"Баланс інтересів"

Тетяна КИРИЛЕНКО
6 квiтня 2011

НОВАЦІЇ

До прибутковості через підвищення тарифів і розширення послуг

Ні для кого не секрет, що залізниці України зводять кінці з кінцями, перекриваючи збитки від пасажирських перевезень (особливо приміських) доходами від вантажних. Однак і цей козир останнім часом почав підводити, адже тарифи на вантажні перевезення давно не переглядалися. Це не лише зменшило доходи, а й викликало нарікання з боку конкурентів та звинувачення у демпінгу.

Тож з 1 березня тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України переглянули. Віднині й до кінця року вони зростатимуть щомісячно на 2,2%. Щоправда, це не стосується перевезення зерна в межах України та продуктів харчування (експорт, імпорт, транзит). На ці соціально важливі групи зберігається попередній рівень тарифів. Таке рішення уряд прийняв 11 лютого 2011 року, а Міністерство інфраструктури затвердило своїм наказом і погодило з Міністерством економічного розвитку, Міністерством фінансів, Держкомпідприємництва та зареєструвало у Міністерстві юстиції.

Збільшити прибутковість вантажів перевізники прагнуть не лише підвищенням тарифів. Передусім ідеться про ефективність використання рухомого складу. Приміром, у лютому залізничники щодоби навантажували в середньому 963,3 тис. тонн вантажів, перевищивши відповідні показники минулого року та цьогорічні планові завдання. Причому всі шість залізниць перевершили торішні досягнення. Найкраще спрацювали Південно-Західна (130,4%), Одеська (132,1%) та Львівська (147,9%) залізниці.

Поступово поліпшилася ситуація і з розвантаженням вагонів -понад 15,5 тис. за добу. Тож зросла ефективність використання рухомого складу, про що свідчить прискорення обігу вагона до рівня минулого року на 1,12 доби. Раніше він перебував в обігу 6,23 доби. Водночас вдалося зменшити простій під однією вантажною операцією до планового завдання на 5,46 години.

Поліпшено й використання локомотивного парку. Середньодобовий пробіг локомотива у лютому становив 480 км, а середньодобова продуктивність - 1368 тис. ткм брутто.

Щодо пасажирських перевезень, то наразі про зростання тарифів не йдеться. А ось послуги, які надає Укрзалізниця урізноманітнюються. Зокрема, замовлення та викуп проїзних документів через Інтернет має дедалі більший попит. Торік цією послугою скористалися 130 тис. громадян, що на 40% більше, ніж позаторік. Через мережу Інтернет здійснюються замовлення квитків за повну вартість і дитячі. Безкоштовні та пільгові проїзні документи оформлюються лише в касах.

Окрім замовлення та оформлення квитків через Інтернет, наприкінці 2010 року Укрзалізниця запровадила послугу електронного проїзного документа. Це дає можливість пасажирам самостійно оформляти проїзні документи через мережу Інтернет (ресурс www. e-kvytok. com. ua) з оплатою повної вартості проїзду платіжною карткою та роздруківкою посадочного документа на звичайному папері. З цим квитком пасажир сідає в потяг, попередньо не звертаючись до каси. Поки що ця технологія діє лише в п'яти вагонах поїзда N 166/165 Київ - Дніпропетровськ, але залізничники працюють над розширенням послуги, адже вона має попит.

У 2011 році фахівці Укрзалізниці планують запровадити електронний квиток у 20 поїздах внутрішнього сполучення. Про це повідомила начальник управління Головного пасажирського управління Укрзалізниці Ніна Кострубицька. За її словами, електронні квитки будуть запроваджені у швидкісних і фірмових поїздах, що курсують до Одеси, Сімферополя, Донецька та інших міст, орієнтовно у третьому-четвертому кварталах. Таким квитком можна буде скористатися не в окремих вагонах, а повністю в усьому поїзді. Після ширшого запровадження електронного квитка у внутрішньому сполученні фахівці Укрзалізниці ініціюватимуть застосування цієї системи в поїздах міжнародного сполучення, зокрема з країнами СНД та Балтії.

"На відміну від попереднього етапу з придбання квитків через мережу Інтернет, з електронним квитком пасажир уже не звертається до квиткової каси. Самостійно роздрукувавши посадочний документ, пасажир іде прямо до поїзда, в якому провідник має зчитувальний пристрій. Ним перевіряється інформація на відповідність, і пасажиру надається право для поїздки", - зазначила Ніна Кострубицька.

Серед переваг такої системи - можливість скористатися безготівковим розрахунком, обрати без поспіху потрібний маршрут, а також заощадити час, адже звертатися до квиткових кас не потрібно. Оплативши вартість через Інтернет чи карткою через банк, пасажир на звичайному папері роздруковує квиток, в якому зазначається цифровий код. Саме за ним провідник за допомогою зчитувального пристрою перевіряє посадочний документ.

 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua