"Ас випробувань"

6 грудня 2014

Напередодні Міжнародного дня цивільної авіації хочу розповісти читачам «УК» про непересічну особистість професіонала.

Ім’я Юрія Володимировича Курліна, Героя Радянського Союзу, майстра спорту СРСР міжнародного класу, добре відоме в авіагалузі. Талановитий льотчик-випробувач, він поставив на крило не один літак, а також дав путівку в майбутнє молодшому поколінню. Зокрема став одним з учителів Героєві України №1 Олександрові Галуненку, що здійняв у небо найбільший у світі транспортний Ан-225 «Мрія». Саме він порадив його як командира «Мрії» тодішньому генконструктору АНТК ім. Антонова — Петру Васильовичу Балабуєву. І той не підвів.

Відмінник обрав Україну

У 17 Юрій був закоханий в авіацію і мріяв про небо. Одного разу на канікулах у місті П’ятигорську хлопець  потрапив до аероклубу, де й здійснив перші три стрибки з літака і отримав посвідчення парашутиста-десантника. Трохи пізніше почав літати на навчальному літаку. Закінчив на відмінно Краснокутське льотне училище, що дало йому право обирати місце працевлаштування. Так опинився у Києві, в українському управлінні цивільної авіації, і літав на Ан-2. Через два роки став командиром екіпажу, а за кілька років — другим пілотом на Іл-14.

«Одного разу під час польоту до Воронежа ми потрапили у складні метеоумови. Порадившись зі старшим колегою льотчиком-випробувачем Володимиром Калініним, вирішили садити літак на місці, а не летіти на запасний аеродром. Приземлився літак бездоганно. Це високо оцінило  керівництво воронезького авіазаводу, яке запросило перейти до них на роботу», — згадує 85-річний Юрій Володимирович.

Далі було знайомство з Олексієм Граціанським, фронтовиком, відомим льотчиком-випробувачем, льотчиком полярної авіації, Героєм Радянського Союзу, учнем Сигізмунда Леваневського (радянський полярний льотчик, Герой Радянського Союзу (1934), учасник операції з порятунку челюскінців). Втрачати таку можливість не хотілось, тому Курлін прийняв пропозицію і спромігся освоїти за  9 місяців дворорічну програму, закінчивши школу з відзнакою. Після цього працював у КБ Антонова в Києві.

Учорашньому курсантові відразу ж довірили посадити на одному двигуні дослідний Ан-14. І тут знову не обійшлось без ініціативності Курліна, який провів випробування на запасному аеродромі далекої авіації поблизу Гостомеля. Адже в аеропорту КБ в Жулянах на той час виконували пасажирські авіарейси, тому випробування було заборонено, бо це завжди ризик. За результатами цих випробувань було написано доповнення до Керування з льотної експлуатації, а розрахунок та приземлення із двигунами, які не працюють, стало обов’язковим елементом перевірки екіпажу на тренажері для всіх типів антоновських літаків.

Олега Костянтиновича Антонова зацікавила пропозиція Курліна щодо розміщення випробувальної бази в Гостомелі, і він подав запит у Міноборони. Військове відомство дало згоду, і 1 квітня 1959 року КБ перегнало туди свій авіапарк Ан-8 та Ан-12. Спочатку колектив розміщувався у невеличкому автобусі «ПАЗ». І лише за кілька років там збудували одноповерховий будинок для інженерно-технічного складу, а за 12 — злітно-посадкові смуги. Нині ж це першокласний міжнародний аеропорт, який може приймати та випускати будь-які літаки. На цьому аеродромі й базується наша гордість Ан-225 «Мрія».

У грудні 1999 року Ан-22 (серійний номер 01-03 – на фото) передали до музею німецького міста Шпайєр. Заслуга в тому, що на цій модифікації літака було встановлено 40 світових рекордів, належить безпосередньо його розробникам і випробувачам (другий ліворуч – командир екіпажу першого «Антея» Юрій Курлін, третій ліворуч – генеральний авіаконструктор авіаційного науково-технічного комплексу ім. Олега Антонова Петро Балабуєв). Фото Укрiнформу

«Хтось повинен бути першим»

Пригадав Юрій Курлін під час нашої зустрічі ще одну історію кінця 1950-х, коли йому вдалося врятувати індійський контракт на постачання значної партії Ан-12. Попри те, що індійські льотчики пройшли  навчання з управління й експлуатації літака, вони боялися літати у гірській місцевості. Тому було прийнято рішення призначити Курліна інструктором з високогірних аеродромів. Те, що у льотчика не було такого досвіду і що літак Ан-12 теж не літав в Індії — до уваги не брали. На заувагу Курліна Олег Антонов відповів коротко: «Хтось повинен бути першим».

Курлін розробив власну методику доставки 15-тонного вантажу на найвищий аеродром «Лех». Зробив це, керуючи літаком «Локхид» С-119, бо льотчики-випробувачі цієї фірми через високий ризик відмовилися здійснювати такий політ. Цю методику передали індійським авіаінструкторам, щоб у подальшому вони могли навчати за нею льотчиків.

«За два тижні спільно з індійськими екіпажами ми виконали перше завдання, поступово збільшуючи  вантаж до 15 тонн. А згодом підтвердили можливість застосування нашого літака на цьому аеродромі. Загалом із трьома індійськими інструкторами ми виконали 30 тренувальних польотів. Так міжнародний контракт було врятовано», — з гордістю розповідає Юрій Курлін.

Через 15 років у Гімалаях йому знову випала честь стати льотчиком-випробувачем військово-транспортного Ан-32, конкуруючи з канадцями та італійцями. Цей конкурс тривав сім років. У 1982-му наш Ан-32 запустили у серію, а Курлін традиційно навчав 15 перших індійських інструкторів.

Майже 44 роки Юрій Володимирович присвятив льотній роботі. Мало кому з його колег вдалося досягти такого професійного довголіття. За штурвалом літака провів 16 716 годин, з них 6685 — як льотчик-випробувач.

ДОСЬЄ «УК»

Юрій КУРЛІН. Народився у 1929 р. в м. Шацьк Рязанської області.

Провів випробування транспортного Ан-32 (1976—1979) і реактивного транспортника

Ан-124 «Руслан» (1984—1987). Виконав випробування важких літаків Ан-8, Ан-10, Ан-12, Ан-24 і Ан-22 «Антей» на великих кутах атаки; відпрацювання бездвигунової посадки на пасажирських літаках Ан-2, Ан-24 і Ан-26; транспортників Ан-12 і Ан-32 у високогір'ї. 14 липня 1960 на літаку Ан-10А виконав унікальний льотний експериментальний політ з одним працюючим двигуном і зафлюгірованими гвинтами трьох вимкнених двигунів. Провів випробування з відпрацювання повітряного десантування важких вантажів і бойової техніки з транспортних літаків Ан-8, Ан-12, Ан-22 «Антей», Ан-32 і Ан-124 «Руслан». У 1985-му встановив 4 світових авіарекорди висоти на літаку Ан-32. Освоїв 65 типів літаків.

За мужність і героїзм під час випробування нової авіатехніки 22 липня 1966 року йому присвоєно звання Героя Радянського Союзу із врученням ордена Леніна і медалі «Золота Зірка». Нагороджений двома орденами «Знак Пошани», українськими орденами Богдана Хмельницького ІІІ ступеня та «За заслуги перед Вітчизною». 

Володимир ЕННАНОВ 
для «Урядового  кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua