"Служба фінансових розслідувань: і один у полі воїн?"

Лариса ДАЦЮК
29 березня 2014

Коли йдеться про суперечку між органами державного контролю щодо створення нової структури, громада навряд чи може бути арбітром, адже завжди має претензії до роботи правоохоронців та фіскалів. У когось вони правомірні, у когось несправедливі. Однак, виходячи з того, що від дій цих органів залежить багато що як у суспільному, так і в особистому житті громадян, бути осторонь ніхто не може.

Річ у тім, що розроблений Міністерством доходів і зборів законопроект «Про основні засади організації діяльності служби фінансових розслідувань», Державна фінансова інспекція не підтримує, стверджуючи, що прийняття цього документа може призвести до суттєвих негативних явищ у сфері державних фінансів. Водночас реформування контрольно-наглядових та правоохоронних органів у економічній сфері держави на сьогодні є актуальним питанням.

Що ж, власне, передбачає законопроект? Передусім створення Служби фінансових розслідувань, як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом. Свої функції йому мають передати Держфінінспекція, податкова міліція, підрозділи боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, Міністерство доходів і зборів; підрозділи МВС з боротьби із економічною злочинністю та з організованою злочинністю, а також підрозділи контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки СБУ. Тобто створюється досить потужна структура з широкими функціями, яка має навести лад у сфері державних фінансів.

Однак саме це не сприймають у Держфінінспекції. Мовляв, поєднання в одному органі функцій розслідування та контрольно-перевірочних є не тільки алогічним, а й містить суттєві ризики для фінансово-бюджетної безпеки держави. Аргументів кілька. Передусім той, що з одного боку пропонується розмежувати контрольно-перевірочні функції за дотриманням податкового законодавства та розслідування злочинів у цій сфері (виокремлення податкової міліції з системи органів доходів і зборів), а з другого — об’єднати в єдиному органі контрольно-перевірочні функції за дотриманням бюджетного законодавства та розслідування злочинів у цій сфері.

Ще один аргумент — надання одному органу контрольно-перевірочних та  правоохоронних функцій, який може призвести до необ∂рунтованого розширення його повноважень, виникнення суттєвих корупційних ризиків у діяльності такої структури. Нині ж розподіл функцій контролю та слідства між органами державного фінансового контролю та правоохоронними органами дає змогу забезпечити об’єктивне та неупереджене вивчення всіх обставин кримінальних правопорушень в економічній сфері. Іншими словами, контролери стежать один за одним.

— Службу фінансових розслідувань, — переконаний в.о. голови Держфінінспекції Віктор Костюшко, —  потрібно створювати як правоохоронний орган з розслідування економічних злочинів на базі податкової міліції без передачі контрольно-перевірочних функцій органів Держфінінспекції. Це цілком узгоджується з позицією Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, висловленою на засіданні Кабінету Міністрів України 25 березня 2014 року.

Очільник відомства побоюється, що наділення правоохоронного органу ще й повноваженнями на здійснення контролю за процедурними нормами (бухгалтерським обліком, фінансовою звітністю, складанням бюджетної звітності, паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання) може відтиснути на другий план, а згодом і повністю знівелювати контроль за веденням такого обліку та звітності в усіх розпорядників коштів державного та місцевих бюджетів, суб’єктів господарювання державного сектора економіки, яких налічується понад 80 тисяч. Окрім того, зникнення відчуття безкарності за допущені порушення може спровокувати  негативні наслідки у сфері використання бюджетних коштів та державних активів, втрату контролю за їх обліком та використанням.

ІНША ДУМКА

Роман БЛАЖКО,
старший юрист юридичної фірми
«Лаврінович і партнери» :

— Створення Служби фінансових розслідувань — питання неоднозначне. Однак я більше схиляюся до того, що такий орган потрібен. Об’єднання зусиль кількох структур, які працюють у цій сфері, призведе до їхньої тіснішої співпраці, до усунення протиріч і конкуренції між ними, до обміну накопиченим досвідом у боротьбі з фінансовими зловживаннями. Я впевнений, що об’єднання кількох органів в один дасть позитивний ефект. Принаймні підприємці боятимуться не кількох структур, які почергово навідуються з перевірками, а однієї. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua