"Як квартира пішла з молотка"

24 вересня 2011

ЧАС РОЗПЛАТИ

Чи відберуть помешкання за житлово-комунальні борги? 

Заборгованість населення за послуги ЖКГ в цілому по Україні перевалила за 10 млрд грн. І якщо років 7-8 тому комунальники через окремих неплатників відключали від певної послуги всю багатоповерхівку, якщо пару років тому навчилися запускати «Спрута» конкретним боржникам, то нині ситуація вже серйозніша. Навесні цього року набув чинності новий Закон «Про виконавче провадження», відповідно до якого за комунальні борги можуть не лише описати домашнє майно боржника, а й відібрати житло.

Поки що не відібрали ні в кого. Але…

Нещодавно перед загрозою опинитися на вулиці постала внучка видатного українського письменника Івана Франка Дарина Тарасівна. 32 тис. грн — борг немалий. Та їй на виручку прийшов голова КМДА Олександр Попов, який пообіцяв, що  погасити борг їй допоможе один з благодійних фондів. Можливо, КМДА не залишить у біді й інших літніх киян, які теж не знають, як впоратися з оплатою своїх помешкань?

Як комунальники «стимулюють» дисципліну платежів в різних регіонах України, цікавилися власкори «Урядового кур’єра». 

Миколаїв:
Краще заберіть стару шафу!

В Миколаєві з боржниками «борються» єдиним більш-менш ефективним методом — претензійно-позовним. Нині городяни заборгували ЖЕКам майже 19 млн грн, тепловикам — понад 41 млн, водоканалу — 17,5 млн. Тільки представники житлово-комунальних підприємств подали до судів 1841 позов на загальну суму 2,6 млн грн. Суди задовольнили 62% позовів. Добровільно виконали претензії ЖЕКів 894 миколаївські сім’ї на суму понад 385 тисяч гривень. Але найбільша проблема комунальників — це співпраця із виконавчою службою.

Так, з 583 подань до виконавчої служби задоволено тільки 172 на суму 182 тис. грн. Тобто саме в цих родинах виконавці виявили майно, яке можна було описати та продати в рахунок боргу. Основна причина, за якою неможливо винести стягнення, — відсутність у боржника майна. Бувало, що люди пропонують працівникам виконавчої служби описати, наприклад, стару шафу. Зрозуміло, що «зв’язуватися» з таким боржником — собі у збиток. Тож комунальники намагаються самостійно виходити із ситуації.

Наприклад, керівник ЖКП «Гуртожиток» запропонував мешканцям звозити всіх до центру зайнятості, аби їх поставили на облік і вони отримували хоча б допомогу по безробіттю. Але погоджуються не всі. Фахівці переконані, що проблему розв’язав би новий Житловий кодекс, за яким боржників можна було б виселяти в квартири меншої площі.

Донецьк:
Для кого настали «чорні дні»?

 «Чорний день», на який прийнято відкладати гроші, таки настав для деяких донеччан — боржників за житлово-комунальні послуги. Їм, горопахам, тепер доводиться мерщій розраховуватися, аби залишитися власниками свого майна і навіть квартир, які вони можуть втратити після продажу на аукціоні. Причому, не завжди йдеться про людей знедолених і позбавлених коштів на оплату послуг: комфортні квартири окремих боржників заставлені дорогими меблями та сучасною побутовою технікою нового покоління. А деякі, маючи у власності відразу кілька квартир, заборгували за «комуналку» по 10—15 тисяч гривень.

Рейди до помешкань злісних неплатників працівники КП «Донецькміськводоканал» розпочали з віддалених від центру районів. Опис майна і перспектива його продажу на аукціоні виявилася ефективним способом «вибивання» боргів. Адже довжелезний список (більше 300 прізвищ) мешканців Будьонівського району, які заборгували водоканалу більше 9 тис. грн, почав скорочуватися. А незговірливі боржники збагнули, що церемонитися з ними ніхто не буде — на аукціон виставили трикімнатну квартиру місцевого приватного підприємця.

Спершу візитери з «Донецькміськводоканалу» та представники виконавчої служби описали половину помешкання, а потім і другу його частину, що належить іншому власнику. І якщо борги не повернуть, квартиру таки виставлять на торги.

Працівники виконавчої служби запевняють, що діють відповідно до законодавства, яке визнає подібні «перемовини» правомірними, якщо господар квартири заборгував за послуги ЖКГ більше 9 410 гривень. А тим часом керівники міськводоканалу кажуть: вони вже кілька років «пробачають» споживачам, які тільки за воду заборгували по 9-10 тисяч. І саме за цих боржників і вирішили взятися в першу чергу. А затим — за тих, у кого борги понад 5 тис. грн.

Житомирщина:
Комунальну галузь лихоманить

Рівень розрахунків населення за послуги ЖКГ в області — 111%, завдяки чому існуючий на початок року борг скорочено на 13,6%. Втім, нині він все ж сягає 130 млн грн, що відповідає середнім нарахуванням до сплати за два з лишком місяці.

В опалювальний сезон жителі області масово недоплачують за тепло, погашаючи борги у квітні-липні. Це через те, що в області більшість підприємств ТКЕ перейшли на двоскладовий тариф, за якого основний тягар оплати за централізоване опалення припадає на зимовий період. Така система вигідна тим, хто претендує на отримання житлово-комунальних субсидій від держави, але надто обтяжлива для решти громадян. Тож вони взимку вимушено переходять у розряд «боржників», а влітку гасять борг, завдяки чому середній рівень розрахунків перевищує 100%.

Тому гостра проблема неплатежів за отримані населенням послуги насамперед викликана нечисленною категорією споживачів, які мають борги за три і більше місяці.

Найпростіше порадити комунальникам звертатись до суду, але за кожен позов про примусове стягнення боргу потрібно заплатити десь 300 грн без жодної гарантії виконання рішення. Так, у першому півріччі підприємства ЖКГ області спрямували до суду 1,3 тис. заяв на загальну суму 2,8 млн грн, а обсяг стягнених на їх корись коштів не перевищив 0,5 млн грн.

Через це найдієвішим засобом впливу на злісних боржників стала техніка, яка дозволяє відключати водопостачання або водовідведення у квартирах, не заходячи до них. Та навіть після цього кожен п’ятий (!) з них ні боргів не гасить, ні навіть не намагається їх реструктуризувати. 

Сумщина:
Знайшли компроміс!

Станом на 1 вересня ц. р. загальний борг населення за теплопостачання, водовідведення та експлуатацію житла становить 111,9 млн грн. Порівняно з 1 січня сума зменшилася майже на 10 млн. Протягом останніх кількох місяців чітко простежується тенденція до зростання оплати за житлово-комунальні послуги. Як повідомила провідний спеціаліст відділу економічного аналізу та фінансово-господарського забезпечення управління ЖКГ Сумської облдержадміністрації Любов Кривенко, зараз середній рівень оплати становить 106,3%, а в Конотопі, Охтирці, Ромнах, Глухові, Білопільському районі він перевищує 108%.

За словами заступника начальника управління ЖКГ Сумської ОДА Олександра Сергієнка, область напрацювала чітку і добротну систему, завдяки якій переважна більшість громадян не відкладає на «потім» сплату за квитанціями. Не забуваючи про широку роз’яснювальну роботу і публічне інформування жителів про особливо затятих боржників (приміром, вивішування списків біля під’їздів багатоповерхівок), подбали про організацію роботи розрахункового центру в Сумах. Там без жодних комісійних можна заплатити за будь-які послуги. 

 Широко практикується укладання угод на реструктуризацію боргів — їх рівень становить майже 97%. ТОВ «Сумитеплоенерго» такі документи оформлює авансом. 

Матеріали підготували:
Інна КОСЯНЧУК, Олена ІВАШКО, 
Павло КУЩ, Віктор ШПАК,
Олександр ВЕРТІЛЬ
«Урядовий кур’єр»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua