Жителі Грушева і навколишніх сіл не могли натішитися звістці, що поряд із селом збудують міжнародний автомобільний пункт пропуску (митницю, як називають за звичкою) на українсько-польському кордоні: бо до розділової смуги, як кажуть, рукою подати, а щоб дістатися до родичів чи у справах поїхати, чи бізнес із сусідами робити, доводиться чималий шмат дороги майже 100 кілометрів(!) та ще й з кількома пересадками об’їжджати до сусідньої Рави-Руської чи Краківця.
Краще пізно
І сусіди з Польщі нарікали: був би пункт пропуску в Грушеві, їхали б у гості до рідних чи на відпочинок до популярного Грушівського озера чи на лікування до знаменитого сірководневими водами курортного Немирова, а мандрувати об’їзними шляхами вмить зникає бажання: кому охота трястися такий світ «не менш знаменитими» українськими путівцями? Стан цих доріг сама випробувала, добираючись торік до Немирова, а зараз, розповідають тутешні мешканці, дороги стали просто катастрофічними! Планували, що нові західні ворота на українсько-польському кордоні запрацюють ще напередодні чемпіонату Європи з футболу торік. Та через брак фінансових ресурсів реалізацію конче потрібного проекту відтермінували: сусіди, які взяли на себе всі витрати з його спорудження, із своїм завданням упорались вчасно, натомість українська сторона, яка мала прокласти дорогу до кордону, робіт не розпочинала.
Євротурнір відбули без нового пункту пропуску, та від запланованого не відмовилися. Тож тепер, за словами голови Львівської облдержадміністрації Віктора Шемчука, доводиться надолужувати втрачений час. До початку грудня, коли має відкритися новий пункт пропуску, часу залишилось небагато, натомість обсяг робіт чималий. А треба встигнути прокласти магістраль до того часу, доки дозволяють погодні умови, бо навіть сучасні технології не гарантують належної якості та надійності, якщо вимощувати дорожнє полотно за дощової та морозної погоди. Тож, за словами начальника Служби автомобільних доріг у Львівській області Миколи Гнатіва, першочергове завдання — ремонт дороги на ділянці Грушів — Яворів.
Не має виникнути проблем із фінансуванням відновлення цієї автотраси. Кошти підрядним організаціям буде виплачено вчасно, позаяк фінансування передбачене держбюджетом, проект є у плані, і сьогодні достатньо обігових коштів, щоб ці роботи йшли без зупинок, зазначив голова Львівської облдержадміністрації Віктор Шемчук. Ще один перехід — а це буде сьомий автомобільний пункт пропуску (польській стороні його будівництво обійшлося в понад 35 мільйонів євро) — конче потрібен на польсько-українському кордоні. На переході Будомєж — Грушів заплановано облаштувати шість смуг для руху автотранспорту в кожному напрямку. Щодоби кордон перетинатиме близько 3000 легкових автомобілів та 80 автобусів. Він стане найсучаснішим не лише на польсько-українському, а й на усьому східному кордоні Польщі. Відкриття нового переходу надасть можливість розвантажити інші пункти пропуску, адже за стандартами Євросоюзу віддаленість між ними не повинна перевищувати 25—30 кілометрів, а відстань від сусідніх Краковець — Корчова та Рава-Руська — Гребенне, як відомо, сягає 70 кілометрів.
У реалізації згаданого проекту зацікавлені й Україна, і наші найближчі сусіди, адже облаштування на рівні міжнародних стандартів ще одного пункту пропуску на українсько-польському кордоні — крок до відкритості й прозорості у відносинах з ЄС. Тож подорожні не вистоюватимуть у багатогодинних і багатокілометрових чергах перед кордоном: черги істотно зменшаться, і шлях до Європи та до сусідів стане коротшим. У новому пункті пропуску Будомєж — Грушів українські та польські митна й прикордонна служби працюватимуть у режимі спільного контролю у спеціально збудованих та облаштованих приміщеннях на польському боці, що також істотно прискорить проходження кордону.
Щоб відновити роботи на будівництві дороги, за словами голови Львівської облдержадміністрації Віктора Шемчука, знадобилося втручання глави держави Віктора Януковича, який дав доручення керівництву Укравтодору завершити роботи на цій ділянці та відкрити рух до 1 грудня 2013 року. Ситуація перебуває на контролі Львівської облдержадміністрації, і вже є позитивна динаміка у реалізації цього проекту.
За деревами видно прогрес
Там, де ще донедавна стояв ліс, уже чітко окреслено контури майбутньої дороги завдовжки понад 3 кілометри. Робітники працюють над укладанням основи автотраси. Посадовці та представники фірми «Онур» запевняють, що є реальна можливість завершити об’єкт уже в листопаді, відтак працювати над її інфраструктурою. Нині під’їзну дорогу до пункту пропуску через державний кордон України Грушів — Будомєж компанія прокладає в борг за власні обігові кошти. Найближчим часом має бути готовою більш як половина шляху.
На ділянці, розповів директор з будівництва Туфан Ібас, щодня з ранку до вечора працює 20 одиниць техніки і стільки само робітників. Тож цілком вкладаються в терміни, передбачені владою.
— Відкриття нового міжнародного автомобільного пункту пропуску через державний кордон України надає можливість відремонтувати також дороги, які ведуть через Нагачів до Яворова та в напрямку Рави-Руської. На цих ділянках буде замінено дорожнє покриття та виконано необхідні ремонтні роботи, і 15 тисяч людей, які проживають на цій території і неодноразово звертались до мене, матимуть можливість їздити цими шляхами, — зазначив голова Львівської облдержадміністрації Віктор Шемчук.
Водночас із будівництвом дороги до майбутнього митного переходу Грушів — Будомєж також проводитимуть ремонт автомобільної дороги на ділянках Грушів — Немирів та Грушів — Нагачів. Першочергово, повідомив начальник Служби автомобільних доріг у Львівській області Микола Гнатів, ремонтні роботи розпочнуть на 20-кілометровому відтинку автотраси Грушів — Нагачів. Темпи і якість ремонтних робіт залежатимуть від фінансування: дорожникам треба вкластися у скромний кошторис об’єкта.