""Суспільство морально готове до реформ""

Валентина КОКІНА
20 листопада 2010

Голова Федерації
профспілок України
Василь ХАРА

Кабінет Міністрів вирішив скоригувати взяті на себе зобов'язання перед МВФ щодо різкого підвищення пенсійного віку для жінок і перенести це підвищення на більш далеку перспективу. Таке рішення було прийняте під час засідання спільної робочої групи, до складу якої входять представники Кабінету Міністрів, Федерації профспілок України та центральних органів виконавчої влади. Відтермінування стало можливим після того, як Федерація профспілок запропонувала уряду компенсатори, які б дали змогу наповнити бюджет України без підвищення пенсійного віку. Що передбачають ці компенсатори, розповідає голова Федерації профспілок Василь ХАРА.

Підвищення потрібне, але пізніше

- Василю Георгійовичу, Федерація профспілок послідовно відстоювала позицію неможливості різкого підвищення пенсійного віку для жінок. Про недопустимість таких заходів ви неодноразово заявляли на різних рівнях, як вам удалося переконати Кабмін?

- Відразу коли ми виступили проти підвищення пенсійного віку для жінок, у нас з'явилося чимало, так би мовити, неприємностей, за якими стояли наші колеги. Але мене тоді підтримав Президент України Віктор Янукович. Підтримка була знаковою. Це відчули і в уряді.

По-друге, ми провели з урядовцями низку консультацій, різноманітних засідань та зустрічей. Свої пропозиції, як правило, підкріпляли цифрами і розрахунками. І, врешті-решт, удалося переконати Кабінет Міністрів, що ті заходи, від яких вони планували отримати позитивний результат, на практиці могли б не лише не принести бажаного, а й мати зворотний ефект.

По-третє, ми знали, як люди ставляться до цього підвищення. Вони обурені. Своє незадоволення висловлюють і під час зустрічей з Президентом, і з Прем'єром. Це, звісно ж, теж вплинуло на позицію уряду.

Четверте. Подивіться, що робиться в Європі. Зокрема в ситій Франції. Там же рівень зарплатні захмарний у порівнянні з нашим. А пенсії такі, про які ми можемо лише мріяти! Але це не зупинило протести серед населення. Це теж є своєрідним аргументом для нас.

- Тож ідеться лише про відтермінування підвищення пенсійного віку для жінок чи все ж таки про повну відміну, як це було у Франції?

- Останнім часом я часто відповідаю на це запитання і наводжу один і той же приклад. Повторю його ще раз. Якщо пам'ятаєте, в радянські часи на одного пенсіонера припадало 4 працюючих! Як кажуть, четверо працівників утримували одного пенсіонера. Тоді був ресурс. Подивіться, яка ситуація сьогодні. На одного пенсіонера - лише півтора працівника!.. Якщо ми не вилікуємо країну, не піднімемо економіку, не створимо нові робочі місця, років через 10 один працюючий буде змушений утримувати двох пенсіонерів.

Більше того, люди матимуть мізерні пенсії. Сьогодні колосальний дефіцит Пенсійного фонду, який компенсується за рахунок бюджету. А що буде через 10 років? Катастрофа! Тому чим раніше ми почнемо цю реформу, тим менш болючою вона буде для наших пенсіонерів через 10-15 років. Тож підвищувати пенсійний вік, безперечно, треба! Але не в нинішніх умовах, після такої глибокої кризи, яку ми пережили. На мою думку, потрібно починати не раніше 2013 року.

Вивести зарплату з "тіні"

- Будь ласка, трохи детальніше про компенсатори, які Федерація профспілок запропонувала уряду.

- Насамперед ми запропонували уряду пошукати внутрішні ресурси. Перше - це створення умов для виведення економіки з тіні. Для цього зменшуємо податки і цим самим виводимо економіку з тіні по відношенню до заробітної плати. Насправді в Україні надзвичайно великий обсяг заробітної плати знаходиться в тіні. У нас майже 50% економіки знаходиться в тіні, це 50% заробітної плати, тобто 100 млрд грн. Це сума, яка дорівнює фонду оплати праці усіх бюджетників. А додайте сюди ще нарахування на фонд оплати праці до Пенсійного фонду, щоб довго не рахувати, це приблизно 30-35 до 40 млрд грн. Це ж колосальний ресурс.

У цій ситуації важливим кроком є зменшення податку на прибуток. Зокрема, в проекті Податкового кодексу зменшення податку на прибуток пропонується на рівні 6%! Не піввідсотка, а за кордоном навіть піввідсотка - це вже серйозний сигнал для бізнесу, а цілих 6! Я впевнений, що цей крок стане сильним поштовхом для пожвавлення вітчизняної економіки.

Друге. Але це тільки одна частина "тіні". Та, де люди отримують заробітну плату в "конвертах". Інша частина тіні - це коли працівник не оформлений. Отримує гроші, але взагалі не платить ніяких податків. Ні в соціальні фонди, ні прибуткові податки. Таких в Україні багато. І ми розглядаємо цей контингент як другу частину ресурсу. Якщо вивести нелегальну заробітну плату з "тіні", тільки Пенсійний фонд може отримати додатково 30-35 млрд грн. Порівняйте цю суму з тією, яку пропонує уряд. За їхніми підрахунками, якщо збільшити пенсійний вік для жінок, бюджет додатково отримає максимум 500 млн грн. Відчуваєте різницю: 35 мільярдів гривень і 500 мільйонів.

Третє. Потрібно відновлювати робочі місця і створювати нові. Вдумаймося у цифри. У нас 20 мільйонів трудового ресурсу. Серед них якщо не враховувати студентів, військових, інвалідів і т. д., приблизно 5 мільйонів громадян, які можуть повноцінно працювати. Де вони? Ми цього в цифрах не бачимо. Це можуть бути однаковою мірою як ті, хто просто без роботи, так і ті, хто працює без оформлення.

Четверте. Потрібно збільшувати заробітну плату. Я глибоко переконаний, що в нашій країні є ресурси для такого кроку. Ось якби українські роботодавці не були такими жадібними.

- А вони саме такі?

- Справа в тому, що в економічному сенсі ми не є найбіднішою країною ні в світі, ні в Європі. Але займаємо передостаннє місце в Європі за рівнем оплати праці. Після нас тільки Молдова. Федерація профспілок вивчала статистику 2009 року і порівнювала її з європейською. Ми ж прийняли рішення йти до Європейського Союзу. Мушу сказати, що ВВП України торік складав лише одну четверту від внутрішнього валового продукту середньої європейської країни. А заробітна плата у нас менша, ніж середньоєвропейська не в 4 рази, а в 20! Про що це свідчить? Що навіть при нинішньому низькому рівні ВВП українська економіка має ресурс для підвищення заробітної плати. А підвищуючи заробітну плату, ми цим самим розв'язуємо частково і проблему Пенсійного фонду.

Працюючі мають сплачувати внески

Федерація профспілок пропонує задіяти також ресурси, які є в середині самого Пенсійного фонду. Зокрема, всі працюючі повинні бути застраховані, а отже платити страхові внески, в тому числі й до Пенсійного фонду. Якщо уряду України вдасться успішно задіяти всі ці компенсатори, то, за нашими підрахунками, додаткова сума складатиме приблизно 70 мільярдів гривень. Це дасть можливість зробити бюджет Пенсійного фонду бездефіцитним і не відривати постійно від Державного бюджету кошти для покриття його дефіциту.

- Відомо, що підвищення пенсійного віку для жінок є однією з умов Міжнародного валютного фонду. На вашу думку, МВФ погодиться з вашими пропозиціями? І якщо ні, що збираєтеся робити?

- Насправді моніторингова місія, яка відвідала Україну, не має права приймати такого роду рішення, але вважаю, що вони озвучать нашу позицію в штаб-квартирі МВФ. Ми сподіваємося на позитивний результат.

Упевнений, що МВФ прислухається до наших аргументів з трьох причин. По-перше, ніде вони не зустрічали такої негативної реакції на свої пропозиції, як з боку України. Друге, вагомим аргументом є нинішній післякризовий період, в якому ще перебуває Україна. І третім аргументом можуть бути акції протесту громадян України, за прикладом європейських сусідів.

- Деякі заходи, які пропонує Федерація, обговорюються не один рік. Маю на увазі детінізацію заробітної плати в Україні. Але, як кажуть, "віз і нині там". На чому грунтується ваша впевненість, що уряду таки вдасться реалізувати ці плани?

- Державі потрібен порядок! Наші люди вже втомилися від хаосу і свавілля. Суспільство морально готове до реформ і вже давно їх чекає. Є розуміння і того, що потрібно починати з детінізації бізнесу і, насамперед, заробітної плати. Звичайно, лише розмови не допоможуть. Необхідно підключати контролюючі органи. Наприклад, цього року органами державного нагляду виявлено порушення законодавства про працю щодо оформлення трудових відносин у майже 8 тисяч роботодавців. Найпоширенішим порушенням є неоформлення трудових відносин з працівниками.

Крім того, органи податкової служби тільки в нинішньому році встановили, що при нарахуванні заробітної плати порушення законодавства було на 86% перевірених підприємствах. На моє глибоке переконання, ці факти порушень потрібно доводити до логічного завершення. І цим повинна займатися Генеральна прокуратура! Коли роботодавці в Україні зрозуміють, що їм не вдасться безкарно порушувати закон, детінізація заробітної плати зокрема, і економіки в цілому, підуть значно швидшими темпами.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua