"Балет про злочин і кару"

16 лютого 2013

Тетяна КРОП 
для "Урядового кур'єра"

ВИСТАВА

У Національній опері  нова постановка «Баядерки»  Людвіга Мінкуса стала міжнародним проектом

У її створенні, крім українських митців, узяли участь представники кількох закордонних країн. Постановник і автор хореографічної редакції спектаклю — видатна російська балерина й балетмейстер Наталія Макарова. Творчий шлях вона починала 1959 року солісткою Ленінградського академічного театру опери і балету імені С. Кірова (нині Маріїнський театр). У 1970 році актриса попросила політичного притулку у Великобританії. Проживши 19 років за кордоном, 1989-го повернулася у рідне місто на Неві. Вона продовжує ставити класичні балети в театрах світу, виховує нові покоління танцівників.

Наталія Макарова  неодноразово зверталася до втілення балету «Баядерка», який посідає особливе місце у класичній спадщині. У 1974 році вона поставила сцену з «Баядерки» — «Тіні»  для Американського театру балету, 1980-го повністю поновила цей твір. Наталія Макарова не тільки здійснила реконструкцію хореографії Маріуса Петіпа, а й відновила драматичну структуру останнього акту балету, що зазнала змін у попередніх сценічних версіях.

Балет «Баядерка» у новій хореографічній редакції Наталія Макарова поставила на багатьох балетних сценах світу, зокрема в Королівському Шведському балеті, Ла Скала, Лондонському Королівському балеті, театрі Вельки (Варшава).

Відтепер побачити нове хореографічне трактування вистави можуть і в Україні. Перед київською прем’єрою Наталія Макарова розповіла: «Я поставила цей балет, живучи на Заході, коли з Радянським Союзом не було жодних контактів. Створювала постановку за своїми спогадами, уявою. У Гарвардському університеті знайшла матеріали про те, який вигляд мав балет у хореографії Маріуса Петіпа. У  статтях ішлося про те, що в первісній версії це був балет про злочин і кару. У своїй драматургічній версії я намагалася відтворити дух того далекого часу, коли відбувається дія, і тому написала ще один, третій, акт. Я намагалася прибрати архаїчність і  в танцювальному малюнку, і в постановці епізодів. Мій асистент, американець Джон Лансберрі (на жаль, уже покійний) допоміг створити нову музичну партитуру, яка б відповідала оновленій драматургічній лінії. Він є автором оркестровки балету».

За словами музичного керівника Національної опери  Миколи Дядюри, музикантам оркестру, які знають оригінальну музику «Баядерки», було цікаво працювати із запропонованою оркестровкою, в якій є моменти, виконані з високою майстерністю інструменталізму. Оркестр отримав справжню симфонічну картину фіналу, якою стала сцена руйнування храму. Микола Дядюра додав, що дуже хвилюється перед прем’єрою ще й тому, що в ній дебютує як диригент-постановник балету.

Глядачі, які побачать нову постановку «Баядерки» належно оцінять і роботу сценографа із Санкт-Петербурга В’ячеслава Окунєва. «Хотілося відповідати романтичному духові сюжету», — лаконічно висловлює він свою мету.

Над виставою працювали також педагоги-репетитори з Хорватії, Бельгії. Художній керівник балету Денис Матвієнко (він також виконує головну роль Солора) розповів, що «Баядерку» в редакції Наталії Макарової він танцював  на кількох провідних сценах світу, але на рідній сцені відчуває найбільшу відповідальність. «Танцюю з трепетом, хвилююсь і за себе, й за інших артистів. За них, щиро кажучи, більше».

Хвилювання й трепет — природний передпрем’єрний стан більшості митців. І добре, коли після вистави на зміну їм приходить творча насолода. Напевно, це саме той випадок. Коли піднялася завіса, глядачі побачили емоційне й видовищне, сповнене естетики дійство. Танцювальна мова вистави (як сольні номери, так і сцени кордебалету) наскрізь просякнуті емоційною піднесеністю, драматичною напругою, психологічною наповненістю почуттів. Балет набув динамізму, зникла зайва архаїка й епізоди, що не слугують розвиткові сюжету. Казкова музика Людвіга Мінкуса знайшла гідне сценічне втілення.

Не випадково перший показ «Баядерки» припав на свято закоханих — Валентинів день. Адже цей твір оспівує вічне, як світ, кохання давньоіндійської танцівниці Нікії, яка так і не змирилася з кастовими забобонами.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua