Останнім часом кожен великий супермаркет вважає за потрібне влаштовувати акції, під час яких певні продукти можна купити за справді смішними цінами. Наприклад, якщо зазвичай ціна вершкового масла — понад 20 гривень, то у дні знижок його можна купити буквально за 10. Щоправда, експерти не радять передчасно радіти, оскільки, як засвідчила лабораторна перевірка, більшість акційного вершкового — ані масло, ані спред, а незрозумілий сурогат. Як розпізнати високоякісний продукт, розповідають експерти.
Застарілі поради
В інтернеті можна знайти багато порад щодо того, як відрізнити справжнє вершкове від фальсифікату. Проте не все так легко, як здається на перший погляд. Найпопулярніша серед них — взяти шматок замерзлого масла і покласти його в склянку з окропом, якщо він розплавиться — перед вами масло, а спред плаватиме. Щоправда, провівши таке дослідження, розумієш, що правило «не працює» — нині розплавляється все.
«Визначення фальсифікату — справа непроста. Адже фальсифікатори, як і ті, хто підробляє гроші, не стоять на місці, — наголошує представник ДП «Укрметртестстандарт» Володимир Семенович. — За останні 15—20 років фальшування «покращувалося». Нині чинний міжнародний стандарт розробляли протягом 10 років, і там прописано формули, завдяки яким можна встановити, молочний чи немолочний жир використав виробник, виготовляючи масло. Також з високою вірогідністю визначити, що це за жир — свинячий, риб’ячий чи рослинний».
Тож щоб з’ясувати, що насправді купуємо, представники незалежної громадської організації «Громадський контроль захисту прав споживачів» закупили та перевірили 25 зразків солодковершкового масла. Закупи робили у всіх найбільших супермаркетах. Перевіряли масло у спеціалізованій лабораторії ДП «Укрметртестстандарт». Результати перевірки вразили навіть експертів, адже з 25 зразків тільки 9 виявилися справжнім солодковершковим. Це масло торгових марок «Ферма» 73,0%, «Бродівське» 73,0%, «Ружа» 73,0%, «Нова Троя» 73,0%, «Простоквашино» 72,6%, «Вологодське» 82,5%, «Кухарочка» 72,5%, «Новокаховський завод плавлених сирів» та President 82,0%.
Натомість 16 зразків виявилися підробкою з немолочних жирів невідомого походження. Серед них масло таких торгових марок: «Рихальське» 73,0%, Pastoral 72,5%, «Веселий ласунчик» 73,0%, «МолПром» 72,8%, «Полтавський смак» 73,0%, «Богодухівський молзавод» 73,0%, «Всесмак» 73,0%, «Молочне диво» 73,0%, «Вологодське» 83,5%, «Вершковий рай» 82,5%, «Красноградське» 73,0%, «Вершкова долина» 72,0%, Milken, 73,0%, «Бутербродне» 70,0%, «Молочне Диво» 73,0%, «Моліка» 73,0% та ТОВ «Діада Д».
«Останнім часом дедалі більше виробників фальшують саме масло. Як засвідчили проведені нами лабораторні дослідження 25 зразків масла, воно містить немолочні жири, які саме, не знаю. Глибших досліджень ми не проводили, — зазначає заступник голови ГО «Громадський контроль захисту прав споживачів» Ольга Котехова. — Виробники фальшують масло, додаючи в нього немолочні жири, інколи їх кількість може сягати 100%. Це ні спред, ні маргарин, а невідомо що — такий собі сурогат. Якщо ще кілька років тому в масло додавали немолочні жири, то їх відсоток був не значний — 20 чи 50%, нині, як бачимо, ці цифри значно зросли. Найпорядніші виробники додають в масло 21% немолочного жиру, інші можуть і всі 100%».
Але усі рекорди б’є старий перевірений метод копіювання дизайну упаковки відомих торгових марок. Під час закупівлі експерти побачили на полицях кількох супермаркетів кілька майже однакових пачок масла різних виробників. Наприклад, масло ТМ «Весела бурьонка» 73,0% та «Молочне Диво» 73,0% мали дуже схожу упаковку з маслом марки «Ферма» 73,0%.
«Коли втомлена людина біжить із роботи, в магазині вона не вдивляється в упаковку продукції, — переконує Ольга Котехова. — Тому часто замість високоякісного продукту купує його неякісну копію. Виробникам так фальшувати продукцію дуже вигідно, адже не потрібно витрачатися на рекламу. Цікаво, що так звані копії продаються не лише в маленьких магазинчиках, а й у великих супермаркетах. Торговельні мережі не готові нести відповідальність за продукцію, яку реалізують. Там вважають, що за все відповідає виробник».
Вигадливість виробника
Тож на що тільки не йдуть деякі нечесні виробники, аби продати свою продукцію. Цікаво, що на пачках з фальсифікатом зазначалося, що це масло, а для більшої переконливості виробники ще й посилалися на те, що у його виготовленні керувалися вимогами державного стандарту. Експерти розповідають, що така неповага до споживача, як тепер, була лише в 1990-ті. А все тому, що перевірки скасовано. У результаті за якість та безпечність продукції у нас несе відповідальність виробник. А він, знаючи, що перевірок не буде, виготовляє те, що йому вигідно.
Спонукає виробника до виготовлення дешевого сурогату й низька купівельна спроможність. Адже у людей банально немає грошей, щоб купувати якісні й відповідно дорогі продукти. Коли людина бачить на полиці масло, виготовлене за ДСТУ, вартістю 10 гривень і поряд продукцію відомого виробника, але за 25 гривень, неважко здогадатися, що вона обере.
«Масло не може бути дешевим, оскільки для його виробництва використовують високоякісну сировину. Нині наші виробники мають усі можливості виготовляти високоякісний продукт. Проте є дрібні виробники, які виготовляють усе що завгодно, — наголошує президент Союзу молочних підприємств України Лідія Карпенко. — Учора йшла однією з вулиць столиці й на власні очі бачила, в яких жахливих умовах продають кисломолочну продукцію. Це були відра з начебто йогуртами з різними яскравими добавками, які просто стояли на столах. Тобто те, що ось так продається, взагалі ніде і ніхто не перевіряє. Там навіть упаковки немає. Звісно, в молочній продукції багато залежить від того, як її зберігають у торговельній мережі й споживачі після купівлі. Якщо ви відкрили молоко чи пачку масла, то його термін придатності зменшився. Хоч в умовах корупції, коли все можна купити, страждають чесні виробники, які виготовляють високоякісну, але дорогу продукцію. Адже за виготовлення фальсифікату фактично нікого не карають. Держава все-таки мала б знайти гроші, щоб відновити перевірки безпеки продукції. На нашому ринку не дуже сприятлива ситуація щодо якості продукції».
Хтось скаже, що найкращий вихід із ситуації, коли на ринку панує фальсифікат, — купувати домашню продукцію. Проте впевненим у якості продукту можна бути лише тоді, коли особисто знаєш господиню та її корову. Адже бабусі, які роками торгують на базарах, навчилися майстерно робити підробки. Щоб «виготовити» домашню сметану, вони беруть сметанковий продукт, додають два яєчні жовтки. Домашня сметана готова.
Тож щоб купити масло, виготовлене з молока, експерти радять обирати продукцію відомих виробників. І потрібно пам’ятати: дешеве не може бути якісним.
Катерина БРАТКО
для «Урядового кур’єра»