"Якщо горілка якісна, то ковбаса – не дуже"

Ірина ПОЛІЩУК
22 грудня 2011

ЕКСПЕРТИЗА

Щоб не помилитися з вибором продуктів харчування, треба твердо засвоїти правила цього процесу

Ми є тим, що їмо. З цим сталим твердженням навряд чи хтось сперечатиметься. Проте сьогодні більшість споживачів упевнена: ми споживаємо не просто неякісну, а дуже неякісну їжу. Наштовхують на цю думку дослідження, які проводять громадські організації. Проте є серед них і такі, що стверджують: на споживчому ринку не все так погано, як здається на перший погляд.

Уже звичні фальсифікати

— Ми постійно проводимо тестування продуктів харчування, тому не з чуток знаємо, що відбувається насправді, — переконує президент Центру споживчих експертиз «Тест» Валентин Безрукий. — Звісно, я розумію, що ми не охоплюємо всіх продуктів, та дослідження наш центр проводить уже не один рік. Саме тому переконаний, що стверджувати, мовляв, у нас все погано, — не можна. Приміром, недавно ми досліджували ковбаси, в результаті з’ясували, що частина з них якісна, а частина — ні. Тому в споживача є вибір, який продукт купувати. На мою думку, головне — коли у нас є з чого вибирати.

Проте є напрямки в харчовій промисловості, якими Україна може пишатися, — це горілчана промисловість. Щодо молочної продукції, то її варто розділити на кілька груп — безпосередньо молоко та продукти з нього. Якщо йдеться про молоко — цей продукт якісний. Лише раз у молоці, виготовленому в Харківській області, виявили олію. Хоч для цього продукту характерна інша проблема — мікробіологія. Проте тут потрібно з’ясувати, хто винен — виробник чи супермаркет. А ось коли говоримо про такі молочні продукти, як згущене молоко, то його якість невисока. Умовно кажучи, з досліджених 8—10 марок лише 2—3 будуть нормальної якості, інші — фальсифікат. Часто ці так звані молочні продукти фальшують підміною молочного жиру рослинним. Деякі виробники виправдовують таку поведінку бажанням здешевити продукт, проте вони лукавлять.

— Ми неодноразово перевіряли тверді сири, і скажу, що й сир, виготовлений тільки з молока, і сирний продукт, до складу якого можуть входити рослинні жири, коштують майже однаково, — переконує Валентин Безрукий. — Тож споживач купує не той продукт, який хоче і за який платить. Відповідно його організм недоотримує вітамінів.

Стосовно м’ясної продукції — тут ситуація непроста. В Інтернеті є оголошення від компаній, які торгують різноманітними добавками для варених ковбас. Фактично майже всі натуральні інгредієнти можна замінити штучними. Навіть штучне сало є.

— Перевіряючи варені ковбаси, постійно стикаємося з проблемою ідентифікації їх складу, — продовжує Валентин Безрукий. — Сучасна промисловість рухається семимильними кроками, тому ідентифікація за нею не встигає. Також створюються умови, коли лабораторії, де проводять дослідження, стає не вигідно робити цю ідентифікацію, адже це не показник безпеки, а показник якості. Поняття «якість» і «безпека» не завжди перетинаються. Держава відповідає за безпеку, тобто продукт може бути із сої з крохмалем, карагенаном і при цьому він буде безпечний і буде дозволений до продажу, проте з точки зору споживача такий продукт неякісний.

Незрозуміле ГМО

Турбує українців і наявність у продуктах генно-модифікованих організмів. Не тільки звичайних споживачів, а й науковців, які ще не визначились, — безпечна чи ні така продукція. Проте експерти переконують, що в українських харчах ГМО небагато, навіть якщо в ковбасі є соя, то вона не модифікована.

Якщо з маркуванням ГМО все зрозуміло, то вибрати якісний продукт складно. Навіть за умови, що прилавки магазинів буквально завалені харчами. Адже всім хочеться купити до святкового столу якомога більше смакоти. Тому саме протягом грудня продається продуктів стільки, скільки за останні шість місяців.

Особливо обережними варто бути, купуючи акційні товари. А оскільки перед святами в торговельній мережі проводять багато різноманітних акцій, тому споживачі звертають увагу не на термін придатності продукту, а на можливість купити три пакування за ціною двох. Хоч фахівці переконують: перед тим як щось придбати, потрібно подивитись на термін придатності продукту. Також бажано віддавати перевагу продуктам, які запаковані виробником, а не в магазині. Адже працівникам супермаркету легше переклеїти етикетку і вказати на ній новий термін. Натомість повертати продукт на виробництво задля того, щоб перепакувати і змінити дату придатності, ніхто не буде. А продавці магазинів зрізують плісняву наприклад із сиру, загортають його у папір і приклеюють етикетку, де вказано новий термін придатності. Ось так продукт з вичерпаним терміном придатності перетворюється на «свіжий».

Купуючи молочну продукцію в супермаркеті, уважно подивіться навкруги, радять експерти. Якщо молоко зберігається на прилавку з охолодженням, а поряд стоїть ятка, куди його перекладуть, варто наблизити кінцеву дату придатності. 

Перед тим, як придбати пельмені, треба на них подивитися — вони розморожувалися й  потім знову заморожувалися, тому, ймовірно, є проблеми з мікробіологією. Купуючи м’ясний фарш, переверніть його: якщо він  зверху одного кольору, а знизу іншого — він першої свіжості. 

Знаючи ці нюанси, споживач може вибрати якщо не якісний, то хоч би безпечний продукт. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua