Серйозним випробуванням для рятувальників є захист від надзвичайних ситуацій. Такі події призводять до порушення нормальних умов життя громадян, фінансових втрат, погіршення стану навколишнього середовища та іноді навіть до загибелі людей.
Не менш важливим є постійна робота з населенням щодо його готовності діяти в умовах надзвичайної ситуації. Так, наприклад, японців з дитинства інформують, як себе вести у надзвичайних ситуаціях, що робити, що не слід робити, як надавати першу допомогу. Вся нація тренується і вивчає способи порятунку, правила поведінки у транспорті, на відкритій місцевості, в будинках. У багатьох містах встановлено тренажери, які моделюють землетрус і показують, що відбувається в приміщенні, чого варто остерігатися і як себе поводити. В школах пояснюють всі небезпеки землетрусів, а також їх наслідки. В готелях в кожному номері є ліхтарики на випадок відключення електрики поряд з планом виходу з будівлі.
Українські рятувальники також активно проводять просвітницьку роботу з метою уникнення небезпечних ситуацій, зокрема і в дошкільних навчальних закладах. Так, 27 та 28 квітня 2017-го року на Хмельниччині до вихованців дитсадків «Берізка» та «Казка» міста Городок завітали пожежники. Вогнеборці провели роз’яснювальну бесіду з дітлахами щодо правил безпеки життєдіяльності, а також розповіли про свою нелегку роботу. Під час заходу малюки мали змогу відвідати пожежно-рятувальний автомобіль, приміряти захисні костюми та протигази, оглянули пожежну техніку та рятувальне обладнання. Також діти отримали інформаційні пам’ятки та листівки.
У січні поточного року було затверджено Стратегію реформування Державної служби надзвичайних ситуацій. Голова відомства Микола Чечоткін під час візиту до Урядового контактного центру розповів про основні складові даної Стратегії: перехід від системи державного нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки до системи запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та профілактики пожеж, нарощування матеріально-технічної бази сил цивільного захисту та їх технічного переоснащення сучасною технікою.
Проте не завжди попередити виникнення небезпечних явищ можливо. Тому з метою їх запобігання й швидкої ліквідації наслідків громадяни звертаються на урядову «гарячу лінію».
За повідомленням управління взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, у 2016-му році на урядову «гарячу лінію» надійшло понад 2500 звернень з питань надзвичайних ситуацій. Громадяни повідомляли про ситуації природного та техногенного характеру. З початку поточного року й на сьогодні фахівцями урядової «гарячої лінії» було прийнято близько 800 звернень. Найчастіше зверталися жителі Закарпатської, Луганської та Харківської областей.
Заявник з Житомирщини повідомив на урядову «гарячу лінію», що у будинку його родички відбувається витік газу, що може призвести до вибуху. Дане звернення було терміново розглянуто Чуднівською райдержадміністрацією Житомирської області, після чого до будинку родички заявника прибули працівники аварійної газової служби, які ліквідували витік газу, і ремонт системи газопостачання її будинку було завершено. Тож питання вирішено повністю, у чому переконались фахівці Урядового контактного центру за допомогою зворотного зв`язку.
Жителька Коломийського району Івано-Франківської області зателефонувала на урядову «гарячу лінію» із повідомленням про пожежу на полі для випасу рогатої худоби на краю с. Кийданці, у 500 метрах від житлових будинків. З даного питання заявниця раніше викликала працівників пожежної служби за номером «104», проте вони відмовились їхати на виклик. Звернення було надіслано фахівцями Центру до Державної служби України з надзвичайних ситуацій, після чого до місця події було направлено пожежну автоцистерну з найближчого населеного пункту. Пожежу оперативно загасили, що і підтвердила заявниця у телефонному режимі.
Мешканець Криничанського району Дніпропетровської області звернувся на урядову «гарячу лінію» з приводу розмиття дороги між населеними пунктами від с. Преображенка до с. Червоне. Заявник повідомляє, що зазначений відрізок дороги було пошкоджено, внаслідок весняної повені та танення снігу з пагорбів, а також відсутності дренажної системи та водовідведення утворився рів глибиною півтора метри. Заявник поінформував, що існує загроза руйнування греблі, які відділяє став в селі Червоне від присадибних ділянок. З приводу даного питання чоловік раніше звертався до голови Преображенської сільської ради та до Криничанської РДА, проте загрозу не усунуто. Після розгляду звернення Службою автомобільних доріг у Дніпропетровській області на вказаній ділянці дороги було проведено необхідні роботи по усуненню наслідків танення снігу та весняної повені. Фахівці Центру дізналися у заявника, що питання вирішено.
За період з 24 квітня 2017 року по 30 квітня 2017 року на урядову «гарячу лінію» надійшло 39 тисяч 346 дзвінків, а також 786 звернень зареєстровано через Інтернет.
Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію можна, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 у цілодобовому режимі та безкоштовно з мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Лайфселл.
Для підприємців діє «гаряча лінія» за номером: 0-800-503-045.
Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.
Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.uа