"Власне дармовим не буває"

Лариса ДАЦЮК
18 лютого 2012

ПРОТИДІЯ

Укрзалізниця повернула з-за кордону майже 6 500 своїх напіввагонів
 

Узявшись за наведення ладу у вагонному господарстві, Укрзалізниця лише з початку поточного року повернула з країн СНД 6 тис. 488 напіввагонів свого інвентарного парку. Прикро, але третина з них, а це ешелон з 2272 напіввагонів, які експлуатувалися як чуже майно, нині потребують ремонту через незадовільний технічний стан. 

Така ситуація тривала роками, оскільки сусіднім державам було вигідно експлуатувати напіввагони Укрзалізниці, які значно дешевші, ніж їхні власні. До того ж можна було ігнорувати вимоги щодо вчасного їх повернення на батьківщину. Недієвими були й штрафні санкції. Склалася майже неконтрольована ситуація: український напіввагон залишався за межами країни протягом місяця і більше, тоді як російський в Україні обертався за 5–5,5 доби. Недарма ж на сьогодні у країнах СНД (переважно в Росії) ще перебувають 495 напіввагонів.

Тож врешті задля збереження та ефективного використання вантажного парку Укрзалізниця змінила статус 50 тис. 850 напіввагонів з «інвентарного» на «власний», та передала для проведення різних видів ремонтів на баланс державних підприємств, підпорядкованих Укрзалізниці (ДП «Дарницький вагоноремонтний завод» та ДП «Укрспецвагон»). Змінять статус і тим напіввагонам, які цього року повернуться з країн СНД. Однак, станеться це  лише після детального технічного огляду та паспортизації рухомого складу. Коли вагони стануть власними, чужі залізничні адміністрації не зможуть експлуатувати їх на свій розсуд.

Мабуть, тоді сама собою розв’яжеться проблема нестачі напіввагонів, яка особливо гостро постала на початку нинішнього року. Щоправда, самі залізничники брак рухомого складу лише як свою провину не сприймають. Мовляв, тільки за 6 днів лютого поточного року з вини вантажовідправників, які не виконують заявлені плани, залізниці України недовантажили 1,5 млн тонн вантажів. Загалом за цей період середньодобове навантаження становило 75%  плану (за січень цей показник сягнув 97,8%).

Скажімо, на Одеській залізниці за 6 днів лютого навантажено 236728 тонн (54,8 % плану). Південно–Західна залізниця свій план  виконала на рівні 63,80%, Львівська — на 56,4%, а Донецька — на 79,6 %. Основними причинами, через які вантажовідправники не підтверджують свої заявки або не надають їх вчасно,  залізничники називають відсутність ринків збуту, несвоєчасну передплату вантажоотримувачами продукції та складні погодні умови. Вони налагоджують тіснішу співпрацю з власниками вантажів, аби здолати відставання від плану та раціонально використовувати рухомий склад. Задля цього посилено контроль за стовідсотковим  забезпеченням вагонами вантажовідправників, своєчасним їх навантаженням, прискоренням обігу.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua