"Валерія ЛУТКОВСЬКА: «Потрібно визначити найактуальніші для суспільства пріоритети на найближчі п’ять років»"

12 грудня 2014

За останній рік в Україні відбулися події, які мають працювати на покращення стану з дотримання прав людини. Навіть назва — Революція гідності — говорить сама за себе. Уповноважений Верховної Ради з прав людини Валерія Лутковська зауважує, що під час Майдану громадські активісти змогли об’єднатися задля досягнення конкретних цілей, і зараз вони готові впливати на долю своєї держави. Це має дати суттєвий поштовх до змін у майбутньому. Однак останнім часом Україна зіткнулася з такими викликами, яких не мала ніколи за часів Незалежності. Кримське питання, воєнні дії на сході, потік переселенців… І за всім цим — долі людей. Що потрібно зробити, щоб їхні права були надійно захищені? Про це розмовляємо з Валерією ЛУТКОВСЬКОЮ.

Уповноважений Верховної Ради України  з прав людини Валерія ЛУТКОВСЬКА.— Валеріє Володимирівно, на що потрібно найперше звернути увагу в захисті прав тих, хто опинився у вирі цих подій?

— Виклики, з якими нині зіткнулася Україна, окреслили низку нагальних проблем. Утім, частина з них уже вирішена. Так, набув чинності Закон «Про внутрішньо переміщених осіб», і ці люди тепер можуть отримати відповідний статус, пільги і гарантії, до того ж за єдиним соціальним стандартом.

До прийняття закону переселенцями опікувались державні адміністрації в регіонах і різними були соціальні стандарти. В одних регіонах переселенців приймали більш гостинно, в інших менш, десь більше проблем вирішували державні адміністрації, а десь — волонтери. Тепер є єдиний державний стандарт, і чітко зрозуміло, які права мають переселенці і які обов’язки має стосовно них держава. Я рада, що цей закон набув чинності, і нині чекаємо на відповідні рішення уряду.

Крім того, через деякий час, коли, я сподіваюсь, війна на сході завершиться і люди повертатимуться додому, в місця, де тривають воєнні дії, постане питання про відновлення інфраструктури населених пунктів. Я була в Слов’янську і бачила, як місто намагається відновити своє життя. А коли говорила із внутрішньо переміщеними особами, яким довелося втікати зі Слов’янська, то чула: ми не повернемось, доки там не відновлять інфраструктуру. Оскільки майже в кожній сім’ї є дитина, якій треба ходити до школи, є людина похилого віку, якій потрібна лікарня. Тож переселенці, які чекають на закінчення збройного конфлікту, повернувшись назад, так само чекатимуть від держави, що вона спробує відновити інфраструктуру. Тому потрібно бути готовими й до цього також.

Якщо говорити про наших бійців, які нині в зоні АТО, то тут слід вирішити ще багато питань. Є проблеми з присвоєнням їм статусу учасника воєнних дій — у разі, коли людина документально не може підтвердити факт свого перебування в зоні АТО. Тут ми намагаємось допомогти кожній конкретній людині. Це ситуації, які вимагають просто «ручного» втручання.

І ще. В Україні створення безбар’єрного середовища є лише задекларованим. До потреб інвалідів не пристосовані ані державні, ані правоохоронні органи, ані медичні заклади, ані аптеки. А через воєнні дії на сході України кількість людей з інвалідністю, на жаль, збільшується. Отже держава має бути готовою до термінового вирішення цього питання.

— Нещодавно Президент України підписав указ про створення інституту Уповноваженого Президента з прав людей з інвалідністю. Чи не перетинатимуться ваші функції, чи не буде дублювання?

— Ми активно займаємось захистом прав інвалідів, співпрацюємо з усіма спілками організацій інвалідів, проводимо величезну роботу стосовно моніторингу доступності для людей з інвалідністю місць проживання та публічних закладів. Працюємо і над вирішенням проблем, з якими стикаються інваліди з психічними захворюваннями. Працюємо з конкретними людьми і конкретними закладами. Але наші функції не перетинатимуться, тому що в уповноваженого Президента з прав людей з інвалідністю як співробітника Адміністрації Президента України — свої визначені повноваження. Наші повноваження значно ширші. Але запровадження такої посади — це свідчення того, що Президент приділяє цьому питанню велику увагу і розуміє наслідки проведення АТО. Тут занадто багато уваги бути просто не може.

— Чи опікуєтесь ви долями Надії Савченко і Олега Сенцова? Як довго їм ще бути у російських тюрмах?

— На жаль, тут мої повноваження дуже обмежені. Я можу зайти в українські слідчі ізолятори чи установи виконання покарань, щоб перевірити умови перебування там людей, але не можу зайти в російський слідчий ізолятор чи в російську лікарню, де проводиться психіатрична експертиза, щоб подивитися, в яких умовах там перебувають наші громадяни. Можу лише просити свою російську колегу відвідати їх, дізнатись про їхні скарги і потреби та вирішити питання у межах своєї компетенції. Але маю сказати, що на мої прохання російський омбудсман побувала і у Воронежі, де перебувала Надія Савченко, і у Лефортово, де утримують Олега Сенцова.

Однак жоден з омбудсманів у жодній країні світу не має права впливати на процес прийняття судового рішення. Правосуддя зажди є незалежним, принаймні від омбудсманів напевно. Я навіть не можу просити російського омбудсмана, щоб вона якось вплинула, довівши невинуватість Надії Савченко, або абсурдність обвинувачень, висунутих Олегу Сенцову. Тож спрогнозувати, яким буде рішення суду, неможливо.

— Десь на початку жовтня ви зверталися до Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка з тим, що в Україні досі немає жодного нормативного акта щодо захисту прав дітей в умовах проведення АТО…

— Це було одне з моїх останніх таких звернень до Прем’єр-міністра України. Починаючи з червня, їх було 6 чи 7. Зумовлено це було ось чим. На сході є дитбудинки, інтернати, які розташовуються на території комунальної власності. Міністерства, які відповідають за «дитячі» питання, а це МОЗ, Міносвіти і Мінсоцполітики, на жаль, не приймають рішень щодо вивезення саме комунальних закладів із зони АТО. І не всіх дітей, які там перебувають, вчасно евакуювали.

А терористи в цих будівлях розташували свої штаб-квартири, де прикривались дітьми від обстрілів, знаючи, що по дітях українські військові не стрілятимуть. Головні лікарі, директори закладів вивішували на стінах, на дахах простирадла з написами «Не стріляти, діти!» Кілька дитбудинків завдяки переговорам, умовлянням вдалося перевезти. Але не всі. Адже в так званих ДНР, ЛНР діяли накази, за якими заборонялось вивозити дітей на територію України. А можна було тільки в Росію.

Терористи намагались вивезти три дитбудинки в РФ. Тішить, що дітей вдалося повернути, хоч і не без складнощів. Нині вони у відповідних закладах на безпечній території України. Вражаючий випадок стався у серпні, коли терористи забрали з лікарні 8 дітей, хворих на ДЦП та інші складні захворювання, везли їх у Росію у звичайному автобусі, без супроводу, у 30-градусну спеку. Діти були страшенно зневоднені, і, власне, це їх врятувало. Одному хлопчику стало дуже погано, і терористам довелося зупинитися в лікарні Донецька Ростовської області. Там вони облаштували блокпост і не допускали до дітей ні українського консула, який терміново приїхав, ні навіть лікарів. Утім, завдяки нашій співпраці з російським омбудсманом вдалося вмовити їх залишити лікарню. Через три дні, коли стан дітей нормалізувався, ми їх відвезли спеціалізованими машинами швидкої допомоги до Харкова. Там вони перебувають і нині. На щастя, живі й здорові.

Тому ми звертались кілька разів до Прем’єр-міністра з проханням прийняти нормативно-правовий акт, який би зобов’язав перевезти дітей з комунальних дитячих закладів, що в зоні АТО, в безпечні місця. На жаль, поки що такого документа немає.

Треба було спрацювати на випередження. Оскільки нині в зоні АТО уже залишилось не багато дітей, за яких відповідає держава, але там ще є три дитбудинки, а «ДНР» та «ЛНР» досі не дають коридору для виїзду дітей і дозволу на проходження ними блокпостів.

— Але тут, мабуть, жоден український нормативно-правовий акт не допоможе. Що ж робити?

— Хоча б намагатися якимось чином їх прогодувати. Адже нині казначейське обслуговування цих регіонів припинено. Тепер чекаємо від волонтерів, які приїжджають у зону АТО, інформацію про те, як ці дитбудинки виживають, і будемо намагатися якось їм допомогти…

— Нині триває розробка Національної стратегії у сфері прав людини. Ви зауважили, що готові запропонувати уряду структуру, яку можна взяти за основу в подальшій роботі. Що саме пропонується?

— Як ви знаєте, указом Президента України було доручено уряду до 1 січня підготувати Національну стратегію в галузі прав людини. Уповноважений з прав людини не може залишатись осторонь від підготовки такого важливого документа. Нині створено робочу групу, до якої входять представники і секретаріату Уповноваженого, і громадськості, які є членами консультативної ради при уповноваженому з прав людини, і міністерств та відомств. Ми напрацьовуємо цю стратегію як певний дороговказ для всіх гілок влади України, і запропонуємо ці розробки Президенту та уряду для розгляду.

На сьогодні фахівці дискутують: ця стратегія має охоплювати всі права, що в Конституції України, і в міжнародних договорах, стороною яких є Україна, чи потрібно визначити найактуальніші для суспільства пріоритети на найближчі п’ять років? Моя точка зору — пріоритети, бо якщо поставити перед собою надто багато завдань, то є ризик не виконати жодного.

 — Які пріоритети варто закласти в цю стратегію?

— Це питання судової реформи і питання реформування ставлення людей до судової гілки влади. Реформування правоохоронних органів. Це захист права на приватність, основою якого є, в тому числі і захист права на персональні дані. Є багато питань, пов’язаних із викоріненням такого ганебного явища, як катування. Ми здійснюємо моніторингові візити до всіх місць несвободи, які є на території України, але рекомендації Уповноваженого з прав людини, надані в результаті таких моніторингових візитів, мають обов’язково й безумовно виконуватися органами влади, щоб запобігти новим порушенням. Це теж пріоритет. Передбачаю, що в стратегії будуть і спеціальні розділи, які стосуватимуться захисту прав найуразливіших груп населення — зокрема інвалідів, внутрішньо переміщених осіб, дітей-сиріт та інших.

Після прийняття Національної стратегії потрібно підготувати урядовий план дій з її реалізації, в якому визначити часові межі виконання певних пунктів плану, конкретних виконавців тощо. Крім того, ми пропонуємо в стратегію відразу закласти механізм громадського контролю за її виконанням.

ДОСЬЄ «УК»

Валерія ЛУТКОВСЬКА. Народилася 1972 року в Києві.

Освіта вища, у 1993 році закінчила Київський університет імені Т.Г. Шевченка за спеціальністю філолога. У 1999 році закінчила Національну академію внутрішніх справ України за фахом юриста.  Трудову діяльність розпочала у 1994 році як учитель. З 1995-го працювала на різних керівних посадах у сфері юриспруденції. У 2012 році постановою Верховної Ради призначена Уповноваженим ВР з прав людини. 

Нагороджена Почесною грамотою Міністерства юстиції України (2000 р.), орденом княгині Ольги III ступеня (2004 р.). Заслужений юрист України.

Інна КОСЯНЧУК, 
«Урядовий кур’єр» 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua