"У Мистецькому Арсеналі працює Четвертий Великий антикварний салон"

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО
13 грудня 2011

ПОДІЯ

У скільки обійдеться автентичність?

На ньому представлено експонати з музеїв України. Навіть страхова вартість їх — державна таємниця. А ось пропозиції галерей різноманітного антикваріату мають обгрунтовану стартову вартість. Отже, за квиток за 50 гривень (пільговий — 20) охочі можуть побачити мистецькі скарби і прицінитися до виробів на продаж напередодні Нового року.

Цьогорічна експозиція в Арсеналі складається з трьох частин.

Картина Віктора Зарецького "Серпень" була оцінена в 40 тисяч доларів. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Терези долі Віктора Зарецького

Майже 20 приватних колекціонерів  та 14 музеїв України представили полотна від 1950-х до кінця 1990-х років знакового художника Віктора Зарецького (1925—1990). Його син Олексій сказав, що це найбільш представницька виставка художника, який одним із перших потрапив на Лондонський художній аукціон. Від полотен у суто реалістичній манері він  прийшов до неосецесії, залишаючись за духом українським митцем. Почавши з великих портретів зі Сталіним, Зарецький під впливом дружини — дисидентки Алли Горської став одним з шістдесятників.

Про долю митця  докладно написала дослідниця його творчості  Олеся Авраменко. Її монографію «Терези долі Віктора Зарецького» презентовано в рамках салону.

Експозиція в Арсеналі складається з ліричних та експресіоністичних пейзажів і портретів у більш-менш реалістичній манері. Віктор Зарецький використовує в антуражі до портрета блискучі фактури, що гармоніюють із сучасним гламурним декором світу. Його творам властива мозаїчна палітра, що перегукується з манерою Клімта — одного з найдорожчих художників минулого. А найдорожча робота В. Зарецького «Серпень»  1975 року була оцінена на нещодавньому київському аукціоні в 40 тисяч доларів. Уже з кінця 1980-х його активно купують іноземні колекціонери.

Раїса Недашківська: "Ось така я в ролі Катерини Білокур". Фото Олександа ЛЕПЕТУХИ

Фахівці розрізняють у його роботах «шахтарський», «сільський», «міський», «клімтівський» періоди. На виставці зупиняють погляд виразні портрети людей, які ввійшли в історію країни: Василь Стус, Марія Капніст… Є багато прозорих з різною мірою декоративності портретів дівчат з іменами і без — «Чувіха спить. 1960 рік».

Колега Віктора Зарецького з вишу і за роботоголізмом у мистецтві Олександр Дубовик пригадував, що з учнів художнього інституту Віктор був найзатятішим. Він міг місяцями не виходити з інституту, там спав, їв, підстригався. Життєвий шлях митця проліг від сталінського стипендіатства  до виключення зі Спілки художників наприкінці 1960-х. Раїса Недашківська, яку художник писав тричі, назвала його «душею України».

На роботі, привезеній із Яготина, оздобленій сусальним золотом, Недашківська постає в ролі Катерини Білокур. Віктор Зарецький казав народній артистці України, що його пензель прославить її. «Малюванням він витягував свою душу зі страшної депресії після звірячого вбивства дружини… Він дивився на мене, як Бог, третім оком… Він піднімав дух. Ми говорили про мистецтво, про всесвіт…. Перед смертю він малював Катерину Білокур». Ми зупинилися біля його невеликого автопортрета 1970-х: на полотні він якийсь героїко-комічний, виклично-дивний… 

Спробуй повоювати в таких обладунках! Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Арсенал в Арсеналі

У рамках салону Львівський історичний музей разом із Львівською національною галереєю мистецтв представили проект «Арсенал в Арсеналі». Завдяки йому відвідувачі Арсеналу після виставок у Варшаві та Відні можуть докладніше ознайомитися зі зброєю давноминулих епох та батальним живописом ХVI—XVIII століть. Зупиняє погляд величезний італійсько-німецький меч — аж 170 см. Як його тримали лицарі, судячи з виставлених обладунків, вузькоплечі та вузькогруді?..

Холодна сталь заворожує. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Антикваріат без «тіні»

Антикваріат представили переважно галереї, аукціонні будинки, магазини та салони Києва. Генеральний директор Арсеналу Наталя Заболотна вважає, що в Україні існують необгрунтовані труднощі із ввозом і вивозом антикварних цінностей, і новий Податковий кодекс не поліпшив ситуації. «У нас проводиться така політика, щоб в Україну не потрапляли культурні цінності. Начебто так будуть відмиватися кошти…»

В експозиціях антикваріату достатньо найдорожчих українських художників: від Бокшая, Яблонської, Глущенка, Шишка, Ерделі та Параджанова до Марчука. Антикварні галереї пропонують чимало картин та ікон ХІХ століття в солідних рамах, які дорожчі за самі твори, старовинні меблі, годинники, західну порцеляну, національну бронзу та вжиткове срібло.

Уже на відкритті салону платоспроможні громадяни прицінювалися до пропозицій,  перепитуючи про автентичність цінних речей. Подейкують, що експертиза обійдеться замовникові від 10% вартості речі, але не менше 150 доларів. За музейну експертизу доведеться заплатити дорожче. Але навіть і тоді ви не отримаєте гарантії. В оцінці завжди є суб’єктивізм експерта. А якщо робота не пройшла через його оцінку, він може оголосити її сумнівною. На думку спеціалістів, старовинне мистецтво в Україні до кризи коштувало у три-чотири рази дорожче, ніж у Європі. Саме такі антикварні салони сприяють з’ясуванню істини на вітчизняному ринку мистецтва. 

ДОВІДКА  «УК»

 

Річний обіг світового ринку антикваріату до кризи сягав майже $27 млрд. У Європі щорічно відбувалося більш ніж 100 аукціонів з виторгом 5 млрд. У Росії ця цифра — від $1 млрд. В Україні, вважають, — від $50 млн. Та й хто скаже напевно, якщо 99% ринку антикваріату в тіні?

 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua