"Юрій БАЙДАК: «Ризикуючи життям хлопці виконують найскладніші завдання»"

2 серпня 2014

У 2014-му виповнюється 10 років відтоді, як Збройні сили України перейшли на тривидову структуру. На основі потенціалу Військово-Повітряних сил та Військ протиповітряної оборони створено якісно новий вид Збройних сил України. Про його сьогодення розповів командувач Повітряних сил Збройних сил України генерал-полковник Юрій БАЙДАК.

Командувач Повітряних сил Збройних сил України генерал-полковник Юрій БАЙДАК

— Пане генерале, створенню нового виду Збройних сил України передували багаторічні дискусії про доцільність такого об’єднання. Наскільки ефективні нині проведені заходи?

— Плани щодо зосередження під єдиним керівництвом сил та засобів Збройних сил, що задіяні в обороні держави у повітряному просторі, були з початку створення вітчизняного війська.  Відповідно до концепції розбудови Збройних сил у період з 1994 по 1995 роки проведено низку заходів щодо об’єднання Військово-Повітряних сил та Військ протиповітряної оборони в єдиний вид — Війська повітряної оборони України.

Власне цей процес було призупинено до червня 2004 року, коли змінами до Закону «Про Збройні Сили України» визначили перехід Збройних сил на тривидову структуру — Сухопутні війська, Військово-Морські сили та Повітряні сили.

В результаті створення Повітряних сил вдалося досягти єдності управління силами й засобами авіації, зенітних ракетних військ та радіотехнічних військ, створити єдину систему контролю повітряного простору, підвищити ефективність виконання бойового завдання з охорони повітряного простору та прикриття важливих державних об’єктів.

— Які на сьогодні особливості виконання завдань та проблеми в організації охорони  повітряного простору?

— Зазначу, що Повітряні сили — єдиний вид Збройних сил, який несе бойове чергування з протиповітряної оборони і виконує бойове завдання з охорони державного кордону в повітряному просторі. Лише цього року виявлено понад 5 тисяч порушень правил використання повітряного простору України, з них понад чотири сотні класифіковано як порушення вимог порядку перетину державного кордону. Така велика кількість порушень — через діяльність авіації Російської Федерації у повітряному просторі над територією тимчасово окупованої Автономної Республіки Крим. Адже повітряний простір над півостровом закритий для польотів літаків іноземних держав.

Також мають місце порушення державного кордону в повітряному просторі України і провокації з боку Російської Федерації. За останній місяць зафіксовано 5 порушень використання повітряного простору України вертольотами із розпізнавальними знаками Збройних сил Російської Федерації. 

Для прикриття від ударів з повітря важливих об’єктів держави, угруповань наших військ постійно впроваджуються заходи щодо посилення системи протиповітряної оборони України. 

З метою ефективного використання було здійснено передислокацію авіації, висування підрозділів зенітних ракетних і радіотехнічних військ Повітряних сил до нових районів бойового призначення,  вжито ряд заходів з відновлення льотного вишколу та підвищення рівня справності авіаційної техніки.

— Як би ви охарактеризували готовність особового складу Повітряних сил до виконання бойових завдань у районах проведення Антитерористичної операції?

— Під час виконання бойових завдань військовослужбовці Повітряних сил повсякчас проявляють мужність, стійкість та самовідданість.  

Тривалий час виконували завдання в умовах блокування об’єктів військової інфраструктури та постійних обстрілів і нападів терористів військовослужбовці наших військових частин, які дислокуються на території Луганської та Донецької областях.

Завдяки умілим діям та особистій хоробрості особового складу авіаційної комендатури Повітряних сил, що дислокується на аеродромі м. Краматорська, уперше за час озброєного протистояння вдалося відбити всі спроби бойовиків проникнути на територію аеродрому.

Ризикуючи життям, самовіддано виконує найскладніші завдання з несення бойового чергування, знищення броньованої техніки та вогневих позицій терористів, доставки гуманітарних вантажів, перевезення особового складу за планом і замислом штабу Антитерористичної операції льотний склад авіаційних частин.

Літаки Повітряних сил під час виконання бойових завдань на сході України постійно обстрілюють бойовики. Внаслідок дій терористів бойові літаки неодноразово зазнавали ушкоджень, і лише завдяки високій професійності та мужності командирів екіпажів літаки поверталися на аеродром.

На жаль, виконуючи бойові завдання під час проведення Антитерористичної операції, Повітряні сили зазнали непоправних втрат. 6 червня 2014 року екіпаж ураженого терористами літака Ан-30Б, який пілотував підполковник Костянтин Могилко, відвів некерований літак від густонаселених  районів міста Слов’янськ, десятки місцевих жителів міста були врятовані. П’ятьом  членам екіпажу врятуватися не вдалось.

14 червня 2014 року під час виконання спеціального завдання з перевезення особового складу і військової техніки при заході на посадку в аеропорту м. Луганськ терористи збили з ПЗРК літак Іл-76МД, командиром екіпажу якого був підполковник Олександр Бєлий. 9 членів екіпажу та 40 військовослужбовців, які були на борту літака, загинули.

Через місяць після цієї трагедії внаслідок ураження літака Ан-26 ракетами класу «повітря — повітря» зі сторони Російської Федерації загинули два льотчики Повітряних сил. 

Всього за час проведення Антитерористичної операції 14 наших бойових побратимів відзначено державними нагородами посмертно. У тому числі і командир транспортної авіаційної ескадрильї «Блакитна стежа» бригади транспортної авіації Повітряних сил підполковник Костянтин Могилко, який посмертно удостоєний високого звання Героя України.

— Розвиток Повітряних сил як високотехнологічного видуЗбройних сил України неможливий без оновлення озброєння та військової техніки. Що вже зроблено у цьому напрямі та планується на перспективу?

— Підвищення бойових можливостей військових частин та підрозділів Повітряних сил здійснюється з урахуванням визначених завдань та реального фінансово-економічного стану держави.

Головний напрям розвитку військової авіації сьогодні і на найближчу перспективу — модернізація літаків і вертольотів з одночасним виконанням ремонту та відповідним продовженням ресурсних показників. За ініціативи командування Повітряних сил прийнято рішення щодо модернізації основних типів авіаційної техніки, які маємо на озброєнні.

Нині ми вже експлуатуємо близько 30 модернізованих літаків та 7 модернізованих тренажерів і мобільних комплексів. Силами та засобами авіаційних технічно-експлуатаційних частин відновлено понад 70 літальних апаратів.

В інтересах авіації Повітряних сил Збройних сил України тривають роботи зі створення середнього військово-транспортного літака Ан-70, військово-транспортного літака на базі Ан-158. Заплановано розпочати модернізацію літаків Су-24М, Су-24МР, комплексних тренажерів літаків Су-24М (МР), Су-25, Су-27, створення універсального модуля керування для модернізованих авіаційних бомб, розробку керованої авіаційної ракети «повітря—повітря».

Для підвищення бойової ефективності та захищеності літальних апаратів від керованих ракет оснащуємо їх сучасними системами захисту вітчизняного виробництва.

До зенітних ракетних військових частин із Державного підприємства «Укроборонсеріс» після ремонту повернуто зенітні ракетні комплекси С-300 та «Бук».  Триває розробка нових радіолокаційних станцій для потреб радіотехнічних військ Повітряних сил Збройних сил України.

— З урахуванням бойових дій на сході нашої держави важко зазирати у майбутнє, та все ж поділіться планами щодо подальшого розвитку Повітряних сил Збройних сил України.

— Досвід застосування авіації під час особливого періоду в першому півріччі 2014 року ліг в основу подальшого реформування Повітряних сил. Керівництво Збройних сил України у повному обсязі погодило пропозиції командування Повітряних сил щодо проведення першочергових заходів із нарощування їхньої боєздатності.

Реформування системи управління та оснащення Повітряних сил новими зразками озброєння і військової техніки залежатиме від багатьох факторів, зокрема й економічних, але їх реалізація має забезпечити створення достатнього бойового потенціалу авіації.

Особливу увагу в умовах реформування Збройних сил буде зосереджено на модернізації авіаційної техніки, зенітних ракетних комплексів, визначенні оптимальних шляхів створення та закупівлі сучасного озброєння. Одним із кроків подальшого розвитку Повітряних сил буде завершення побудови автоматизованої системи контролю повітряного простору, управління повітряним рухом та бойовими діями авіації і сил протиповітряної оборони.

Процес підготовки особового складу буде інтенсифіковано шляхом збільшення кількості практичних навчань та тренувань частин і підрозділів.

Усі заходи стосовно зміцнення боєздатності Збройних сил, на мою думку, доцільно проводити комплексно, забезпечивши як технічне переоснащення та підготовку особового складу, так і виконання зобов’язань щодо соціальних гарантій військовослужбовців.

— Як вирішують питання соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей?

— Наявні проблеми соціального захисту військовослужбовців і членів їхніх сімей загострилися разом із ускладненням соціально-політичної обстановки всередині країни та агресії Російської Федерації проти нашої держави.

Нині головний напрям цієї роботи — надання допомоги та підтримка членів сімей військовослужбовців, які загинули при виконанні бойових завдань під час проведення Антитерористичної операції.

Ми порушили клопотання й отримали повну підтримку керівництва Генерального штабу Збройних сил України і Міністерства оборони України щодо забезпечення найближчим часом житлом членів сімей загиблих військовослужбовців.

Питання забезпечення житлом системно не вирішувались роками і тому гостро стоять у військових колективах. Нині у Повітряних силах в черзі на житло перебуває понад 11,5 тисячі військовослужбовців.

У цих умовах довгоочікуваною та радісною подією стало отримання новеньких осель військовослужбовцями Миколаївського гарнізону. Оглядові ордери щасливим власникам 24 квартир у новому триповерховому будинку в селищі Галіцинове, що поблизу Миколаєва, вручили напередодні Дня Конституції України.

Ольга ПРОКОПЕНКО,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Юрій БАЙДАК. Командувач Повітряних сил Збройних сил України, генерал-полковник. Народився 1955 року в селі Марково Комсомольського району Івановської області. У 1976-му закінчив Харківське вище військове авіаційне училище льотчиків. Офіцерську службу розпочав льотчиком винищувального авіаційного полку. Із 2002-го по 2006 рік проходив військову службу на посадах командувача Авіаційного корпусу, командира повітряного командування «Південь» Повітряних сил Збройних сил України.

Указом Президента України від 8 червня 2012 року був призначений на посаду командувача Повітряних сил Збройних сил України. Військовий льотчик 1-го класу. Освоїв 4 типи літаків. Загальний наліт — близько 3 тисяч годин.

Що бажає командувач особовому складу ВПС

Маючи нагоду, висловлюю глибоку повагу ветеранам Повітряних сил, які були біля витоків нашого виду Збройних сил України й тепер допомагають виконувати поставлені завдання.

Щиро дякую кожному солдатові, сержантові, офіцерові та генералові за патріотизм, мужність і самовідданість, з якими ви виконуєте обов’язки у нинішніх умовах. Упевнений, що спільними зусиллями ми повернемо мир нашій державі та продовжимо виконання поставлених керівництвом держави завдань щодо кардинального реформування українського війська.

З нагоди 10-ї річниці Повітряних сил Збройних сил України бажаю міцного здоровя та успіхів у благородній справі служіння українському народові заради миру і процвітання України! 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua