"Якщо й вигадуємо велосипед, то не їдемо"

Олег ЧЕБАН
21 травня 2014

Норвегія, експортуючи газ, планує з часом відмовитися від видобувних енергоносіїв та отримувати достатньо енергії з сонця, землі, води, вітру і біомаси. Звісно, ця країна багата і тому може собі це дозволити. Але ж вся Європа ставить перед собою чіткі завдання з енергоефективності та енергозбереження. До 2020 року 20% всієї виробленої енергії Європа планує отримувати з відновлювальних джерел. Заможно живуть, проте ресурси використовують ощадливо.

Географічний центр Європи розміщений в Україні. Та, на жаль, у нашій державі з часу незалежності ставлення до впровадження відновлювальних видів енергії непослідовне. Як щодо рідкої біомаси — біодизелю і біоетанолу, так і твердої — соломи, дров, пелет, брикетів тощо. Ми надто прив’язалися до труб сусіда — нафтової і газової. Цим фінансуємо його, а державні програми зі свого розвитку лежать під сукном. Почасти тому, що у питанні енергоефективності відсутня спадковість у влади.

Раніше як було? Змінилася команда, і починається: «Це попередники робили, а нам треба щось своє». Таким чином втрачається послідовність дій, марнується час на видумування «свого» велосипеда замість того, щоб систематизувати напрацювання і крутити педалі. Сьогодення засвідчує: крутити треба щодуху. Утім, у кожному регіоні є свої напрацювання, зокрема щодо механізму впровадження альтернативних газу джерел енергії.

Люди зацікавлені?

«Енергоефективність та енергозбереження — це незалежність політична, економічна, енергетична, екологічна. Це — збільшення обсягу валового продукту, робочі місця і податки. Та чи чули ви коли-небудь звернення до українців, що, шановні, бережімо енергію?» — зауважив президент вінницької асоціації підприємств «Енергоефективність» Юрій Іванов.

Та це ж кожен розуміє своїм гаманцем! А спеціалісти констатують, що практика, за якої певним категоріям населення на опалення безкоштовно виділяється ліміт газу, не призводить до його ощадливого використання. А якби пільгу надавати грішми, то людина була б безпосередньо зацікавленою економити його споживання.

Скільки людей користуються пільгою? «Та стільки, що в жодній іншій державі, мабуть, не існує», — відповіли в департаменті житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури Вінницької облдержадміністрації.

Держава дотацією покриває різницю між реальною вартістю газу та тарифом — усім. До речі, дрова люди купують за ринковою ціною, хоча опалювати ними з урахуванням усіх витрат не дешевше, ніж газом.

Цікаво, чи є у керівників установ у бюджетній та комунальній сферах економічна мотивація впроваджувати відновлювальні види палива? Якщо зменшилися витрати на опалення, то, відповідно, і фінансування закладу. Юрій Іванов переконаний, що треба виходити з інтересів держави. «Повинна діяти система обов’язкового впровадження енергоефективних заходів. А під нею має бути методика, як це робити, якщо заклад не має ресурсів. Цю модель ми напрацювали в області», — зазначив він.

Є в Україні електростанції, як ця, які виробляють енергію з відходів. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Питання безпеки

У жовтні 2010 року було ухвалено обласну програму щодо енергоефективності. До її реалізації рішенням сесії обласної ради залучили комунальну організацію «Обласний фонд сприяння інвестиціям та будівництву». Він своїм коштом розробляв проектно-кошторисну документацію, подавав проект на державну експертизу, брав дозвіл на будівництво і встановлював енергоефективне обладнання в комунальних закладах. У вересні 2012 року розпорядженням голови ОДА фонд було визначено «замовником проектування та виконання всіх енергоефективних заходів, на підставі проведеного енергетичного обстеження бюджетних, житлово-комунальних установ спільної власності територіальних громад області з наступною передачею в оренду закладам». Щороку на енергоефективні заходи з обласного бюджету передбачалося «не нижче 1% від загального фінансування відповідних бюджетних галузей».

Цим розпорядженням було встановлено видатки на оренду обладнання — «у межах 80% отриманої річної економії вартості енергоресурсів».

«Перелік об’єктів нам дає облдержадміністрація, — зазначив перший заступник керівника фонду Ігор Домбровський. — Наприклад, у заклад ставимо котел, який працює на місцевій сировині. Термін його окупності 2—3 роки, проте договір на оренду обладнання укладаємо із запасом — на 5 років. Заклад з нами розраховується за рахунок економії вартості енергоресурсів. Потім обладнання передаємо йому безкоштовно в межах комунальної власності. Під час оренди стягуємо 80% зекономлених ним коштів, а решту залишаємо як стимул на енергоефективні заходи. Тож не треба додаткових бюджетних асигнувань: вкладаємо кошти фонду, які повертаються на нові проекти. Таким чином, заклад отримує енергоефективне обладнання, зміцнюється енергетична безпека області та держави».

Фінансові можливості фонду насамперед залежать від асигнувань з обласного бюджету та оплати за оренду обладнання. Також обласна рада дозволила йому брати банківські кредити, заклавши задля цього в заставу приміщення одного з обласних управлінь. Потенційно він має змогу залучати інвестиції підприємств, які виробляють відповідне обладнання. Наприклад, у Липовецькій районній лікарні він встановив котел (працює на пелетах), який київське підприємство надало з відтермінуванням платежу на 5 років.

Є проблема

Упродовж трьох років фонд виконав роботи на п’ятдесяти об’єктах освіти, охорони здоров’я, соціального захисту населення та підприємств теплокомуненерго на загальну суму майже 6 мільйонів гривень. Це — переобладнання котелень з газу на відновлювальні види енергії, встановлення вузлів регулювання теплової енергії, системна заміна ламп на енергоощадні тощо. Як бачимо, ідея рухати енергоефективність за рахунок економії витрат на енергоресурси — дієздатна. Разом з тим, динаміка практично зробленого ним навряд чи відповідає викликам сьогодення. Чому так?

«Заклади включають розмір орендної плати за обладнання в свої витрати, однак через казначейство оплата проходить з великою затримкою і не в повному обсязі. Це стримує впровадження енергоефективних заходів на нових об’єктах. Станом на 1.04.14 р. нам заборгували 920 тисяч гривень», — зазначив Ігор Домбровський.

Через проблеми з поверненням коштів фонд не наважується скористатися можливістю залучати банківські кредити — дуже ризиковано. Також за відсутності нормальної системи розрахунків марно сподіватися, що підприємства надаватимуть обладнання з відтермінуванням платежу. Маємо парадоксальну ситуацію: за дорогий російський газ змушують розраховуватися, а своєчасність розрахунків за заходи, які зменшують його споживання в бюджетній сфері, то необов’язковий платіж. Нині, коли йдеться про перерозподіл повноважень з центру місцевим органам влади, маємо розуміти, що повноваження — це також забезпечення механізму проведення розрахунків.

«Оплата енергоефективних заходів має бути обов’язковою. Це ж в інтересах держави, — зазначає Юрій Іванов і додає: — Один відсоток з обласного бюджету на фінансування енергоефективних заходів це приблизно 14 мільйонів гривень. Реально виділяють близько мільйона. Дали б 10 мільйонів, тоді ще на стільки взяти кредитів і діяти, бо відпрацювали все. Якби впродовж двох-трьох років залучити такі кошти, то надалі не було б потреби у бюджетному фінансуванні: системна модель сама розвивалася б».

А що можна зробити на заборгованих 920 тисяч гривень? З урахуванням усіх витрат — це переведення трьох котелень із споживання газу на місцеві відновлювальні види палива. І вони працювали б і повертали б гроші з оренди обладнання для фінансування інших об’єктів. Може, питання поставили у розряд другорядних через те, що бракує місцевої сировини? Зі слів спеціалістів, навіть обсягів пелетів, які виробляють місцеві заводи у Турбові і Браїлові, достатньо, щоб ними в області опалювати всі заклади бюджетної сфери і частину в комунальній. Проте нині цей вітчизняний ринок зорієнтовано на експорт. І в перерахунку на теплові калорії продаємо за кордон пелети удвічі дешевше, ніж купуємо імпортний газ.

ПРЯМА МОВА

Переходимо на солому

Іван ВІТЮК,
начальник відділу департаменту ЖКГ 
енергетики та інфраструктури ОДА:

— В області на опалювання альтернативними газу енергоресурсами переведено 195 котелень. Зокрема 119 — працюють на біомасі, 52 — на вугіллі, 24 — на електроенергії. Це дає змогу за рік економити 6,5 мільйона кубічних метрів природного газу. Зауважу, що газові котли не ліквідовуємо, а консервуємо, ставлячи поряд з ними на альтернативному паливі.

Закладам бюджетної сфери економічно вигідно переходити на відновлювальні види палива. Добре себе зарекомендували котельні, які працюють на пресованій соломі, дровах і пелетах, забезпечуючи належний температурний режим у приміщеннях. Для області було б добре широко використовувати тріску. Практика свідчить, що сирою її не можна зберігати, а треба виробляти лише з сухих дров і хмизу. Крім того, слід ретельно підбирати машини, які працювали б надійно. Визначаємося, хто її має виробляти: державне лісництво чи створювати комунальні підрозділи при органах самоврядування. Запасів деревини є на багато років. В області площа лісу щороку збільшується.

НАБОЛІЛО

З трубами, але без газу

Василь БЕДЗІР,
«Урядовий кур’єр»

Вісім останніх років жителі села Горінчеве, що в Хустському районі Закарпатської області, перебувають в очікуванні блакитного палива. Робота з прокладання вуличних і будинкових мереж, виконана власним коштом, так і не набула логічного завершення. Держава не підставила плече, коли залишилося зовсім небагато — забезпечити електропостачання газорозподільної системи, зв’язку та сигналізації, здійснити роботи з автоматизації і телемеханіки. Від обіцянок до діла так і не дійшло.

— Заступник голови правління НАК «Нафтогаз України» Ігор Прокопів запевнив, що до кінця нинішнього року жителі села Горінчеве матимуть у своїх домівках газ, — сказав голова Закарпатської облдержадміністрації Валерій Лунченко.

— Для завершення будівництва потрібно близько трьох мільйонів гривень. За ці кошти вдасться завершити і благоустрій територій у місцях прокладання труб, — зазначив Ігор Прокопів. — Розглядаємо різні варіанти фінансування. Поряд із тим, що будуть залучені кошти ПАТ «Укртрансгаз», допускається й дольова співучасть зацікавлених сторін. Проведемо повну інвентаризацію будівництва незавершених газопроводів у Закарпатській області — як магістральних, так і розвідних газопроводів до населених пунктів. Усю інформацію щодо всіх об’єктів і незавершених проектів буде передано Мінпаливенерго. Після її опрацювання визначатимемо джерела фінансування, щоб якомога більше людей, котрі хочуть підвести до своїх домівок газ, могли це зробити. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua