"Тиснемо на педалі реформ"

Олег ЧЕБАН
7 листопада 2019

Якось на світанку йду околицею Вінниці, аж раптом чую, як позаду хтось балакає. Озираюсь і бачу крутий велосипед з усіма прибамбасами, а за кермом — молодий здоров’яга в спортивному екіпіруванні. «Чоловіче, поступіться дорогою велосипедистові!» — твердо сказав він. «Але ж тротуар безлюдний. Об’їхав би, та й годі», — подумав про себе. «Ця частина тротуару для велосипедистів. Поступіться дорогою!» — вперто повторив він.

Доріжка суто для двоколісного — одна річ, а цей тротуар був для пішоходів. Потім половину його білою пунктирною лінією відвели для велосипедистів. Люди за звичкою ідуть усією його шириною. Звісно, якщо не своєю й позаду чути сигнал, то поступаються. Але ж у цьому разі він був вільним для маневру.

Кажуть, що в деяких арабських країнах немає правил дорожнього руху, але там немає й аварій. Так жити — справжня наука.

Одначе прийшовши додому, поцікавився в інтернеті, чому потрібен велосипед. Прочитав про 25 причин: величезна користь для здоров’я, економить час і кошти, нові друзі, відпочинок сім’єю. Та він справжнє диво!

І знаємо про це з дитинства. Велосипед мчить швидше ніж бігун, приваблює друзів, а ще він чи не перша власна вагома річ. Діти зачаровані ним. А ось у дорослих ставлення було різним.

Свого часу його потіснили мопеди, мотоцикли і легковики. Але не витіснили. У середині 1970-х Харківський велосипедний завод випускав за рік 800 тисяч велосипедів. На початку 1980-х він виготовляв уже 52 моделі різних класів. Його дорожні велосипеди марки «Україна» були найпопулярнішими у нашій країні, їх експортували у понад 30 країн.

За даними Інституту політики Землі (американської організації із захисту навколишнього середовища), з 1950-го до 2007 року виробництво велосипедів у світі зросло вчетверо. А виробництво автомобілів за цей період збільшилося лише вдвічі. Ця тенденція, зумовлена зростанням цін на пальне і транспортними заторами в містах, зберігається і досі.

Українському велосипеду поталанило більше, ніж народному легковику. Якщо про «Запорожця» ходили анекдоти, то про двоколісний складають пісні. Дуже важливо, що вітчизняна промисловість виробляє велосипеди. Щоправда, хтось складає з іноземних комплектуючих, однак це теж робочі місця і сплата податків.

Сучасний (хоч, як і століття тому, рухається силою їздця) збагачений інженерною думкою: має кілька швидкостей, гідравлічну вилку, гідравлічну систему гальмування тощо. Це наукоємна машина!

Здебільшого в селах користуються звичним двоколісним, яким можна під’їхати і за потреби покласти на нього мішок чи два зерна й покотити. Мабуть, через бідність. Однак сільські об’єднані територіальні громади по-новому осмислюють значущість велосипеда. Наприклад, в Якушинецькій ОТГ прокладають цікаві велотуристські маршрути, а біля школи облаштували сучасний великий критий паркувальний майданчик для велосипедів. Та чимало громад нині прагнуть, щоб педалі крутилися з користю для бюджету.

Повноправним транспортним засобом він стає і в містах. Зокрема, Вінниця у 2013 році ухвалила довгострокову програму розвитку велосипедного руху. Під час реконструкції чи ремонту вулиць шукають можливість створити велоінфраструктуру. Нині в місті 60 кілометрів велосипедних шляхів різного типу. Найдов­ший — завдовжки майже 9 кілометрів. На перетині найбільш актуальних маршрутів встановлено станції технічного самообслуговування.

Протягом двох останніх років у Вінниці створили 360 сучасних паркувальних майданчиків на 720 велосипедів біля закладів освіти та охорони здоров’я, адміністративних будівель і спортивних комплексів. У місті працює 15 станцій муніципального велопрокату Nextbike, у розпорядженні яких 120 велосипедів. Стали користуватися двоколісним у службових справах працівники департаментів міської ради.

Звісно, нині навряд чи якесь українське місто може похвалитися таким велосипедним рухом і сервісом, як у розвинутих країнах Європи. Ми почали пізніше, і можливості наших громад поки що менші. Однак напрям у нас однаковий, як і причини, що його зумовили: потреба самому дбати про власне здоров’я і разом про спільний дім — навколишнє природне середовище, ефективно використовувати енергетичні ресурси, час і кошти.

Нині в ЄС ознакою прогресивного мислення вважається встановлення символічної плати за проїзд в електричному міському громадському транспорті. Роблять це задля того, щоб люди менше користувалися власними легковими автомобілями, які забруднюють довкілля. Цей почин — не альтернатива велосипеду, а однодумець. Кожний хоче, щоб у його мікрорайоні чи в місті загалом повітря було чисте і дихалося легко.

Українські міста теж коштом місцевого бюджету зменшують вартість проїзду в міському електротранспорті. Однак мета розмита, бо час від часу порушують питання, що тариф має бути економічно обґрунтованим. Як тут не згадати відоме: вміла готувати, та не вміла подавати.

Їзда на велосипеді допомагає вернутися на круги своя — до справжніх цінностей. Прикро, що не кожний може дозволити собі придбати сучасний двоколісний. Чому так? Може, тому, що роками більше говоримо про реформи, ніж тиснемо на педалі.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua