"Усе про зміни у виплаті субсидій та пільг — на житлово-комунальні послуги, — які набрали чинності з 1 жовтня"

3 жовтня 2019

Усе про зміни у виплаті субсидій та пільг  — на житлово-комунальні послуги,  — які набрали чинності з 1 жовтня

З 1 жовтня 2019 року запровад­жується новий механізм фінансування житлових субсидій та виплати пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Для зручності користувачів фахівці Міністерства соціальної політики зробили підбірку відповідей на найактуальніші запитання з цієї теми:

1 Що змінюється у сфері пільг з 1 жовтня?

З 1 жовтня 2019 року запроваджується новий механізм виплати пільг на оплату житлово-комунальних послуг. При цьому порядок призначення виплат залишається майже незмінним.

Суму пільги розраховуватимуть, виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно з законом. Також на неї впливатимуть ціни і тарифи на житлово-комунальні послуги та державні соціальні нормативи в галузі житлово-комунального обслуговування.

Новий механізм виплати пільг передбачає, що гроші передаватимуть людям, а не підприємствам-надавачам послуг.

Монетизація пільг не вплине на розмір передбачених законом соціальних гарантій і дасть змогу за­ощаджувати кошти на економному споживанні житлово-комунальних послуг і використовувати їх на власні потреби пільговика. Тобто якщо домогосподарство спожило менше ресурсів, ніж передбачено в нормативі, — заощаджені гроші вони можуть залишити собі.

2 Яким чином можна отримати монетизацію пільг на ЖКП з 1 жовтня?

Новий механізм дає два варіанти одержання допомоги:

— безготівкова монетизація — коли Ощадбанк автоматично створює обліковий запис одержувача пільг, на який нараховуються кошти, а за підсумками опалювального сезону — заощаджені гроші можна зняти за підсумками опалювального періоду (раз на рік). В цьому разі пільговик не докладає жодних зусиль, за нього все зроблять органи соцзахисту;

— готівкова монетизація — коли одержувач пільги може відкрити рахунок в одному із 38 уповноважених банків (або через виплатні об’єкти Укрпошти) і щомісяця отримувати «живі» гроші. Важливо, що заяву на відповідну послугу слід подати до 15 жовтня!

3 Що змінюється у сфері субсидій з 1 жовтня?

Новий порядок виплати субсидій спрямований полегшити життя людей на місцях. Тепер одержувач субсидії зможе самостійно обирати, куди перераховуватимуться кошти: в один із уповноважених банків чи на виплатні об’єкти Укрпошти (каси у відділеннях чи доставка поштарем до дому).

Раніше Ощадбанк був єдиною установою, куди перераховували субсидії. Тепер одержувач грошової допомоги може обрати інший банк (для зміни банку слід подати відповідну заяву до органу соціального захисту).

Одержувач субсидії може швидко вирішити всі питання щодо грошової компенсації «на місці».

Якщо раніше місцева влада, яка фактично призначала людині субсидію, не мала впливу на обіг коштів (через заплутаний механізм виплати на центральному рівні) і не могла відповісти на запитання «а де гроші» й «чому не прийшла субсидія», то тепер саме вона опікуватиметься цим питанням і може швидко вплинути на ситуацію.

4 Чи потрібно щось робити для отримання субсидії за новими правилами?

Більшості отримувачів субсидій, яким допомогу перепризначили за підсумками попереднього опалювального сезону, субсидію перерахують автоматично. Ця категорія населення не має докладати жодних зусиль у зв’язку із новими правилами. Всю роботу за них зроблять місцеві органи соціального захисту.

Внутрішньо переміщеним особам, орендарям житлового приміщення й домогосподарствам, яким було призначено субсидію на фактично тих, хто проживає, і які у травні поточного року не звернулися до управлінь соцзахисту, — потрібно зробити це зараз! Час для звернення — фактично до 15 грудня (тобто не пізніше ніж за 2 місяці з початку опалювального сезону, за винятком окремих життєвих ситуацій).

Домогосподарствам, які за підсумками попереднього опалювального сезону отримали відмову у продовженні програми субсидій через борги (таких близько 200 тисяч із загальної кількості у майже 4 млн домогосподарств), пропонується кілька варіантів:

— звернутися до підприємства-надавача послуг із проханням провести реструктуризацію боргу (особливо актуально у випадку значної заборгованості);

— погасити заборгованість перед надавачем послуг і звернутися по субсидію (актуально у випадках невеликої заборгованості);

— у виняткових випадках, коли в людини немає змоги ліквідувати заборгованість, але є гостра потреба у субсидії — вона може звернутися до спеціальної комісії при місцевих органах влади, яка, в разі обґрунтованої позиції, може призначити субсидію.

5 Чому зміни починають діяти з 1 жовтня?

Житлову субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначають на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня; на  неопалювальний сезон — з 1 травня по 30 вересня. Саме цим зумовлено запровадження змін із 1 жовтня.

6 Скільки людей отримують субсидії?

Наразі субсидію на оплату житлово-комунальних послуг призначено 2,8 млн домогосподарств.

У минулому опалювальному періоді субсидію отримувало понад 4 млн сімей.

7 Який середній розмір субсидії в опалювальний та неопалювальний період?

У серпні поточного року середній розмір житлової субсидії по Україні становив майже 73 грн. У минулому опалювальному сезоні середній розмір субсидії становив близько 1700 грн.

8 Чому на наступний рік закладено менше грошей на субсидії?

У проєкті Держбюджету на 2020 рік закладено 47 628,6 млн грн на виплату пільг і субсидій. Цієї суми вистачить для задоволення потреб усіх категорій населення, які потребуватимуть державної допомоги з оплатою комунальних послуг.

Якщо порівнювати із цифрами, включеними в бюджет на цей рік (55,1 млрд грн), то закладені 47,6 млрд грн, — справді менше. Але це скорочення спричинено виключно економічними чинниками: за рахунок індексації пенсій, зростання мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму доходи українців зросли. Відповідно, зменшився і розмір субсидій, які держава виплачувала громадянам.

Більше того, видатки на субсидії переглянуто вже цього року, і наразі у держбюджеті 2019 року на них заплановано близько 47 млрд грн, яких достатньо. Тобто фактично ніякого «скорочення» немає.

У зв’язку зі зростанням мінімальної зарплати та індексацією пенсій доходи українців зростатимуть, що може спричинити зменшення кількості домогосподарств, які матимуть право на субсидію.

9 Людей жахають перевірками субсидіантів. Чи справді будуть перевірки? Що таке перевірки субсидій?

Соціальний захист населення — один із найважливіших напрямів політики будь-якої країни. Дуже важливо, щоб у скрутний для країни час соціальна підтримка держави стосувалася тих, хто найбільше її потребує. З метою конт­ролю правильності надання, зокрема житлових субсидій та використання коштів державного бюджету, спрямованих на такі цілі, з 2001 року в Україні запроваджено соціальну інспекцію.

Соціальні інспектори перевіряють достовірність наданих відомостей, що впливають на право й розмір житлової субсидії. Перевірки здійснюють шляхом звірки даних з державними реєстрами, зокрема щодо наявності квартир, будинків, транспортних засобів тощо.

Також у виключних випадках може бути здійснено обстеження матеріально-побутових умов проживання домогосподарства.

10 Чим загрожують перевірки субсидій?

Якщо громадянин надав достовірні дані органу соціального захисту, то нічим.

В іншому разі — поверненням надміру виплаченої житлової субсидії. 

Механізми звернення по субсидії/пільги на житлово-комунальні послуги

Ось базові рекомендації щодо оформлення заявок:

1 Заява на призначення субсидії: хто її має подавати?

Заяву й декларацію на призначення субсидії подає уповноважена на це особа сім’ї (домогосподарства), яка звертається за призначенням субсидії вперше.

Отримувачам, яким у травні субсидію було призначено на новий період — 2019—2020 рр., на цей опалювальний сезон її розмір розрахують автоматично, до уваги братимуть доходи 1—2 кварталів 2019 року. Для тих, хто вийшов на пенсію в 2019 році, — замість доходів за два квартали можна врахувати пенсію за серпень.

Але є певні категорії громадян, яким для перепризначення житлової субсидії слід повторно подати заяву та декларацію про доходи.

Передусім це ті отримувачі, чиї справи розглядала комісія, а також орендарі житла, внутрішньо переміщені особи та ті домогосподарства, в яких з жовтня 2018 року відбулися зміни у складі сім’ї. Повторно з документами необхідно буде звернутися також сім’ям, яким субсидію було призначено на осіб, які фактично проживають у помешканні, та сім’ям, де є непрацюючі люди праце­здатного віку, в яких або відсутні доходи, або вони менші мінімальної заробітної плати. Це стосується і тих сімей та домогосподарств, де є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який декларують доходи.

2 Декларуємо доходи і витрати: на що звернути увагу?

До заповнення декларації про доходи і витрати заявникам слід поставитися з особливою відповідальністю — адже на підставі внесених у неї даних держава виділяє гроші платників податків.

Слід ретельно задекларувати види й суми доходів, інформація про які відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків і Державному реєстрі соціального страхування. Це може бути дохід від здачі майна в оренду, доходи від реалізації власної продукції, майно, недекларовані доходи, отримані під час роботи за договором цивільно-правового характеру, або стипендії, які отримують студенти — члени сім’ї одержувача субсидії, інші надходження (зокрема закордонні перекази). Як свідчить практика, саме ці доходи найчастіше й «забувають» вказати у декларації неуважні отримувачі.

Ще одне типове порушення, що призводить до припинення надання допомоги, — неправильно вказаний майновий стан.

3 Дані про членів сім’ї — не забуваємо вказати всіх

Декларація про доходи подається щодо зареєстрованих та членів сімей усіх осіб із складу домогосподарства не залежно від місця проживання, які досягли 14-річного віку. Тобто навіть у разі якщо члени сім’ї (чоловік, дружина, неповнолітні діти) проживають в іншому місці, інформацію щодо них все одно слід вказувати у декларації. А стосовно тих, хто зареєстрований за адресою домогосподарства, але там не проживає, слід вказати «не проживає» у графі «примітки». 

4 Про зміни повідомляємо вчасно!

Якщо під час отримання житлової субсидії у вас змінився склад сім’ї, склад зареєстрованих у житловому приміщенні, набір житлово-комунальних послуг, з’явився транспортний засіб з датою випуску до п’ять років, було придбано майно, товари або сплачено послуги на суму понад 50 тисяч гривень, слід повідомити про це орган, що призначив вам субсидію. І зробити це протягом 30 календарних днів, не пізніше!

5 Стежимо, щоб не було заборгованості

Якщо загальна сума заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг перевищить 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 гривень), — субсидію призначено не буде. Заборгованість слід сплатити або укласти договір про її реструктуризацію, а якщо ви з нею не згодні, то оскаржити в судовому порядку. Але навіть за наявності боргу субсидію може бути призначено рішенням комісії у виняткових випадках з урахуванням конкретних обставин, що склалися. З цього та інших питань проконсультують  у місцевому управлінні соціального захисту населення. 

У Мінсоцполітики нагадують, що з жовтня 2019 року в Україні стартувала монетизація пільг. Тим пільговикам, які бажають отримувати свою пільгу готівкою, слід до 15 жовтня звернутися в управління соціального захисту, написати заяву, в якій зазначити реквізити банківського рахунку чи побажання отримувати кошти через Укрпошту. Після цього пільгу виплачуватимуть готівкою. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua