"За кордон — з їхнім секонд-хендом"

Олег ГРОМОВ
23 червня 2011

РЕГУЛЮВАННЯ

Скоріше за все Україна відтермінує зняття податкових бар’єрів
для іноземних уживаних автомобілів

Намагання України наблизитися до Європейського Союзу вимагає від неї лібералізувати імпорт уживаних автомобілів. Як зазначали нещодавно деякі засоби масової інформації, саме це стало чи не ключовим питанням у ході переговорів з ЄС про створення зони вільної торгівлі. Кореспондент «Урядового кур’єра» вирішив розібратися у цьому питанні. 

Як відомо, у травні 2008 року Україна значно знизила ставку мита на ввезення всіх авто з-за кордону — вона замість 25% «зупинилася» на позначці 10%. Це було хорошим кроком нашої держави, яка ось-ось збиралася вступити до ВТО.

«Золота» машина

Однак зменшене мито було лише «однією стороною медалі». Паралельно до цього в країні запроваджено так званий акциз на вживані машини. Як повідомив кореспонденту газети генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, цей показник вираховується  відповідно до об’єму двигуна за дуже складною формулою. «Акциз робить уживане авто просто «золотим» за ціною. Інколи ціна автівки збільшується на 10 тис. євро. Отож імпортувати такі автомобілі стало досить невигідно і офіційні цифри свідчать, що 2010 року було завезено лише 1500 таких автівок. Це трохи більше 1,5% від загальної кількості імпорту», — зазначає він.

Звісно, що Європа всі ці роки була неабияк збентежена, адже зона вільної торгівлі обумовлює і вільне пересування товарів та послуг без усіляких мит та акцизів. Але О. Назаренко впевнений в тому, що ліквідувати будь-які бар’єри Україні доведеться, і робити це треба негайно і повністю, без перехідних етапів.

Поступово або через певний строк

Але здається, що все ж таки ліквідація мита та акцизів на вживані автомобілі проводитиметься нашою країною поступово. Так, на офіційний запит газети до заступника міністра економіки Валерія Пятницького було отримано відповідь, що переговори між Україною та ЄС стосовно зони вільної торгівлі (за питаннями лібералізації імпорту) відбуваються у рамках трьох блоків за 18 напрямами. «Питання лібералізації імпорного автомобільного секонд-хенду в переговорному процесі не розглядається. Враховуючи чутливість для України таких питань, як торгівля авто, а також одягом та іншими виробами, що використовувалися (секонд-хенд), наразі обговорюються особливі умови доступу на ринок України», — зазначає В. Пятницький.

Таким чином, наша країна має велике бажання відтермінувати скасування мита та акцизів або принаймні йти поетапними кроками.

О. Назаренко цілком розділяє намагання урядовців. За його словами, вітчизняному автопрому буде вкрай важко конкурувати із великим потоком імпортного секонд-хенду, який надходитиме в разі «обнулення» мита та акцизів.

«Але чиновники забувають про те, що не лише імпортні автівки активніше надходитимуть на наш ринок, а й ми зі своєю автомобільною продукцією можемо підкоряти країни Європи. Наприклад, наші «Ланоси» можуть достойно за ціною та якістю знаходити своїх покупців у європейських державах і ми також не сплачуватимемо ніяких мит та акцизів», — наголошує він.

Неофіційна статистика вражає

Втім, кількість імпортованих уживаних авто є лише офіційною статистикою, яка відображає легальні цифри. Кореспондент газети поспілкувався з одним «чорним» дилером, який неофіційно (без сплати мита та акцизів) завозить у нашу країну автівки. «На мою думку, загальна кількість ввезених уживаних авто без сплати податків в Україну сягає до 12 тис. штук на рік (до 2008 року завозилося до 40 тис. авто на рік). Я не буду ділитися «рецептами» моєї роботи, але скажу, що корупція на всіх щаблях робить свою справу — машини безперешкодно ввозять у країну і легалізують. Потім офіційно продаються на наших автомобільних ринках», — зазначає він.

Таким чином, будь-які збільшені податки не були ніколи перешкодою для нелегалів, які спритно домовлялися з усіма державними контролюючими органами — митниками, прикордонниками, податківцями тощо.

За словами О. Назаренка, опосередковано визначити, скільки автівок було завезено як «чорний» імпорт, можна, використовуючи базу ДАІ. Так, у 2008 році, вважає спеціаліст, у цій базі налічувалося до 35 тис. невизначених автомобілів. «Сумарні показники офіційного імпорту секонд-хенду та нових автівок були набагато менші, ніж зареєстрованих авто цього року в органах ДАІ. Отже, так ми і визначаємо шукане число «чорних» автомобілів», — додає він.

Тим паче, в теперішніх складних умовах зростає попит на «офіційні» уживані авто. Так, за даними дирекції компанії «Автосток» (дилер авторинку) за січень-квітень 2011 року продаж таких машин зріс до 15% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Рецепти для виробника

Однак, за словами експертів, якщо Україна відкриє шлях для імпортного автомобільного секонд-хенду, показники завезення автомобілів можуть зрости в 10, а то і в 20 разів. Хоча слід додати, що так вважають фахівці, наближені до вітчизняного автопрому.

Втім, навіть відтермінування скасування мита та акцизів на вживані автівки не зніме із порядку денного наших урядовців та автовиробників проблему виживання та пошуку нових ринків збуту для вітчизняних машин. Що ж стосується автосеконд-хенду, який, як побоюються екологи, може вельми забруднювати навколишнє середовище, то у разі підвищення рівня життя наші співгромадяни не купуватимуть «уживки» і це питання вирішиться саме собою. Ми повинні чинити так, як це робиться у цивілізованій Європі, куди так наполегливо поспішаємо.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua