"Він створив себе сам"

12 вересня 2015

Євген Колодійчук був одним із небагатьох на нашому курсі, хто не похвалявся наполеонівськими літературними замірами. Тоді як більшість із нас розповідали, що вже творять романи, поеми, драми, кіносценарії, — чи не кожен був уже за п’ять хвилин до безсмертя за життя. Щоправда, минули десятиріччя, а архігеніальні творіння так і не явилися на очі читача.

Скромний і стриманий Євген, що приїхав до столичного вишу з Волині, виокремлювався хіба що цікавістю до книжок і тим, що вчащав на літературні вечори у Спілці письменників. І лише через кілька років виявилося, що він уміє і дотепну епіграму чи пародію встругнути, й озватися проникливо ліричними рядками. Мабуть, з усіх нас він найбільш був річчю в собі. Цілковито позбавлений егоцентризму, ніколи не виставляв себе напоказ і жив мовби із застебнутою на всі гудзики душею.

У кожного з моїх однокурсників були якісь проблеми — і всі про них знали. І тільки Колодійчук не обтяжував нікого своїми клопотами. Отож Євгена ми знали і воднораз не знали. Що достеменно було відомо — він напродив самостійний і толерантний.

Мені випало з ним працювати в київській обласній молодіжній газеті, де він розкрився як талановитий журналіст і надійний колега, що ніколи нікого не підведе. Не бачачи його ініціативним до походу в літературу, гадалося, що Євген цілковито присвятиться газетярству. Однак минув час — і з’явилася його дебютна книжка гумору й сатири «Рентабельний злодій», яку відразу помітили, бо прозеліт веселого цеху продемонстрував оригінальну сміхову культуру. Його експресивне й замашне слово несе вибухову почуттєву енергію, він уміло конструює комічні ситуації.

«Неонові штани», «Поцілунок опівночі» та «Куди зникла жінка», що з’явилися згодом, утвердили за ним у веселому цеху надійну репутацію. Він став творчим авторитетом. А потім він видав збірку лірики «Роса на серці». Виявилося, що дотепний чи саркастичний Колодійчук може бути й глибоко задушевним та ніжнотонним.

Коли думаєш про його літературну біографію, то напрошується така аналогія: він — мовби овоч, що пізно достигає. Упродовж років у ньому йшла напружена інтелектуально-духовна робота, що й сформувала закінчену творчу індивідуальність.

Усе його післяуніверситетське життя пов’язане із пресою. Чимало років віддав він «Урядовому кур’єрові», де в нього з’явилися ще дві улюблені теми: народознавство й альтернативна медицина. Колодійчук не вмів писати погано, а в цих матеріалах цікавий фактаж має блискучу літературну оркестрацію, там органічно поєдналися цікаві знання й унікальна майстерність популяризатора.

В одній з останніх своїх книжок «Куплю президента» він в автоінтерв’ю так розповідає про особливості свого життя:

«— Спогади про війну?

— Весь тягар війни стійко переніс на маминих плечах.

— Дитячі враження?

— Змалечку не любив баранів, телят і тих, що риють.

— Кілька слів про студентські роки…

— Університет вчив, як не треба писати і як не треба викладати.

— Чи люблю я свою роботу?

— Журналістика — що рідна жінка: вона трохи інакша, як на першім побаченні».

Отак із гумором він говорив про все, а особливо — про себе. Ненав’язлива самоіронія супроводжувала його все життя. Це було ще однією його характерною рисою.

Євгена не стало за два місяці до його сімдесятиріччя.

У нього було багато творчих планів. І він сподівався, що, вивільнившись від журналістики, встигне ще багато зробити.

Почав цікаво писати для дітей.

Але…

Думаючи про це життя, розумієш: Євген Колодійчук належить до тих людей, хто створив себе саме такого, яким ми його знали. І лишився самим собою впродовж усіх своїх літ.

Михайло СЛАБОШПИЦЬКИЙ
для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua