Сьогодні, 15 травня, в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка на урочистій церемонії закриття ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика його переможці отримають найпрестижніші нагороди, а Рівненщина передасть естафету проведення конкурсу Житомирщині.
«Народ шанує українське слово»
Голова журі конкурсу імені Петра Яцика,
директор Інституту української мови
Павло ГРИЦЕНКО
— Павле Юхимовичу, список 52 лауреатів загальнонаціонального етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика інформує про них тільки на дещицю: що найбільше їх у столиці (п’ятеро), в Одесі (четверо), на Київщині та у Львові (по троє); «обличчя» конкурсу цього року — дівчаче (хлопців менше у два з половиною раза), а за ім’ям у ньому лідирують Анастасії — їх аж сім, та Владислави — чотири…
— А перед журі на всіх етапах цього мовного змагання його учасники взагалі поставали інкогніто: задля найбільшої об’єктивності з року в рік організовує цю конфіденційність Ліга меценатів, за участі інститутів удосконалення кваліфікації працівників освіти при облдержадміністраціях. Жоден учитель, методист на місцях не знав змісту завдань. Представників університетів, Спілки письменників, «Просвіти» в обласних центрах організатори конкурсу визначають щороку інших: обрані дізнаються про це напередодні його проведення на місцях, а ми долучаємо до них ще й столичних посланців. За присутності цих представників розкривали пакети із завданнями перед конкурсантами, які тут же починали їх виконувати. Кожну зашифровану роботу (до національного етапу конкурсу їх дійшло 1057) у Києві перевіряли кілька осіб, «перехресно». Ніяких імен, адрес, а код шифру не був доступний нікому, навіть заступникам голови журі.
— Чим своєрідний цьогорічний конкурс імені Петра Яцика?
— По-перше, його проведення, особливо ж підбиття підсумків, було ще й семінаром висококваліфікованих філологів-україністів з усіх областей країни, які працювали в журі. Спираючись на власний досвід, вони закликали популяризувати творчість Тараса Шевченка в усій українськомовній дидактиці: починати кожен урок із його невеличкого вірша, з рядка; аналізувати, коментувати його поезію, глибше входити у його світ, осмислюючи за ним і місію рідної мови, і непросте українське сьогодення. Адже 2013-й передує 200-річчю Великого Кобзаря.
По-друге, конкурс готувався за дуже несприятливих для державної мови законотворчих подій. Але, всупереч усім цим її випробуванням, в народі незнищенна традиція пієтетного ставлення до українського слова, його плекання.
ДОСЬЄ «УК»
Павло ГРИЦЕНКО. Народився 1950 року на Одещині. Закінчив Одеський університет. Доктор філологічних наук. Від 2008 року — директор Інституту української мови НАН України.
Цього року «обличчя» конкурсу — дівчаче (хлопців менше у два з половиною раза). Фото з сайту plus.google.com
Вони стали найкращими мовознавцями року
Перших–третіх премій мовного конкурсу
імені Петра Яцика удостоєні:
третьокласники Андрій Марцун із тернопільської спеціалізованої школи І—ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов; Анастасія Маркітан з одеської загальноосвітньої школи І—ІІІ ступенів №1; Владислава Маціяко з ліцею №100 м. Дніпропетровська;
учні 4-го класу Марина Регушенко (херсонська загальноосвітня школа I—III ступенів №4); Дмитро Пантелеймонов (загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів № 6 імені В.С. ¢ренджі-Донського, Ужгород); Катерина Іліка (чернівецька спеціалізована школа І ст. №7);
п’ятикласники Владлена Бортніченко (уманська міська гімназія Черкаської області); Анна Брусова (Баштанська ЗОШ І—ІІІ ступенів №1 Миколаївської області); Валерія Некипелова (миколаївський муніципальний колегіум Миколаївської області);
учні 6-го класу Анастасія Голумбйовська (загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів №33 м. Сімферополя); Катерина Оніщук (миколаївська СЗОШ І — ІІІ ступенів №22 із викладанням англійської мови з 1 класу, Миколаївська область); Ілля Валецький (одеська спеціалізована загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів №40);
семикласники Анна Сорочан (навчально-виховний комплекс «Бобринецька гімназія—загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів №1» Кіровоградської області); Анастасія Войт (клішковецька гімназія Хотинського району Чернівецької області); Діана Жельніо (миронівський навчально-виховний комплекс Київської області);
учні 8-го класу Олександр Чабан (снігурівська районна гімназія Миколаївської області); Марія Андрєєва (херсонська гімназія №6); Ірина Бабинчук (подвір’ївська ЗОШ Кельменецького району Чернівецької області);
дев’ятикласники Аліна Заболотна (білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Перша Білоцерківська гімназія — школа І ступеня» Київської області); Лалє Белялова (загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів №33 м. Сімферополя); Ірина Масловська (ЗОШ №5 І–ІІІ ступенів м. Житомира);
учні 10-го класу Оксана Когут (тернопільська Українська гімназія імені І.Франка); Любов Янковська (гімназія № 8 з російською й українською мовами навчання м.Севастополя); Марія Косенко (навчально-виховний комплекс: середня загальноосвітня школа І—ІІІ ст. — ліцей м.Гайсина Вінницької області);
одинадцятикласники Ольга Клоц (херсонський академічний ліцей імені О.В.Мішукова при ХДУ ); Богдана Вовченко (балаклеївська спеціалізована школа І—ІІІ ступенів №1 імені Є. Гуглі Смілянського району Черкаської області); Анастасія Саржевська (донецький обласний ліцей-інтернат з поглибленим вивченням предметів гуманітарного, суспільного та природничо-математичного циклу при Донецькому національному університеті).
Учні професійно-технічних навчальних закладів: Ірина Пасевич (ковельський професійний ліцей Волинської області); Анастасія Терещенко (ДПТНЗ «Сумський професійний хіміко-технологічний ліцей»); Анна Густей (ДПТНЗ «Житомирський професійний технологічний ліцей»).
Студенти вищих навчальних закладів І—ІІ рівнів акредитації: Катерина Дячок (Сарненський педагогічний коледж Рівненського державного гуманітарного університету); Юлія Сорока (коледж комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради); Дмитро Груленко (ржищівський гуманітарний коледж Київської області); Алла Сефанко (дубенський коледж культури і мистецтв РДГУ Рівненської області); Катерина Савіцька (вінницький медичний коледж ім. акад. Д.К.Заболотного); Марія Таранущенко (коледж Кременчуцького національного університету ім. М.Остроградського Полтавської області).
Студенти вищих навчальних закладів ІІІ—ІV рівнів акредитації: Анастасія Поліщук (Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, м.Київ); Степанія Голота (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка Львівської області); Ольга Трюхан (Бердянський державний педагогічний університет Запорізької області); Тетяна Стадник (Національний університет «Львівська політехніка»); Тетяна Чолавин (Львівська державна фінансова академія); Анастасія Удод (Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького).
Ліцеїсти Владислав Підкіч, Віталій Дерев’янченко, Артем Деркач (Київський військовий ліцей імені Івана Богуна);
Владислав Ткачов, майор, слухач Національного університету оборони України (Київ); Владислав Снаговський, курсант Харківського університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба;
Олександр Кухарук, студент кафедри військової підготовки Національного університету «Одеська юридична академія»; Юрій Пацкан, курсант Академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного (Львів); Вадим Вінницький, курсант Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут»;
Олег Гнатишин, курсант Військової академії (м.Одеса); Владислав Бугрінов, курсант Академії Військово-Морських Сил імені П.С.Нахімова (Севастополь).