 вересня 2015

Нещодавно Державна фіскальна служба припинила в Києві незаконну діяльність кількох газозаправних станцій. Здавалося б, це добре — фіскали відреагували на порушення закону. Проте експерти б’ють на сполох: з огляду на кількість нелегальних газозаправних станцій тільки у столиці ситуація непокоїть, а позиція ДФС, яка не надто поспішає боротися з цими порушниками закону, дивує.

Боротьба тільки  на словах

У Києві склалася критична ситуація, пов’язана зі стихійним розміщенням нелегальних модулів із торгівлі скрапленим вуглеводневим газом (автомобільний газ пропан-бутан). Ці об’єкти підвищеної небезпеки встановлюють без жодних дозволів і погоджень контролюючих органів там, де жвавий автомобільний рух і є змога, на думку власників цих АЗС, заробити більше. Звичайним явищем стала робота цих заправок під лініями електропередач, поблизу зупинок громадського транспорту, на транспортних розв’язках з інтенсивним рухом, під мостами і шляхопроводами.

На території столиці, де майже три мільйони людей, їздить величезна кількість автомобілів, встановлюють фактично бомби сповільненої дії, які щохвилини можуть призвести до біди. Тому й не дивно, що громадськість просить владу якнайшвидше ліквідувати незаконні автогазозаправні пункти (АГЗП). Приміром, асоціація «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» звернулася до керівництва держави і столиці із закликом навести лад на ринку скрапленого газу.

«Боротьба з нелегальними автозаправними станціями, схоже, триває тільки на словах, — заявляє президент асоціації Леонід Косянчук, — ці об’єкти належать до вищої категорії небезпеки, тому їх не можна встановлювати без дозволів і погоджень».

Незаконні газові станції ховаються ледь не в підворіттях, наражаючи всіх на небезпеку. Фото Володимира ЗAЇКИ

Проте, як зазначили в асоціації, потрібно розрізняти легальні й нелегальні колонки. Легальний модуль — це модуль, де розраховуються через касу, а всю технічну частину виконано відповідно до чинних правил безпеки. Нелегальний модуль встановлено у забороненому місці з порушеннями всіх правил безпеки експлуатації, він не пройшов відповідних перевірок, а сама колонка — перевірки Держстандартом.

Вирізнити потенційно небезпечний об’єкт зазвичай досить просто. Як правило, це поодинокі газові колонки, що розташовані окремо, а не входять до складу великого заправного комплексу, там, де зручно їхнім власникам, які аж ніяк не збираються дбати про безпеку людей поруч.

Леонід Косянчук пояснив, у чому саме небезпека цих «газових нелегалів»: «Скраплений вуглеводень набагато важчий за повітря, тому накопичується у низинних місцях. Якщо такий модуль встановити над каналізаційним чи кабельним колектором і десь буде витікання газу, то він накопичиться у тому колекторі. Коли концентрація газу дійде до вибухонебезпечного рівня, вибухнути може навіть через те, що поряд на тротуар упаде гайковий ключ або на люк наїде колесом автомобіль».

І збитки  для бюджету

Сучасний автозаправний комплекс з огляду на його технологічну оснащеність — насправді об’єкт безпечний, чого не скажеш про поодинокі «наливайки». Багато хто ще пам’ятає трагедію на автозаправному комплексі компанії «БРСМ-Нафта» в Переяславі-Хмельницькому, причиною якої став вибух скрапленого вуглеводневого газу, через що загинуло шестеро людей. Як з’ясувалося під час розслідування, та станція хоч і не була поодиноким модулем, її було побудовано без будь-яких погоджень із контролюючими органами. Які ще потрібні аргументи, щоб раз і назавжди викорінити не те що самі нелегальні заправки, а й саму згадку про них?!

Слід також враховувати, що техногенна й екологічна небезпека — далеко не все, чим супроводжується діяльність таких об’єктів. Експерти зазначають, що їхня діяльність передусім завдає істотних збитків бюджету. Більшість АГЗП здійснює торгівлю без касових апаратів — розрахунок відбувається з оператором, що зберігає готівку.

Спеціалісти стверджують, що в середньому за 8 місяців 2015 року втрати лише столичного бюджету, до якого перераховують 5-відсотковий збір з роздрібного обігу підакцизних товарів (до них належить і скраплений вуглеводневий газ), становили майже 100 мільйонів гривень. І це без урахування інших податків і платежів (ПДВ, податку на прибуток, податків на зарплатню, орендної плати тощо). Тож, вочевидь, сума загальних втрат бюджету насправді у рази більша. І це тоді, коли в цивілізованих країнах, якою прагне вважатися і Україна, несплата податків — тяжкий злочин, другий після навмисного вбивства.

У квітні 2015 року Київська міська рада створила тимчасову контрольну комісію з питань перевірки діяльності АЗС (зокрема газових) у Києві. Внаслідок її роботи було демонтовано майже 20 нелегальних АГЗП. Проте нині робота цієї комісії зупинена, а більшість із демонтованих станцій відновила роботу в інших місцях. За оцінкою експертів, тільки у столиці мережа нелегальних автогазозаправних пунктів, відкритих без жодних дозвільних документів, налічує в середньому 200—250 одиниць. Так розширити цю мережу вдалося завдяки мораторію на перевірки малого бізнесу, що його запровадив Кабінет Міністрів понад рік тому, в серпні 2014-го. Однак ані тепер, ані тоді на ДФС цей мораторій не розповсюджувався. Чого ж добилися органи ДФС? Адже закриття кількох небезпечних автогазових модулів — це капля в морі.

І торік, і нині наявність розвиненої мережі незаконних газових станцій — це яскраве свідчення передусім безпорадності або з якихось причин небажання контролюючих органів розв’язувати проблему, що водночас є негативним прикладом столиці для решти країни. Тож доки органи влади «не помічають» цієї проблеми, кияни й надалі залишаються сам на сам зі справжнісінькими бомбами уповільненої дії. Невже щоб почати щось робити, потрібен ланцюг локальних трагедій? 

Оксана ЧИРВА
  для «Урядового кур’єра»

 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua