"Якої ціни варті ліки"

Тетяна МОІСЕЄВА
9 квiтня 2014

З 1 квітня набув чинності Закон «Про запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного зростання в Україні». Наша газета розпочинає цикл публікацій, присвячених роз’ясненню заходів, про які йдеться в антикризовому пакеті.

Минув тиждень, як оператори фармацевтичного ринку застигли в очікувані, а українці готуються до подорожчання ліків: 1 квітня, відколи набрав чинності антикризовий пакет законів, ввезення імпортних ліків у нашу країну призупинилося. «Нині на ринку колапс. Лікарські засоби й товари медичного призначення не розмитнюють, оскільки через подвійне трактування закону митниця вимагає сплатити не 7, а 20% ПДВ. Турбує те, що немає однозначного розуміння цього закону», — зазначає президент асоціації «Оператори ринку медичних виробів» Павло Харчик.

Реалізація ініціативи щодо введення ПДВ на ліки насправді повинна мати інший вигляд: лікарські засоби оподатковують сімома відсотками, а вироби медичного призначення — 7- чи 20-відсотковою ставкою. Причому відповідний перелік виробів під 7% мав би затвердити Кабінет Міністрів.

«Ми отримали роз’яснення Міністерства доходів і зборів, подане відповідним митницям, де чітко вказано, що при ввезенні як лікарських засобів, так і виробів медичного призначення податок становить 20%. Відповідно, ці 20% автоматично потрапляють у кінцеву ціну товару й ляжуть на плечі наших пацієнтів, — стверджує віце-президент асоціації «Оператори ринку медичних виробів» Дмитро Алешко. — Через це імпортери змушені призупинити імпорт, тому що сплачуючи 20% ПДВ, вони працюють собі в збиток: низка лікарських засобів підлягає державному регулюванню і на них встановлено граничну оптову надбавку розміром 10%. Не відомо, як можна дотриматися націнки 10% і платити 20% ПДВ. Працювати собі на збиток ніхто не буде».

Питання виникли і в аптек, які не мають роз’яснень, як діяти в нових умовах. На нововведення вони реагують по-різному: хтось із початку місяця став ручкою дописувати в чеках «7% податок», хтось працює по-старому чи вже встиг перелаштувати касові апарати. «Різниця в ціні на лікарські засоби сягає 30%. Це зумовлено не лише введенням ПДВ, а й девальвацією гривні. Всі розуміють, що ПДВ — це податок на споживача, він призведе до подорожчання лікарських засобів», — каже Павло Харчик. Експерти вважають, що через введення ПДВ й девальвацію гривні ліки можуть подорожчати приблизно вдвічі.

Крім того, в законі не передбачено перехідного періоду, аби адаптуватися до нових умов, зауважує директор ВГО «Аптечна професійна асоціація України» Оксана Гуленко. «Офіційних роз’яснень ми досі не отримали. Можемо продавати ліки людям, але не можемо відпускати препарати за пільговими рецептами й ліки, які підлягають державному регулюванню, ми не знаємо, як на них формувати ціни», — стверджує вона. Виникла проблема й щодо відпуску препаратів для лікування гіпертонії, котрі входили до пілотного проекту. «Ми просимо терміново розробити нормативну базу і дати роз’яснення роздрібній та оптовій мережі щодо ціноутворення», — каже Оксана Гуленко.

Тож фармацевти просять уточнити низку питань, сподіваючись, що найближчим часом уряд і парламент встановлять для них однозначні правила гри.

ПРЯМА МОВА

«Ми можемо зіткнутися із серйозними потенційними ризиками»

Володимир ДУДКА,
народний депутат України:

— Найбільша проблема, яку зумовлює запровадження ПДВ, — підвищення цін на ліки. Якщо не здійснювати запобіжних заходів, вони автоматично зростають на 7% або й більше. Водночас до введення податку технічно не готові й компанії, котрі поставляють ліки до аптек, як, власне, й самі аптеки: не підготовлені контрольно-касові апарати, певного часу вимагає перелаштування програмного забезпечення. Крім того, коли ставка ПДВ становила 0%, існував спеціальний перелік виробів медичного призначення, який також оподатковували за цією пільговою ставкою. Такий перелік, що має бути оновлений, ще не затверджено. Якщо ж виконувати закон формально, всі вироби медичного призначення нині не мають пільги щодо оподаткування, а отже, обкладаються 20% ПДВ.

Є велика категорія препаратів, ціноутворення на які регулює держава, проте алгоритми цього обмеження не враховують запровадження ПДВ. Приміром, оптові компанії мають право на граничну націнку 10%. Тепер, коли додається 7% ПДВ, оптовикам лишається 3%, щоб покрити свої витрати. Це не можливо. Тому ми отримаємо конфлікт між запровадженням ПДВ й намаганням регулювати ціни на ліки. Таке саме питання виникає й щодо аптечних мереж.

Не розв’язано ще однієї важливої проблеми: формулювання закону в тому вигляді, в якому воно є, дає змогу митниці вимагати при розмитненні імпортних ліків ПДВ розміром 20%. Це сталося через певний поспіх при ухваленні цього законопроекту. Як наслідок, автомобілі з ліками стоять на кордонах, бо з них вимагають 20% податку, а це не відповідає ні суті прийнятого рішення, ні очікуванням операторів ринку. Минулої суботи Кабмін ухвалив рішення про підготовку законопроекту, який уточнює, що ставкою 7% ПДВ обкладаються всі операції, зокрема й митне оформлення. Крім того, уряд пообіцяв аптекам двомісячні канікули для перепрограмування контрольно-касових апаратів та програмне забезпечення під облік 7% ПДВ.

Нині аптеки мають запас препаратів у середньому на три тижні. Проте деяких найменувань може вистачити на півтора-два місяці, а інших — на п’ять днів. Тому почали з’являтися перші повідомлення про брак певних ліків.

Ще одне питання стосується тендерів на постачання ліків, котрі були укладені МОЗ. Є потенційні ризики, що не всі постачальники зможуть виконати свої зобов’язання, тому це має стати предметом домовленостей між ними та МОЗ. Проте основна проблема у цьому випадку полягає навіть не в запровадженні ПДВ, а в девальвації курсу гривні, котра з кінця минулого року здешевіла на 45%. Знаю, що деякі виробники готові в певних межах все-таки підтверджувати свої тендерні пропозиції. Якщо ж компанії не зможуть поставити ліки за старими цінами, це означає, що при збереженні тих самих сум фінансування цільових програм МОЗ воно отримає менше ліків, ніж планувало. А отже, менше препаратів отримають пацієнти. І тут ми можемо зіткнутися із серйозними потенційними ризиками. Тому я надіслав запит до МОЗ, аби з’ясувати, які цільові програми перебувають під ризиком недопостачання ліків через цю проблему, та маю намір ініціювати законопроект щодо змін до бюджету, які дали б змогу доповнити фінансування системи охорони здоров’я, аби лікування отримало хоча б стільки людей, як і торік.

ОФІЦІЙНО

Норму 7% ПДВ за першим ввезенням (на митну територію України) або першим відпуском з українського заводу має бути введено з 1 січня 2015 року, впевнені у Міністерстві охорони здоров'я. Якщо таке відтермінування не можливе, щонайменший період введення цієї податкової новації має становити, відповідно до чинного українського податкового законодавства, півроку: коротший період неприйнятний, повідомляють на сайті відомства.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua